سندرم پیش از قاعدگی یعنی چه و چگونه می توان عوارض آن را کاهش داد؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : شرکت کارن

سندرم پیش از قاعدگی یعنی چه و چگونه می توان عوارض آن را کاهش داد؟

سندروم پیش از قاعدگی یعنی چه و از کی شروع می شود؟

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) به گروهی از اختلالات فیریولوژیک و رفتاری نظیر خستگی، عدم تمرکز حواس، تنش های عصبی، افزایش اشتها، کم خوابی، دلشوره، ناپایداری خلقی، تحریک‌پذیری، سردرد، میل شدید به خوردن شیرینی، تپش قلب، ضعف، سرگیجه و غش، ورم دست و پا،احساس ورم و نفخ شکم، افسردگی، ضعف حافظه، تهوع، استفراغ، اسهال و افزایش وزن ناشی از جذب مایعات اطلاق می شود که تقریبا یک هفته تا ده روز قبل از بروز قاعدگی آغاز می شود.
تاکنون هیچ علت و مداخله مشخصی برای این سندرم ارائه نشده است.

عدم تعادل هورمونی، نقص در سنتز نوروترانسمیترها و کمبود مواد مغذی خاص (نظیر ویتامین B6، کلسیم و منیزیم) و رژیم غنی از سدیم و کربوهیدارت های تصفیه شده مواردی هستند که مطرح شده اند.


عوامل مؤثر در کاهش عوارض سندرم پیش از قاعدگی
•    یک رژیم غذایی بر پایه گیاهان، شامل غلات کامل، میوه و سبزی، منابع پروتئینی بدون چربی یا کم چرب، لبنیات کم چرب یا شیر سویا می تواند در تخفیف و تسکین علائم مؤثر باشد.
•    ویتامین B6 در نحوه عملکرد اعصاب نقش مهمی دارد و مصرف آن از طریق رژیم غذایی یا مکمل می تواند افسردگی ناشی ازPMSرا بهبود بخشد. منابع غنی آن عبارتند از گوشت، غلات غنی شده، سبزیجات، مغزها، موز و سیب زمینی.
•    ویتامین E به علت دارا بودن آنتی اکسیدانها، بدن را از صدمات رادیکالهای آزاد حفظ می کند و همچنین در درمان افسردگی و اضطراب ناشی ازPMSمفید است. مغزها و همچنین جوانه گندم و تخمه گل آفتابگردان منابع غنی از این ویتامین می باشند.
•    غذاهای غنی از کلسیم و منیزیم را بیشتر مصرف کنید. این عنا صر برای عملکرد طبیعی هورمون ها، تقویت عضلات و کنترل انقباضات آنها مورد نیاز است و کمبودشان انقباضات و درد عضلانی را افزایش می دهد. از منابع غذایی غنی از عناصر فوق می توان به سبزی های حاوی برگ سبز، نان تهیه شده از آرد کامل جو و گندم، سبوس گندم، سیب زمینی و مواد لبنی اشاره کرد.
•    با کاهش مصرف نمک در طی این چند روز می توان از افزایش وزن و ادم دست و پاها جلوگیری کرد. کنسروها، کالباس، سوسیس، زیتون شور، خیار شور و پنیر شور منابع سرشار از سدیم هستند.
•    مصرف غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، انجیر، آلو، گوجه فرنگی، قارچ، کشمش سیاه، گل کلم و کلم بروکلی موجب کاهش تورم ناشی از احتباس آب می گردد.
•    از مصرف بیش از اندازه چای، قهوه، نوشابه و سایر نوشیدنی های که حاوی کافئین بوده و موجب تحریک سیستم عصبی می شوند، بپرهیزید.
•    طی دوران قاعدگی حجم هر وعده غذایی را کاهش داده و در مقابل تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید. این مسئله در کاهش ناراحتی های گوارشی و نفخ ناشی از عادت ماهیانه بسیار مؤثر است.
•    اضافه کردن ورزش به برنامه روزانه تأثیر بسزایی در کاهش عوارض ناشی از قاعدگی دارد. پیاده روی یا سایر ورزش های هوازی به میزان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در طی روز علاوه بر سلامت جسم در آرامش روحی و روانی نیز مؤثر است.
در صورت عدم کفایت غذای طبیعی،استفاده از مکمل های رژیمی می تواند موثر باشد.البته این مکمل ها نمی توانند جایگزین غذا شوند.


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *