امگا 3 در بارداری، اهمیت، میزان، نحوه مصرف و بررسی معیارهای انتخاب امگا 3 در بارداری

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : روشنک آزادی/ کارشناس تغذیه

امگا 3 در بارداری، اهمیت، میزان، نحوه مصرف و بررسی معیارهای انتخاب امگا 3 در بارداری

قرص امگا3 از جمله مکمل های غذایی می باشد که طی بارداری نام آن را می شنوید.

در واقع امگا3 که توسط برخی از متخصصان در دوران بارداری تجویز می گردد، یک اسید چرب ضروری است و بدن قادر به ساخت این ماده مغذی نمی باشد. به همین دلیل افراد باید نیاز خود را در مرحله اول از طریق غذا و سپس  از طریق مکمل برطرف کنند.

منابع غذایی امگا3 محدود هستند. امگا3 را می توان از طریق منابع گیاهی و حیوانی دریافت کرد.

امگا3 حیوانی(EPA و DHA) کوتاه تر از امگا3 گیاهی(ALA) می باشد. امگا 3 گیاهی که از منابعی چون بذر کتان بدست می آید برای ایفای نقش خود باید کوتاه تر شده و به امگا3 حیوانی تبدیل شود. اما توانایی بدن در انجام این کار محدود است.

به همین دلیل گفته می شود که باید امگا3 را از منابع حیوانی همچون ماهی های آب های سرد) سالمون، ساردین و ...) دریافت کرد.

اهمیت و چرایی مصرف امگا3 در دوران بارداری

براساس یافته های حاصل امگا3 (EPA و DHA) برای نمو دستگاه عصبی و نمو اولیه بینایی نوزاد ضروری می باشد.

همچنین مطالعات نشان می دهند که اضافه کردن EPA و DHA به رژیم غذایی مادران باردار به تکامل شناختی نوزاد کمک می کند.

از طرفی گفته می شود مصرف امگا3 در دوزهای بالا ریسک ابتلا به آلرژی در کودکان را کاهش می دهد.

مصرف امگا3 به خودی خود تاثیرات مثبتی بر فرایند بارداری دارد. براساس نتایج حاصل از مطالعات افزایش دریافت EPA و DHA می تواند از زایمان زودرس جلوگیری کند. همان طور که می دانید مرگ و میر طی 5 سال اول در کودکان پره ترم، بیشتر است.

همچنین دریافت امگا3 می تواند ریسک پره کلمپسی را کاهش دهد و به روند وزنگیری جنین کمک کند.

آیا همه مادران باردار نیازمند دریافت مکمل امگا3 می باشند

مادرانی که در هفته 2-3 واحد (8-12 اونس) از غذاهای دریایی را مصرف می کنند، نیازمند مصرف مکمل نیستند اما مادران بارداری که منابع امگا 3 را در رژیم غذایی خود ندارند، نیازمند دریافت مکمل امگا3 عاری از جیوه می باشند.

گرچه بسیاری از متخصصین به دلیل وجود جیوه و سایر آلودگی ها، مصرف ماهی در دوران بارداری را محدود می کنند و مصرف مکمل امگا3 را در دستور کار خود قرار می دهند.

لازم بذکر است که رژیم غذایی ایرانی از این اسیدچرب فقیر است و عموما ذخایر مادران باردار کامل نمی باشد، به همین دلیل ممکن است که جنین و در دوران شیردهی نوزاد دچار کمبود امگا3 شود. این در حالی است که جنین برای نمو خود نیازمند امگا3 به ویژه DHA می باشد.

میزان نیاز به امگا 3 (EPA و DHA) در دوران بارداری چقدر است؟

توافقی درخصوص دوز مصرفی امگا3 در دوران بارداری وجود ندارد.

برخی از منابع مصرف EPA به علاوه DHA به میزان 300-400 میلی گرم در روز را توصیه کرده اند.

نکته: مکمل امگا3 باید همانند سایر مکمل های دوران بارداری پس از پایان چهار ماه اول مصرف شوند.

آیا همه امگا3 های موجود در بازار قابل اطمینان و مصرف در دوران بارداری هستند؟

خیر، انتخاب مکمل امگا3 در دوران بارداری حیاتی تر از سایر دوران زندگی می باشد. چرا که وجود آلودگی ها در برخی مکمل ها آسیب های جبران ناپذیری را به کودک وارد می کند.

ویژگی های امگا ۳ دوران بارداری

  1. منبع امگا3

اسیدهای چرب امگا3 را می توان از منابع گیاهی و حیوانی (دریایی) تهیه کرد. تفاوت این دو نوع امگا3 در طول زنجیره کربنی آن ها می باشد. امگا3 گیاهی از نوع آلفالینولیئیک اسید است و زنجیره بلندتری دارد.

تمام فواید ذکر شده در خصوص امگا 3 به نوع حیوانی آن برمی گردد و از آنجایی که توانایی بدن در تبدیل امگا3 گیاهی به حیوانی محدود است با مصرف منابع گیاهی و حتی مکمل های گیاهی نیاز شما براورده نمی شود.

به همین دلیل مصرف امگا3 حیوانی تنها راه رفع نیاز بدن است.

  1. فاقد جیوه

فلزات سنگین بسیاری در آب دریاها و اقیانوس ها وجود دارد. به همین دلیل ماهی هایی که در این آب ها زندگی می کنند به این ترکیبات آلوده شده اند. در فرآیند تولید مکمل امگا3 جدا کردن آلودگی هایی چون جیوه پیچیده است. به همین دلیل هنگام تهیه امگا3  باید به عبارت mercury free یا همان "عاری از جیوه" توجه کرد.

  1. فاقد پارابن

پارابن یک ماده نگهدارنده ارزان می باشد که در بسیاری از محصولات دارویی و آرایشی استفاده می شود. برخی از مطالعات ارتباط پارابن با سرطان هایی نظیر سرطان پستان را تایید کرده اند. به همین دلیل از جمله نکاتی که هنگام خرید محصولات دارویی و بهداشتی از جمله امگا3 باید در نظر داشت، عدم وجود پارابن در آن محصول است.

  1. پس طعم ماهی

بسیاری از مادران باردار به بوی غذا از جمله بوی ماهی حساس اند و دچار حالت تهوع می شوند. این مورد سبب می شود که خود را از مصرف این ماده مغذی محروم کنند. پس اگر باردار هستید و یا به بوی ماهی خوشتان نمی آید مکملی را انتخاب کنید که فاقد پس طعم ماهی باشد.

  1. سایز کوچک و بلع راحت مکمل

از جمله مشکلاتی که مصرف کنندگان مکمل امگا3 دارند، سایز بزرگ این مکمل است. اما هستند مکمل هایی که ابعاد مناسب و بلع راحتی دارند.

گلدن سیز کارن(امگا 3) بهترین امگا ۳ دوران بارداری

از جمله فازهای نظارتی برنامه بین المللی استانداردهای روغن ماهی،  آنالیز محصولات بصورت مستقیم است. این آنالیز با هدف بررسی میزان خلوص محصول، پایداری و سطح آلودگی می باشد.
در این راستا شرکت (DSM) سوئیس که meg-3  از جمله برندهای تجاری این شرکت می باشد تمامی گواهی های لازم را دریافت کرده و به عنوان یکی از قابل اطمینان ترین منابع روغن ماهی در جهان شناخته شده است.

درصد خلوص امگا3 DSM، 85% بوده و فاقد جیوه می باشد.
منبع امگا3 کارن (گلدن سیز)DSM  سوئیس است. همچنین داروسازی کارن در تولید امگا3 خود از پارابن به عنوان ماده نگهدارنده استفاده نکرده و فاقد پس طعم ماهی می باشد.

ابعاد امگا3 کارن نسبت به سایر امگا3 های موجود در بازار کوچک تر و بلع آن راحت تر می باشد.

نتیجه مصرف مکمل امگا3 در دوران بارداری:

امگا3 از جمله مکمل هایی می باشد که در دوران بارداری تجویز می شود. اما از آنجایی که فرایند استخراج این ریزمغذی از منابع آن پیچیده است، تمام محصولات قابل اطمینان نیستند و آسیب مکمل هایی که فاقد منبع معتبر و استانداردهای جهانی هستند، نه تنها فایده ای ندارد بلکه مضر است.

بنابراین هنگام خرید مکمل امگا3 حتما به استانداردها و منابع تهیه محصول توجه فرمایید.

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *