رژیم غذایی Flexitarian چیست؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/کارشناس تغذیه

رژیم غذایی Flexitarian چیست؟

رژیم غذایی فلکسترین چیست؟

اصطلاح Flexitarian  از ترکیب دو کلمه flexible (انعطاف پذیر) + vegetarian  (گیاه خوار) تشکیل شده است. یعنی کسی که از رژیم غذایی گیاه خواری پیروی می کند ولی گاهی گوشت، مرغ، ماهی و سایر فرآورده های حیوانی نیز مصرف می نماید. این رژیم غذایی بیش از یک دهه است که ابداع شده است و در بهبود سلامتی، کاهش وزن و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی موثر است.

Blatner Dawn Jackson رژیم شناس آمریکایی معتقد است که در رژیم غذایی فلکسترین لازم نیست افراد گوشت و فرآورده های حیوانی را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف نمایند، بلکه می توانند رژیم غذایی گیاه خواری را رعایت کنند ولی گاهی استیک گوشت و یا یک ساندویچ همبرگر میل نمایند. این رژیم غذایی بر پایه این شعار استوار است: " خوردن سبزیجات بیشتر بهترین کار است که شما می توانید انجام دهید. "

رژیم غذایی Flexitarian  از 5 گروه غذایی اصلی تشکیل شده است. این 5 گروه غذایی عبارتند از : 1- گروه گوشت وجانشین های آن2- گروه میوه ها و سبزیجات 3- گروه غلات کامل و کربوهیدراتها 4- گروه لبنیات 5- گروه قندو شکر، چاشنی و ادویه های مختلف ( هر چیزی که از گیاهان خشک شده مشتق شود و برای طعم دادن به غذا و سالاد استفاده گردد)

برنامه غذایی Flexitarian از سه وعده اصلی و دو میان وعده تشکیل شده است و حاوی دستور پخت غذاهای متنوعی است که از همه مواد غذایی این 5 گروه غذایی اصلی استفاده می گردد. این برنامه غذایی کالری صبحانه را 300 کیلوکالری، ناهار 400 کیلو کالری و شام را 500 کیلوکالری و هر کدام از میان وعده ها را 150 کیلوکالری در نظر گرفته است که در مجموع کالری دریافتی روزانه 1500 کیلو کالری می شود که البته با توجه به میزان فعالیت روزانه افراد، قد، وزن و جنسیت آنها می توان کالری دریافتی را کمتر یا بیشتر از این میزان تنظیم نمود.

برنامه غذایی فلکسترین بیشتر بر مصرف پروتئین های گیاهی تاکید دارد تا پروتئین های حیوانی. به عنوان مثال شما می توانید برای وعده صبحانه غلات به همراه شیر سویا، مغزها و یک نوع میوه، برای وعده ناهار سوپ حبوبات به همراه سالاد و غلات کامل، میان وعده یک نوع میوه و برای وعده شام خوراک گوشت به همراه سبزیجات مختلف و سیب زمینی میل کنید.

توصیه می شود افراد برای اجرای بهتر این رژیم غذایی، دستور پخت غذاهای متنوع با حبوبات و سبزیجات را یاد بگیرند تا از خوردن غذاهای تکراری خسته نشوند.

آیا رژیم غذایی Flexitarian منجربه کاهش وزن می شود ؟

تحقیقات نشان داده است که تمایل به دریافت کالری در گیاهخواران نسبت به سایرین کمتر است همچنین این افراد وزن و توده بدنی کمتری دارند. بنابراین با رعایت این رژیم غذایی و کاهش کالری دریافتی و افزایش فعالیت بدنی،کاهش وزن اتفاق می افتد البته سرعت کاهش وزن و حفظ آن به خود فرد بستگی دارد.

نتایج 87 مطالعه نشان داد که وزن گیاه خواران 15 درصد کمتر از افرادی است که گیاه خوار نیستند. همچنین شیوع چاقی در گیاه خواران 6-0% است .

مطالعه 6 ساله روی 38000 فرد بزرگسال نشان داد که حتی افرادی که گیاه خوار مطلق نیستند (کسانی که از رژیم غذایی

Flexitarian پیروی می کنند) نسبت به سایر افراد کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند. نتیجه این مطالعه درمجله بین المللی چاقی و اختلالات متابولیسم چاپ شده است .

 

جایگاه رژیم غذایی Flexitarian در مقایسه با سایر رژیم های غذایی موجود

رتبه 8 در بین رژیم های غذایی موجود

رتبه 10 در بین رژیم هایی با الگوی غذایی سالم

رتبه 8 در بین رژیم های سلامت قلب

رتبه 5 در بین رژیم های غذایی با پیروی آسان

رتبه 4 در بین رژیم های غذایی دیابتی

رتبه 7 در بین رژیم های کاهش وزن

رتبه 12 در بین بهترین رژیم های غذایی با کاهش وزن سریع

عوارض رژیم غذایی فلکسترین

عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است.

Reference:

https://health.usnews.com/best-diet/flexitarian-diet


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *