کورکومین، عصاره زردچوبه، داروخانه ای به تمام معنا

زمان مورد نیاز مطالعه : 5 دقیقه

نویسنده : روشنک آزادی/ کارشناس تغذیه

کورکومین، عصاره زردچوبه، داروخانه ای به تمام معنا

زردچوبه از ریشه گیاهی به نام curcuma longa بدست می آید. تاریخچه ی استفاده از این ترکیب به عنوان گیاهی با خواص درمانی به بیش از 5000 سال پیش برمی گردد. از این ترکیب در موارد مختلفی استفاده می کردند. از درمان جای آبله تا بهبود درد مچ پا. بعدها دریافتند که تقریبا تمامی این فواید به ترکیبی به نام کورکومین بر می گردد.

رنگ زرد-نارنجی زردچوبه یا همان زعفران هندی به دلیل وجود رنگدانه هایی به نام کورکومینوئید است. هنگامی که این رنگدانه می شکند، سه ترکیب از آن حاصل می شود.

این سه ترکیب شامل: کورکومین، دموتوکسی کورکومین(کورکومین2) و بیس دومتوکسی کورکومین(کورکومین3) می باشند که از این بین، کورکومین از لحاظ بیولوژیکی بیشترین فعالیت را داراست.

کورکومین اولین بار در سال 1815 به عنوان یک ترکیب مجزا استخراج و ساختار شیمیایی آن در سال 1910 شناسایی شد. از آن پس تحقیقات متعددی بر روی آن صورت گرفت. طی این مطالعات حاصل شد که این ترکیب در چرخه های بیوشیمیایی بسیاری  وارد می شود و به همین دلیل دارای فواید بسیاری است تا اینکه امروزه از آن به عنوان یک داروخانه یاد می کنند!

فواید مصرف کورکومین

در حالت کلی کورکومین به عنوان یک ضدالتهاب، ضدتومور و آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود. به همین دلیل می تواند وارد چرخه های بیوشیمایی متعددی شده و نقش خود را ایفا کند.

همان طور که می دانید منشاء بسیاری از بیماری ها التهاب است و کورکومین به عنوان یک ضدالتهاب قوی می تواند در پیشگیری و درمان بیماری ها نقش مهمی را ایفا کند. به طور خلاصه این ترکیب می تواند به درمان و پیشگیری از بیماری هایی نظیر:  بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع 2، چاقی، آرتریت روماتوئید، سندرم متابولیک، آلزایمر، مشکلات پوستی مانند آکنه، تخمدان پلی کیستیک، سندرم پیش قائدگی، سرطان، بیماری های گوارشی و ... کمک کند.

 کاهش وزن و کاهش چربی های بدن

اخیرا مطالعات متعددی با هدف بررسی تاثیر مصرف کورکومین بر کاهش وزن انجام شده است. گفته می شود که کورکومین می تواند سبب تسریع کاهش وزن افرادی شود که در رژیم غذایی کاهش وزن هستند. همچنین با داشتن خاصیت ضدالتهاب و آنتی اکسیدانی می تواند فاکتورهای التهابی که از سول های چربی تولید می شوند را شکسته و از بروز بیماری های ناشی از چاقی و اضافه وزن جلوگیری بعمل آورد. از طرفی با مهار سایتوکین های تولیدی از سلول های چربی، رشد و تمایز این سلول ها مهار کرده و از تجمع چربی در بدن جلوگیری بعمل آورد.

اما اخیرا نتیجه جالب و هیجان انگیز دیگری در خصوص مصرف کورکومین بدست آمده است که نشان می دهد این ترکیب طلایی نقش کلیدی در تبدیل سلول های چربی سفید(چربی بد) به چربی قهوه ای(چربی خوب) دارد.

دوز پیشنهادی برای کاهش وزن

پیشنهاد می شود روزانه 2-1 گرم کورکومین به مدت 12 هفته و یا بیشتر مصرف شود.

 

کورکومین برای پیشگیری و  درمان دیابت

کورکومین به دلیل خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی، درمان امیدبخش بیماران دیابتی می­باشد. اثرات هایپوگلایسمی کورکومین اولین بار در سال 1972 گزارش شده است.

 مطالعات بسیاری کاهش قند و کلسترول خون را در پی مصرف کورکومین نشان داده اند. این ترکیب از راه های مختلف از جمله افزایش بیان ژن پروتئین هایی چون GLUT4 ، GLUT3 و GLUT2 به کاهش مقاومت به انسولین و افزایش برداشت گلوکز کمک می کند. از طرفی کورکومین با کاهش تولید گلوکز در کبد و افزایش ظرفیت تولید سلول های بتای پانکراس(سلول های تولید کننده انسولین) به کاهش قندخون کمک می کند.

دوز پیشنهادی جهت کاهش قندخون

پیشنهاد می شود روزانه5000  میلی گرم کورکومین به مدت 12 هفته مصرف شود.

 

محافظت از کبد و بهبود کبد چرب

مطالعات نشان داده اند که مصرف کورکومین در دوزهای بالا از تجمع چربی در کبد جلوگیری کرده و با داشتن فعالیت ضدالتهابی از التهاب سلول های کبدی می کاهد.

در برخی مطالعات از درمان های کمکی دیگر چون ویتامین D، ویتامین C و امگا3 استفاده کرد ند و نتایج بهتری حاصل شد.

دوز پیشنهادی  جهت کمک به درمان کبدچرب

دوزهای 1000 تا 1500 میلی گرم روزانه برای 8 هفته توصیه می شود.

 

 

 درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

از هر 16 زن یک نفر دچار بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است که می تواند عامل اختلالات باروری و متابولیک باشد. اختلالات باروری شامل عدم تخمک گذاری است که می تواند منجر به آمنوره، ناباروری و سطوح افزایش یافته آندروژن شود و  اختلالات متابولیک شامل مقاومت به انسولین، چاقی، دیس­لیپیدمی و پرفشاری خون است.

نتایج حاصل از مطالعات نشان می دهند که کورکومین می تواند سطوح آندروژن ها را به حد طبیعی برگرداند. همچنین در مطالعات حیوانی در موش های دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک مکمل یاری با کورکومین سبب ناپدید شدن کیست های تخمدان و بهبود پروفایل هورمون های استروئیدی گشت.

دوز پیشنهادی  جهت کمک به درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک:

به طور قطعی نمی توان دوز مشخصی را پیشنهاد کرد اما عموما دوز 200-100 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن پیشنهاد می شود.

 

 کمک به درمان سندرم پیش قاعدگی

مطالعات نشان می دهند، مصرف مکمل کورکومین از یک هفته قبل از شروع قاعدگی تا سه روز بعد از آن برای سه دوره متوالی می تواند در کاهش عوارض سندرم پیش از قاعدگی موثر باشد.

دوز پیشنهادی جهت کاهش عوارض سندروم پیش از قاعدگی

مصرف روزانه دو دوز 100 میلی گرمی کورکومین از یک هفته قبل از قاعدگی تا 3 روز بعد از بعد از آن برای 3 دوره متداول.

 

آیا می توان بجای قرص کورکومین از خود زردچوبه استفاده کرد؟

همان طور که قبل تر گفتیم زردچوبه از ریشه گیاهی به نام curcuma longa بدست می آید. به طور معمول 5-3 درصد زردچوبه از کورکومین تشکیل شده است. البته در برخی نواحی چون هند، 8-6 درصد زردچوبه حاوی کورکومین است که به شرایط آب و هوایی کشت این محصول برمی گردد. به عبارتی برای دریافت 1000 میلی گرم کورکومین باید حدودا 30 گرم زردچوبه مصرف کنید که این امر غیر ممکن است. از طرفی اگر چه با حرارت دادن به زردچوبه جذب آن در بدن افزایش می یابد اما خواص کورکومین آن کاهش پیدا می کند.

به عبارتی هر 10 دقیقه حرارت سبب افت 30-25% و هر 30-15 دقیقه سبب افت 85% کورکومین می شود.

هر کپسول کورکومین شرکت کارن حاوی 95 %  عصاره زردچوبه (475 میلی گرم کورکومینوئید) است، که معادل کورکومین موجود در 15 گرم زردچوبه است.

عوارض قرص کورکومین 

از نظر بی خطری براساس مطالعات دریافت 8 گرم کورکومین در روز بدون هیچ عارضه جانبی قابل تحمل است اما ممکن است در برخی افراد سبب بروز اسهال، درد معده، رفلاکس معده، سوزش سردل و بوی غیرطبیعی ادرار شود.

کورکومین در کودکان

کارآزمایی های بالینی بر روی کودکان بالای 10 سال انجام شده و مصرف این مکمل برای دو ماه با دزهای 1000 تا 1500 میلی گرم  بدون خطر بوده است.

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *