توصیه های تغذیه ای برای ورزشکاران مبتلا به دیابت نوع ۱

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی

توصیه های تغذیه ای برای ورزشکاران مبتلا به دیابت نوع ۱

 

سال هاست که ورزش متعادل به همراه تزریق انسولین و رعایت یک برنامه غذایی مناسب از روش های درمانی دیابت نوع ۱ به شمار می آید .

ورزش منظم در کاهش فشار خون ، کاهش چربی خون ، کاهش مقاومت به انسولین ، کاهش نیاز به انسولین  و کاهش A1c  موثر است اما همواره نگرانی از افزایش احتمال هیپوگلایسمی یا افت قند خون در میان ورزشکاران مبتلا به دیابت نوع ۱ وجود دارد . 

خستگی زودرس و ضعف حاصل از نوسان قند خون عملکرد ورزشی را در ورزشکار دیابتی کاهش داده و همچنین سلامت کلی ورزشکار را به خطر می اندازد .

در این مقاله به اصول تغذیه در ورزشکاران دیابتی پرداخته ایم.

نحوه محاسبه کربوهیدرات ورزشکار مبتلا به دیابت نوع۱

ورزشکاران دیابتی برای افزایش عملکرد ورزشی خود نیازهای تغذیه ایی خاصی دارند. توجه به تامین کالری و مایعات مورد نیاز قبل ، حین و پس از ورزش برای کنترل قند خون و پیشگیری از افت قند خون یا افزایش بیش از حد قند خون ضروری است. مقدار کربوهیدرات مورد نیاز برای یک ورزشکار دیابتی بر اساس عواملی نظیر نوع ورزش، شدت ورزش،مدت زمان ورزش، جنسیت و ..... تعیین می شود. به طور معمول دریافت کربوهیدرات برای یک ورزشکار دیابتی روزانه بایستی g ۶-۱۰ به ازای هر کیلوگرم وزن بدن باشد .

در جدول زیر مقدار کربوهیدرات مورد نیاز در ورزشکار مبتلا به دیابت نوع ۱ نشان داده شده است :

شدت ورزش

مقدار کربوهیدرات مورد نیاز ( g/kgBW/d)

ورزش خیلی سبک

۳-۵

ورزش با شدت متوسط ( ۱ ساعت در روز )

۵-۷

ورزش با شدت متوسط تا سنگین ( ۱ الی ۳ ساعت در روز )

۷-۱۰

ورزش سنگین ( ۴ الی ۵ ساعت در روز )

۱۰-۱۲≤

 

مقدار کربوهیدرات مصرفی قبل از تمرین

بهترین میزان قند خون برای یک بیمار دیابتی در شروع ورزش mg/dl ۲۵۰ – ۱۰۰ می باشد ورزش در شرایطی که قند خون بالای mg/dl ۲۵۰ است و کتون در ادرار به مقدار متوسط یا زیاد وجود دارد جایز نیست .

ورزشکاران دیابتی حتما توجه داشته باشند که یک ساعت قبل از تمرین خود ۱ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدنشان کربوهیدرات دریافت نمایند اگر زمان تمرینات ورزشی کمتر از ۴۵ دقیقه است وعده قبل از تمرینشان تنها بایستی ۱۵ گرم کربوهیدرات داشته باشد و ۱۵ الی ۳۰ دقیقه قبل از ورزش مصرف نمایند .

مقدار کربوهیدرات مصرفی حین تمرین

دریافت کربوهیدرات در حین تمرین برای حفظ قند خون و جلوگیری از تخلیه ذخایر گلیکوژن ضروری است ورزشکاران دیابتی در حین ورزش های طولانی ( بیش از ۶۰ دقیقه ) به ازای هر یک ساعت ورزش بایستی ۳۰ گرم کربوهیدرات مصرف نمایند .

مقدار کربوهیدرات مصرفی پس از ورزش

دریافت ۵/۱ گرم به ازای هر کیلوگرم تا ۳۰ دقیق پس از تمرین ( در ورزش هایی با مدت زمان بیش از ۹۰ دقیقه ) و ۵/۱ گرم به ازای هر کیلوگرم ا الی ۲ ساعت به جبران ذخایر گلیکوژن خون کمک می نماید و احتمال هیپوگلایسمی را کاهش می دهد. بهتر است ۱ الی ۲ ساعت پس از پایان ورزش حتما قند خون چک شود.

مقدار پروتیین و چربی مورد نیاز ورزشکار دیابتی

دریافت پروتیین برای حفظ عضلات و کمک به عضله سازی برای یک ورزشکار دیابتی ضروری است توصیه می شود پروتیین مورد نیاز برای ورزشکاران استقامتی و قدرتی g ۲- ۷/۱ به ازای هر کیلوگرم وزن بدن باشد .

چربی مصرفی برای ورزشکاران دیابتی بایستی ۳۵ – ۲۰ ٪ کل کالری دریافتی باشد .

انتخاب مکمل برای ورزشکاران دیابتی

کنترل ضعیف قند خون به خودی خود می تواند ذخایر آنتی اکسیدان های بدن را تخلیه نماید و باعث آسیب به اعصاب شود در جدول زیر به معرفی مکمل هایی که به کاهش قند خون و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند، می پردازیم.

مکمل های غذایی

اثرات مصرف مکمل

ویتامین های گروه B

بهبود متابولیسم گلوکز

پیکولینات کروم

کاهش قند خون، افزابش حساسیت به انسولین

فیبر شنبلیله

کاهش قند خون

ویتامین E

کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از افزایش قند خون

ویتامین C

کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از افزایش قند خون ) دوز بالا باعث افزایش قند خون می شود )

روی

افزایش حساسیت به انسولین

تورین

تسهیل آزاد سازی انسولین

منیزیم

کاهش قند خون

کوآنزیم کیوتن

کاهش قند خون، کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از افزایش قند خون

 

 

 

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *