اسرار جزیره اوکیناوا: 10 ماده غذایی شفابخش مردم اوکیناوا

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : ساناز غلامحسینی/کارشناس ارشد تغذیه

اسرار جزیره اوکیناوا: 10 ماده غذایی شفابخش مردم اوکیناوا

اسرار جزیره اوکیناوا : 10 ماده غذایی شفا بخش مردم اوکیناوا

مردم جزیره اوکیناوا سالم ترین و پیرترین مردم دنیا!

جمعیت جزیره اوکیناوا پایین ترین نرخ مرگ و میر بر اثر سرطان، سکته قلبی و سکته مغزی را در دنیا و بالاترین امید به زندگی را در دنیا دارند و معمولا در سنین بالا و بر اثر مرگ طبیعی از دنیا می روند.

راز این سلامتی و طول عمر چیست؟

دانشمندان نتیجه ۲۵ سال مطالعه خود درباره رژیم غذایی و سبک زندگی مردم این جزیره را در یک کتاب به چاپ رسانده اند.

خلاصه ای از مهمترین مشاهدات این دانشمندان را بخوانید:

مطالعات رفتار غذایی مردم اوکیناوا نشان داد این مردم:

-روزانه هفت واحد سبزیجات و میوه مصرف می کنند.

-روزانه هفت واحد غلات دریافت می کنند.

-روزانه سه واحد از موادغذایی مختلف ساخته شده از سویا استفاده می کنند (مثل پنیر سویا، سس سویا و ... )

-هفته ای چندین بار ماهی های غنی از امگا۳ مصرف می کنند.

-لبنیات خیلی کم مصرف می کنند.(کلسیم خود را از جلبکها تامین می کنند)

-گوشت قرمز خیلی کم مصرف می کنند.

-ده ماده غذایی شفا بخش به مقدار زیاد مصرف می کنند که در کنار عادت های غذایی فوق به سلامت و طول عمر آنها کمک می کنند. این ده ماده غذایی به شرح زیر هستند:

۱. زردچوبه: زردچوبه با اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی و مواد فعال آن (که مهمترین آنها کورکومین است) یک ادویه بسیار محبوب برای تهیه انواع غذاها، سوپها و سس سالاد در میان مردم اوکیناواست.

۲.گویا (خیار چنبر تلخ): اثرات ضد سرطانی کورکوبیتاسین موجود در این سبزی در مطالعات مشاهده شده است. همینطور اثرات مثبت این فیتوکمیکال (کورکوبیتاسین) در کاهش قند خون بیماران دیابتی نیز مشاهده شده است. گویا یکی از سبزیجات محبوب مردم اوکیناواست که البته در کنار سایر سبزیجات و ادویه ها طعم تلخ آن آزار دهنده نیست.

۳.هچیبا (کدو اسفنجی): به نظر می رسد این سبزی اسفنجی که شبیه یک جور کدوی شیرین است اثرات مثبتی در تقویت سیستم ایمنی دارد.

۴.هوچیبا (ماگوورت): این گیاه به صورت مایع یا به شکل چای و یا حتی به صورت خشک برای آشپزی وجود دارد. هوچیبا بخاطر اثرات درمانی در ناراحتی های معده شهرت دارد. مواد فعال موجود در این سبزی در درمان عفونت باکتریایی و درماتیت موثر است.

۵.توفو (پنیر سویا) : مردم اوکیناوا روزانه حدود صد گرم از انواع مواد غذایی ساخته شده از سویا استفاده می کنند که مهمترین آنها توفو می باشد. فلاوینوئید های موجود در توفو اثرات پیشگیرانه در سرطان و بیماری های قلبی عروقی دارد.

۶.ایمو (سیب زمینی شیرین): ایمو منبع اصلی کربوهیدرات در رژیم غذایی مردم اوکیناواست. این سیب زمینی ها غنی از مواد موثر در پیشگیری از بیماری ها هستند از جمله کارتنوئید ها، فیبر و ویتامین C .

۷.چای گل یاس: چای گل یاس محبوب ترین نوشیدنی در میان سالمندان جزیره اوکیناواست. این چای با ترکیب برگهای چای سبز و گلبرگ های گل یاس تهیه می شود. فلاوینوئید های موجود در این  دمنوش با پاکسازی عروق از پیشرفت و بروز سرطان، بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی پیشگیری می کنند.

۸.کودزو (آرو-روت): کودزو نوعی نشاسته است که از ریشه گیاهان گرمسیری تهیه می شود و در اوکیناوا به سادگی با حل کردن در آب داغ به عنوان چای و یا در آشپزی به عنوان غلظت دهنده استفاده می شود. این نشاسته منبع بسیار غنی از یک نوع ایزوفلاوینوئید به نام دایدزین است.

۹.کون نیاکو : یک جور ریشه نشاسته ای است که منبع بسیار غنی از گلوکومانان می باشد. گلوکومانان یک فیبر محلول در آب است که به عنوان مکمل کاهش وزن استفاده می شود و اثرات مثبت آن در کنترل قند و کلسترول خون و همچنین پیشگیری از بیماری های قلبی در مطالعات مورد تایید قرار گرفته اند.

۱۰.جلبک های دریایی: جلبک های دریایی در بیش از ۲۵۰۰ نوع وجود دارند و بسیار بسیار غنی از املاحی از جمله ید، روی و کلسیم هستند. بسیاری از گونه ها (بخصوص کلپ) منبع خوبی از لیگنانها هستند که به نظر می رسد در مقابل بعضی از انواع سرطان اثرات پیشگیرانه دارند. از این جلبک ها در سالاد، سوپ و سوشی استفاده می شود.

 

منبع: http://www.todaysdietitian.com/newarchives/td_020909p40.shtml

 

 

                  تهیه کننده : ساناز غلامحسینی / کارشناس ارشد تغذیه


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *