آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟ چه حرکاتی بیشترین اثر را بر قد دارند؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 10 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/ مشاور تغذیه

آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟ چه حرکاتی بیشترین اثر را بر قد دارند؟

این روزها علاقه نوجوانان به رشته بدنسازی و پرورش اندام در مقایسه با گذشته افزایش پیدا کرده و تعداد زیادی از آنها با انگیزه رشد و حجیم شدن عضلات ورزش بدنسازی را انتخاب می کنند اما همواره این نگرانی در میان والدین وجود دارد که بدنسازی باعث توقف رشد قدی نوجوانشان خواهد شد در مطلب زیر به صورت علمی به بررسی این موضوع می پردازیم

فواید بدنسازی برای کودکان و نوجوانان

همواره این سوال برای بسیاری از پدر و مادرها مطرح می شود که آیا بدنسازی و پرورش اندام برای کودک و نوجوان مفید است یا خیر؟ پاسخ به این سوال مثبت است از نظر علمی بدنسازی برای کودکان و نوجوانان دارای فواید زیر می باشد :

  • افزایش قدرت عضلات و استخوان ها
  • افزایش اعتماد به نفس و شادابی در کودک و نوجوان

متخصصین پزشکی ورزشی، ورزش بدنسازی و پرورش اندام را برای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال ایمن معرفی می کنند و منعی برای انتخاب این رشته ورزشی برای این گروه سنی وجود ندارد.

 

آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود ؟

گفته می شود هر گونه آسیب و صدمه به صفحات رشد استخوانی رشد قدی را در کودک و نوجوان تحت تاثیر قرار می دهد و  مانع از رشد قدی می شود. به دلیل اینکه احتمال آسیب و صدمه در ورزش بدنسازی زیاد است این ورزش می تواند مانع از رشد قدی در سنین کودکی و نوجوانی شود.

در توضیح این موضوع باید گفت که احتمال آسیب و صدمه به صفحات رشد استخوانی در هر رشته ورزشی امکان پذیر است و فقط مختص رشته بدنسازی و پرورش اندام نیست. نمی توان کودک و نوجوان را  به دلیل حساسیت زیاد صفحات رشد استخوانی به آسیب از ورزش بدنسازی منع کرد بلکه باید تحت نظر یک مربی آگاه، نظارت دقیقی روی انتخاب و نحوه انجام حرکات ورزشی  صورت گیرد تا آسیبی به کودک و نوجوان حین ورزش وارد نشود.

صدمات گزارش شده با وزنه برداری در کودکان از شکستگی، اسپوندیلولیز، پارگی منیسک و فتق دیسک گرفته تا دررفتگی و پارگی قلب متغیر است. اکثریت قریب به اتفاق این آسیب‌ها در کودکانی رخ می‌دهد که خودشان و بدون نظارت ورزش می‌کنند. برای کودکان سالمی که توسط مربیان یا درمانگران واجد شرایط تمرینات ورزشی مناسب را آموزش می بینند و در محیطی تحت نظارت و غیر رقابتی تمرین می کنند، خطر آسیب بسیار کم است و پتانسیل فواید آن بسیار زیاد است بنابراین  اگر حرکات بدنسازی طبق اصول انجام شود باعث کوتاه شدن قد نمی شود.

 

آیا حرکت اسکوات در بدنسازی می تواند باعث کوتاه شدن قد شود ؟

یکی دیگر از باورهای غلط که در مورد  اثر بدنسازی بر رشد قدی وجود دارد تاثیر حرکت اسکوات در کوتاه شدن قد است. از نظر علمی حرکت اسکوات تاثیری در کوتاه شدن قد ندارد.

مطالعات  نشان داده اند که در اجرای حرکت اسکوات با وزنه، ممکن است دیسک‌های ستون فقرات فشرده شوند که به آن کوچک شدن ستون فقرات می‌گویند. در واقع، ستون فقرات تنها کمتر از 16/3 (4-3 میلی متر) فشرده می شود در طول یک ساعت تمرین به طول معمول خود باز می گردد.

آیا حرکت پا در بدنسازی قد را می سوزاند ؟

از نظر علمی حرکات پا تاثیری در توقف رشد قدی یا سوزاندن قد ندارد

 

نکات قابل توجه در انجام یک برنامه بدنسازی ایمن برای کودک و نوجوان

اگر کودک یا نوجوان شما علاقمند به ورزش بدنسازی است مانع او نشوید بلکه با رعایت نکات زیر برنامه ورزشی ایمنی برای او فراهم آورید :

داشتن صبر و حوصله

همواره به کودک یا نوجوان این نکته را یادآوری نمایید که رشد عضلات به یک برنامه ورزشی دراز مدت نیاز دارد و  یک مسیر طولانی است نباید برای زودتر به نتیجه رسیدن اصول کلی را زیر پا گذاشت. با افزایش شدت ورزش احتمال صدمه و آسیب های ورزشی افزایش می یابد و باعث ایجاد مشکلاتی برای او خواهد شد.

 

لزوم انجام تمرین زیر نظر مربی

حتما کودک و نوجوان زیر نظر یک مربی آگاه و با تجربه ورزش نماید. مربی آگاه با توجه به شرایط و اصول علمی برنامه  ورزشی ایی تنظیم می نماید که کودک و نوجوان را به هدف خود نزدیک کرده و احتمال آسیب و صدمات ورزشی به حداقل برسد.

 

رعایت اصول تمرین

برای اطمینان از عدم آسیب و صدمات ورزشی، بایستی حرکات ورزشی طبق یک برنامه اصولی و علمی انجام شود. توصیه می شود کودکان و نوجوانان از وزنه های سبک با تکرار بالا استفاده نمایند.

 

آیا بدنسازی می تواند باعث رشد قدی کودکان و نوجوانان شود ؟

اثر بدنسازی بر قد کودکان و نوجوانان خنثی است یعنی اثری روی توقف یا افزایش رشد قدی نخواهد داشت. ژنتیک و عوامل محیطی( تغذیه، خواب، حرکات ورزشی کششی و پرشی و .... ) همواره دو عامل مهم و اصلی در رشد قدی کودکان و نوجوانان هستند.

 

مکمل بدنسازی برای افزایش قد

از نظر علمی هیچ کدام از مکمل های بدنسازی در کودکان و نوجوانان  به جز مکمل ال آرژنین تاثیری روی افزایش قد ندارند. مصرف مکمل ال آرژنین هم در کنار رعایت سایر عوامل می تواند به رشد قدی کمک نماید. 

 

کلام آخر

هیچ گونه مطالعه و شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد بدنسازی باعث متوقف شدن رشد قدی کودکان و نوجوانان و یا افزایش قد آنها می شود


منابع :

محصولات مرتبط

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 علی رضا فیاضی ۱۴۰۲/۱۱/۰۷

سلام من ۱۵ سال سن دارم مربی ندارم قدم ۱۶۲ ، وزنم ۵۵ کیلو هست،اگر اینجوری بدن سازی ادامه بدم قدم می ایسته؟ چیکار کنم تغذیه مناسب دارم حرکات کششی هم زیاد انجام میدم ،اگر بدن سازی ادامه بدم رشتم می ایسته؟

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز نگران نباشید اگر حرکات بدنسازی را درست و اصولی انجام دهید مشکلی برای رشد قدی تان به وجود نمی آید 

موفق و سلامت باشید 

 طاها محمدپور ۱۴۰۲/۱۰/۱۸

سلام من ۱۴ سالمه قدم ۱۵۳ من اگه بدون مربی ورزش کنم قدم می‌سوزد

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز نه لزوما مانع رشد قدی تان نمی شود . اما مزیت تمرین زیر نظر مربی یاد گرفتن انجام صحیح حرکات ورزشی و کاهش احتمال آسیب ورزشی است. توجه داشته باشید آسیب و صدمه به صفحات رشد استخوانی مانع رشد قدی میشود . 

 

موفق و سلامت باشید 

 محمد رضایی مقدم ۱۴۰۲/۱۰/۱۷

سلام من 14سالمه و قدم161و اصول تمرین کردن م ازمربی گرفتم باعث قد کوتاهی نمیشه اگ با اصول تمرینات مربی پیش برم

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

خیر دوست عزیز نگران نباشید ورزش بدنسازی باعث کوتاهی قدتان نخواهد شد 

موفق و سلامت باشید 

 Taha ۱۴۰۲/۱۰/۱۵

سلام.من ۱۶ سالمه و قدم ۱۷۶ هست آیا مشکلی پیش میاد برای قدم برم بدنسازی یا خیر؟

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

خیر دوست عزیز مشکلی ندارد . حتما تحت نظر یک مربی آگاه ورزش نمایید 

موفق و سلامت باشید 

 

 امیر علی محمدی ۱۴۰۲/۹/۱۸

سلام خسته‌ نباشید من ۱۳ سالم هست وقدم ۱۸۲هستش آیا ورزش بدن سازی باعث کوتاه قد می شود

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز اگر برنامه ورزشی اصولی داشته باشید وتحت نظر یک مربی آگاه ورزش نمایید ورزش بدن سازی باعث کوتاه شدن قدتان نخواهد شد 

موفق و سلامت باشید 

 محمدرضا محمدی ۱۴۰۲/۹/۱۷

سلام من ۱۴ سالمه کلاس نهم هستم قدم ۱۵۰ هست و وزنم ۴۸ میخام برم بدنسازی بنظر شما برم قدم عفت نمیکنه و اینکه جلوگیری کنه از رشدم

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز اگر برنامه ورزشی اصولی و استانداردی داشته باشید و تحت نظر مربی آگاه ورزش نمایید مشکلی ندارد و رشد قدی تان تحت تاثیر قرار نمی گیرد . 

موفق و سلامت باشید 

 ابوالفضل محمدزاده ۱۴۰۲/۸/۲۶

من ۱۴سالمه و قدم نسبتاً کوتاهه آیا مکمل گینر یا کراتین برای من ضرر داره؟

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز  با توجه به سن تان از مکمل کراتین نباید استفاده نمایید . در صورتیکه کمبود وزن دارید و رژیم غذایی مناسبی ندارید می توانید از مکمل گین آپ 300 گرمی شرکت کارن استفاده نمایید . برای کمک به رشد قدی خود می توانید تحت نظر متخصص غدد از مکمل ال آرژنین استفاده کنید 

موفق و سلامت باشید 

 محمد ۱۴۰۲/۸/۲۱

سلام من ۱۶ سالمه قدم ۱۷۱ بنظرتون شروع کنم تمریناتو یا زوده

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

بله دوست عزیز می توانید زیر نظر یک مربی ورزشی آگاه شروع نمایید 

موفق و سلامت باشید 

 ابوالفضل ۱۴۰۲/۷/۲۸

سلام خسته نباشی من ۱۵سالمه رفتم بدنسازی واول جلسه که رفتم فردا اون روز ارنجم دردکرد از چه مشکلی بود بدنسازی اگر بدون مربی انجام بدهم برای من مشکلی پیش میاد من اگه بدونم قدم میسوزه نمیارم لطفآ راهنمایم کنید

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز حتما زیر نظر مربی آگاه ورزشی ورزش کنید که رشد قدی تان آسیب نبیند و دچار مشکل نشوید 

موفق و سلامت باشید 

 امیر حسین اسدی ۱۴۰۲/۷/۰۸

سلام من ۱۶سالمه قدم ۱۶۵است با چه ورزشهایی میتونم قدمو افزایش بدم

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز انجام ورزشی های کششی و پرشی نظیر بسکتبال ، والیبال ، شنا ، یوگا و طناب زدن می تواند به رشد قدی کمک نماید 

موفق و سلامت باشید 

 امیرعلی اکبری ۱۴۰۲/۷/۰۶

بإسلام من بهمن ماه میرم تو 16 سال وقدم 163 هست میخواستم بدونم دارم بدنسازی میرم و برنامه معمولی انجام میدم مشکی در رشد قدم پیش میاد؟

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز در صورتیکه تحت نظر یک مربی ورزشی آگاه تمرین می کنید و تمرینات ورزشی مناسبی داشته باشید مشکلی از نظر رشد قدی نخواهید داشت 

موفق و سلامت باشید 

 محمد مسعودی ۱۴۰۲/۶/۳۰

سلام من ۱۶ سالمه وقدم ۱۸۰ هستش می خواستم بدونم باقرص ال آرژنین می تونم بازم قدبکشم

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز ال آرژنین با تحریک ترشح هورمون رشد به رشد قدی می تواند کمک نماید اگر صفحات رشد استخوانی باز باشد و ظرفیت ژنتیکی داشته باشید در کنار رعایت سایر عوامل مصرف مکمل ال آرژنین می تواند کمک کننده باشد . 

موفق و سلامت باشید 

 

 ابوالفضل ۱۴۰۲/۶/۰۴

سلام. من ۱۵ سالم هست و قدم ۱۵۲ سانتی متر است آیا بدنسازی برای من ضرر دارد وا مانع از رشد قدم میشود

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز اگر تحت نظر مربی ورزش کنید و برنامه ورزشی مناسب با شرایط تان داشته باشید بدنسازی مانع رشد قدی تان نخواهد شد 

با تشکر

 حیدری علیرضا ۱۴۰۲/۲/۱۳

من 15 سالمه قدم 185 هستش یه هفته باشگاه بدنسازی میرم سنگین میزنم تغضیه هم ندارم قدم رشدش قطع میشه یا نه

پاسخ کارن : با سلام وقت بخیر دوست عزیز حتما تحت نظر مربی تمرینات ورزشی مناسب انجام دهید تا اختلالی در رشد قدی تان به وجود نیاید . موفق و سلامت باشید

 محمد بارانی ۱۴۰۱/۴/۰۴

با سلام من 17 سالمه و قدم 175 هست و ورزش بدن سازی هم میریم آیا امکان داره با ورزش های کششی قدم به 185 برسه لطفا کمک کنید

پاسخ کارن : سلام در مورد افزایش قد عوامل زیادی مانند ژنتیک، میزان فعالیت بدنی، خواب کافی و تغذیه صحیح تاثیرگذار هستند. از مچ دست خود عکس بگبرید اگر صفحات رشد باز باشند، احتمال افزایش رشد قدی وجود دارد.