حفظ سلامت پوست با مصرف مکمل غذایی کلاژن ساز

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : لیلا کبودانیان / کارشناس تغذیه

حفظ سلامت پوست با مصرف مکمل غذایی کلاژن ساز

کلاژن چیست؟

کلاژن اصلی ترین پروتئین ساختاری است که بافت همبند را در سراسر بدن، از پوست گرفته تا استخوان، عضلات، تاندون ها و رباط ها تشکیل می دهد. ساختار کلاژن همانند طنابی مارپیچ مانند است که مقاوت و نیروی کششی ایجاد می کند.

محتوای کلاژن در پوست جوان و سالم بیش از 75% است که با حفظ آب، سبب ایجاد پوستی صاف، سفت و محکم می شود. زمانی که تشکیل کلاژن کاهش می یابد، این داربست پروتئینی قدرت و پایداری خود را از دست می دهد و شروع به فروپاشی می کند.

 عواملی مانند نور خورشید، استعمال سیگار، آلودگی محیط زیست، سوء مصرف الکل، استرس و کمبود مواد مغذی می توانند این روند را تسریع کنند.  با کاهش کلاژن خاصیت ارتجاعی پوست کاهش یافته و چین و چروک در پوست ظاهر می شود.

 

 

نقش کلاژن در سلامت پوست

کلاژن با ساختار 19 اسید آمینه ای خود  به عنوان یک پروتئین پیچیده شناخته شده است. این ماده اصلی ترین ترکیب بافت پیوندی و همچنین موها، پوست و ناخن ها است.

 تقریباً 33٪ از کل پروتئین بدن و 75٪ از وزن خشک پوست را تشکیل می دهد. پرولین، گلیسین، گلوتامین و آرژنین از اسید آمینه های اصلی ساختار کلاژن هستند.

مصرف فراورده هایی که حاوی این اسیدهای آمینه باشند به ساخت کلاژن و ارتقاء سلامت پوست کمک می کنند.

هیلاژن مکملی برای کلاژن سازی پوست و حفظ سلامت آن

هیلاژن از جمله مکمل های غذایی داروسازی کارن است که به شکل پودر و در ساشه های ۲۶ گرمی تولید می شود.

این مکمل حاصل ترکیب سه اسیدآمینه گلوتامین، آرژنین و hmb است.  در ادامه به بیان نقش اجزاء هیلاژن در ساخت کلاژن می پردازیم.
 

پوست صاف و لطیف با گلوتامین

ال-گلوتامین فراوان ترین اسید آمینه در بدن انسان است که نوعی اسید آمینه غیر ضروری می باشد. گلوتامین هم در عضلات ساخته می شود و هم از منابع غذایی تامین می گردد. این اسیدآمینه نقش مهمی در رشد سلولهای فیبروبلاست دارد و با افزایش قابل توجه تولید کلاژن در پوست، اثرات پیرشدن پوست را معکوس کرده، رنگ طبیعی پوست را باز می گرداند و بافت را صاف می کند.

گلوتامین به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، در تولید ترکیبات آنتی اکسیدانی نیز مؤثر است و به خنثی سازی سموم و رادیکال های آزاد کمک می کند. بر اساس مطالعات بالینی گلوتامین با ارتقاء عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش عفونت ها، سبب بهبود سریع سوختگی ها یا زخم ها می شود.

 گلوتامین همچنین از طریق توانایی تعادل سطح اسید و باز به سفت شدن پوست کمک می کند. از آنجا که گلوتامین در تولید پروتئین نقش مهمی دارد، دریافت پروتئین کافی با افزایش سن بسیار حائز اهمیت است. در غیر این صورت بدن از پروتئین عضلات استفاده می کند و با از دست رفتن پروتئین عضلات، پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.
 

پیشگیری از چین و چروک پوست با آرژنین

آرژنین یک اسید آمینه نیمه ضروری است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. آرژنین می تواند با کاهش التهاب، کمک به تشکیل و بازسازی بافت، زمان بهبودی زخم را کاهش دهد.

 آرژنین در انتقال مواد زیر سطح پوست، تحریک جریان خون و افزایش گردش خون مؤثر است. این مساله سبب می شود تا به عنوان یک ماده مرطوب کننده طبیعی در زیر پوست از داخل به بیرون عمل کند. علاوه بر این به آب متصل شده به حفظ تعادل سطح رطوبت کمک می کند. همچنین آرژنین با کمک به تولید طبیعی کلاژن، قابلیت ارتجاعی و شادابی  پوست را بهبود می بخشد.

 آرژنین در بدن به نیتریک اکسید تجزیه می شود که یک ترکیب مهم برای سلامت قلب و عروق است. همچنین آرژنین گردش خون را بهبود می بخشد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

دریافت همزمان دو  اسید آمینه گلوتامین و آرژنین جهت حفظ سلامت پوست و پیشگیری از ایجاد چین و چروک، اثربخشی یکدیگر را تقویت می کنند.

 

 نقش بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات در تقویت پوست

بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات یا HMB  ماده شیمیایی است که در هنگام تجزیه اسید آمینه شاخه دار لوسین در بدن تولید می شود. تقریباً 5٪ لوسین در رژیم غذایی به HMB اکسید می شود و به نظر می رسد HMB متابولیت اصلی لوسین است که به طور موثرتری از تجزیه پروتئین عضله جلوگیری می کند. به همین دلیل HMB  به جای یک عامل آنابولیک (با هدف افزایش توده عضلانی) به عنوان یک عامل ضد کاتابولیک (با هدف کاهش سرعت تجزیه عضله) شناخته می شود.

همانطور که اشاره شد HMB محصولی از متابولیسم لوسین است. بنابراین جهت افزایش دریافت ، پیروی از رژیم غذایی سرشار از لوسین ضرورت دارد. به طور معمول سطح بالایی از لوسین در غذاهای حیوانی و گیاهی با پروتئین بالا مانند تخم مرغ، پنیر، ماهی، پروتئین سویا و اسپیرولینا یافت می شود.

هرچه مقدار لوسین در رژیم غذایی شما بیشتر باشد، HMB بیشتری در دسترس خواهد بود. اما تنها حدود 5٪ از لوسین به HMB  تبدیل می شود. به همین دلیل مکمل HMB کارآمدترین راه برای دریافت بیشتر در رژیم غذایی است.

از آنجایی که آرژنین و گلوتامین در سنتز کلاژن و پروتئین سازی نقش دارند و HMB نیز از تجزیه پروتئین ها و تحلیل بافت عضلانی پیشگیری می کند، دریافت همزمان آرژنین، گلوتامین و HMB می تواند بیشترین اثربخشی را در تامین سلامت پوست داشته باشد که این امر با مصرف مکمل هیلاژن میسر شده است.

 

نحوه مصرف مکمل هیلاژن برای سلامت پوست :

روزانه ۱ الی ۲ ساشه مکمل هیلاژن را می توانید در یک لیوان آب یا آبمیوه خنک حل کرده مصرف نمایید .

 

کلام  آخر

هیلاژن نوعی مکمل غذایی کلاژن ساز است که  با پیشگیری از ایجاد چین و چروک در بافت پوستی می تواند پوست سالم، صاف، محکم و درخشان را نمایانگر شود.

References:
 

 

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6835901/
  2. https://harvesttable.co.za/is-collagen-really-a-superstar-supplement/
  3. https://bellaaura.com/blogs/news/l-glutamine
  4. https://www.mindbodygreen.com/articles/collagen-peptides-gut-healing-and-skin-benefits
  5. https://perfectimage.com/about/blog/glutamine-and-arginine-skin-benefits/
  6. https://www.myprotein.com/thezone/training/hmb-what-is-it-what-are-the-benefits/
  7. https://www.rxlist.com/hydroxymethylbutyrate_hmb/supplements.htm
  8. https://examine.com/supplements/hmb/
  9. https://www.nytimes.com/2019/11/09/style/self-care/collagen-benefits.html

منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *