انواع مکمل های غذایی در یک نگاه

زمان مورد نیاز مطالعه : 5 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی / مشاور تغذیه

انواع مکمل های غذایی در یک نگاه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در داروخانه چشمتان به قفسه مکمل های غذایی افتاده و از این همه تنوع مکمل در داروخانه تعجب کرده و دوست داشته باشید در مورد انواع مکمل های غذایی موجود در بازار اطلاعاتی داشته باشید.

 مکمل های غذایی انواع مختلفی دارد که امروزه در داروخانه ها در دسترس افراد است. در مطلب زیر به معرفی انواع مکمل های غذایی و کاربرد آن ها می پردازیم.

مکمل های غذایی چیست؟

مکمل های غذایی گروهی از مواد مغذی هستند که به تامین نیازهای تغذیه ای افراد کمک کرده و از بروز بیماری های مزمن پیشگیری  می کنند.

انواع مکمل های غذایی

مکمل های غذایی شامل انواع ویتامین ها، املاح معدنی، اسیدهای آمینه، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، اسیدهای چرب و .... است که  بر اساس نوع ترکیبات و کاربرد هایی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

مکمل های بیمارستانی

مکمل های بیمارستانی گروهی از مکمل های غذایی هستند که علاوه بر تامین نیازهای تغذیه ای بیماران به کاهش طول درمان بیماران و پیشگیری از سوء تغذیه  کمک می کند و شامل فرمولاهای آماده گاواژ، اسیدهای آمینه، کربوهیدرات و پروتئین وی می باشد.  

انواع مکمل های بیمارستانی

فرمولاهای آماده گاواژ تولید شده در شرکت داروسازی کارن تحت عنوان انترامیل، اولین فرمولای گاواژ تولید شده در کشور می باشند که با هدف کمک به وضعیت نامناسب تغذیه بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه با کیفیتی قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی و قیمتی مناسب به بازار عرضه شده و هم اکنون با کسب رضایت و تایید متخصصین تغذیه و مراقبت های ویژه محبوب ترین و پر مصرف ترین فرمولاهای گاواژ در ایران محسوب می گردند.

در برخی بیماری ها نیاز به مواد مغذی افزایش می یابد که در همین راستا شرکت کارن به منظور کمک به تامین بهتر این مواد مغذی، اقدام به تولید اسیدهای آمینه و مکمل های پروتئینی و کربوهیدراتی نموده است که عبارتند از :

هیلاژن

گلوتامین

پیور پروتئین یا ایزووی

کالری میل

کربومیل

مکمل های بدنسازی

مکمل های بدنسازی یکی از انواع  مکمل های غذایی هستند که محبوبیت زیادی در میان ورزشکاران دارند. ورزشکاران با توجه به شرایط خود  برای کمک به تامین مواد مغذی مورد نیاز از مکمل های بدنسازی استفاده می کنند. در جدول زیر انواع مکمل های بدنسازی و گروه های هدف آن آورده شده است .

انواع مکمل های بدنسازی و کاربرد آنها

انواع مکمل های بدنسازی

کاربرد

کربوپروتئین ها یا گینرها

کمک به افزایش وزن و حجم عضلات

پروتئین ها

کمک به تامین پروتئین مورد نیاز

تقویت عضلات

جلوگیری از تحلیل توده عضلانی

نوشیدنی های ورزشی

کمک به تامین انرژی

جلوگیری از افت قند خون حین تمرین

اسید های آمینه

کمک به سنتز پروتئین در توده عضلانی

افزایش سرعت ریکاوری

مکمل های چربی سوز

افزایش سرعت متابولیسم

کمک به کاهش توده چربی بدن

اسنک های ورزشی

کمک به تامین انرژی و پروتئین در میان وعده ها 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مکمل های کاهش وزن

مکمل های کاهش وزن یکی از انواع مکمل های غذایی می باشد که مورد علاقه بسیاری از افراد می باشد. مکمل های کاهش وزن بر اساس مکانیسم اثرشان به چند گروه تقسیم می شوند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

 

انواع مکمل های کاهش وزن

 
مکمل های کاهش اشتها

مکمل های کاهش اشتها عموما مکمل های فیبری پروتئینی هستند که در کاهش اشتها و افزایش احساس سیری موثر می باشند. این نوع مکمل ها با افزودن فیبر و پروتئین به کاهش احساس گرسنگی کمک می کنند. پروتئین برای هضم به انرژی احتیاج دارد و ترشح  هورمون های مهار کننده گرسنگی را افزایش می دهد. فیبرهای غذایی به عنوان بخش غیر قابل هضم کربوهیدرات ها با دانسیته کالری پایین سبب احساس سیری در فرد می شوند.

مکمل های چربی سوز

مکمل های چربی سوز حاوی ترکیبیاتی نظیر ال کارنیتین، کافئین، عصاره چای، قهوه سبز، زیره، زنجبیل، کپسایسین و .... هستند که با افزایش سرعت متابولیسم بدن به کاهش وزن کمک می کنند.

مکمل های کاهش دهنده جذب کربوهیدرات و چربی ها

برخی از مکمل های کاهش وزن حاوی ترکیباتی هستند که با کاهش جذب کربوهیدرات و چربی غذای دریافتی به کاهش وزن کمک می کند مانند مکمل های حاوی عصاره لوبیا سفید که با غیر فعال کردن آنزیم آمیلاز در کاهش جذب کربوهیدرات موثر است یا مکمل های حاوی چیتوسان که با کاهش جذب چربی غذا به کنترل و کاهش وزن کمک می کند

 

مکمل های افزایش وزن

یکی دیگر از انواع مکمل های غذایی مکمل های افزایش وزن هستند. از آنجائیکه یکی از مهم ترین دلایل کمبود وزن در تمام سنین، وضعیت تغذیه نامطلوب می باشد که به دلایل مختلف از جمله عدم دریافت مواد مغذی کافی یا شرایط استرس، بیماری و ... ایجاد می شود.  مکمل های غذایی افزایش وزن با تامین نیازهای تغذیه ای فرد به افزایش وزن کمک می کنند.

انواع مکمل های افزایش وزن

قبل از استفاده از مکمل های افزایش وزن باید علت کمبود وزن مشخص شود. اگر فردی به دلیل کمبود مواد مغذی اشتهای کافی برای غذا خوردن ندارد می تواند از مکمل های افزایش دهنده اشتها که حاوی ویتامین ها و املاح معدنی است استفاده نماید.

گاهی افراد اشتهای کافی برای غذا خوردن دارند ولی به دلیل بالا بودن سوخت و ساز بدن و کمبود کالری دریافتی وزن اضافه نمی کنند. مکمل های غذایی افزایش وزن با افزایش کالری دریافتی به افزایش وزن کمک می کنند.  

 

مکمل های غذایی کودکان و نوجوانان

تامین مواد مغذی به خصوص در کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند اهمیت خاصی دارد زیرا سلامت و کیفیت زندگی در سال های آینده با سلامتی و وضعیت تغذیه در دوران کودکی ارتباط مستقیم دارد. مکمل های غذایی مخصوص کودکان و نوجوانان با تامین مواد مغذی مورد نیاز آنها به بهبود سلامتی کمک می نماید.

 

انواع مکمل های غذایی کودکان و نوجوانان

 
مکمل های افزایش وزن کودکان و نوجوانان

مکمل های غذایی افزایش وزن برای کودکان و نوجوانان  یکی از رایج ترین مکمل های غذایی کودکان و نوجوانان است. از آنجائیکه وزن کم، خطر ابتلا به بیماری ها خصوصا بیماری های عفونی را افزایش داده و منجر به کاهش یادگیری و رشد ناکافی در کودکان خواهد شد. از طرفی کمبود وزن می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری های مختلف در دوران بزرگسالی نیز باشد. استفاده از مکمل غذایی مناسب به افزایش وزن کودکان و نوجوانان کم وزن کمک می کند.

مکمل های افزایش قد

برخی از ریز مغذی ها با تحریک ترشح هورمون رشد و کمک به رشد طولی استخوان به افزایش قد کودک و نوجوانان کمک می کنند.

 

مکمل های ارتقا دهنده سلامتی

 استفاده از برخی مکمل های غذایی در پیشگیری، بهبود بیماری ها و ارتقا سلامت موثر می باشد . برخی از این مکمل ها عبارتند از :

مکمل های کاهش دهنده استرس

در شرایط استرس و اضطراب نیاز به برخی از ریزمغذی ها افزایش می یابد همچنین برخی از ریز مغذی ها به ترشح انتقال دهنده های عصبی که در کنترل استرس و ایجاد حس شادی موثر هستند، کمک می نماید.

 

مکمل های تقویت کننده پوست و مو

سوء تغذیه و رژیم غذایی نامناسب در کاهش میزان رشد مو و افزایش ریزش موثر است. مکمل های غذایی با تامین ریزمغذی های موثر به رشد مو و سلامت پوست کمک می کند و به افزایش مقاومت ناخن، مو و تقویت ریشه مو کمک می کنند.

برخی از مکمل ها نظیر مکمل کلاژن در حفظ شادابی، رطوبت و افزایش الاستیسیته پوست موثر است.  

 

مکمل های کاهش دهنده التهاب

التهاب عامل بروز بسیاری از بیماری های مزمن نظیر بیماری های قلبی و عروقی، آلزایمر، آرتریت روماتوئید، چاقی، دیابت نوع 2، سندروم متابولیک و .... است. استفاده از مکمل هایی نظیر کورکومین، زنجبیل، امگا3 و ..... به کاهش سطح التهاب و پیشگیری از بیماری های التهابی کمک می نماید.

 

مکمل های مورد نیاز خانم ها

برخی از مکمل های غذایی به ارتقا سلامتی خانم ها و بهبود مشکلاتی که خانم ها با آنها بیشتر درگیر هستند مانند کم خونی فقر آهن، پوکی استخوان، سندروم پیش قاعدگی کمک می کند.

 

مکمل های غذایی مورد نیاز آقایان

معمولا آقایان کمتر به سلامتی خود اهمیت می دهند، استفاده از مکمل های غذایی با تامین نیاز به مواد مغذی مورد نیاز می تواند به بهود سلامتی آنها کمک نماید. مصرف برخی از مکمل ها نظیر مکمل روی، آرژنین و .... به سلامت جنسی آقایان کمک می نماید.

 

کلام آخر

در مطلب بالا به صورت خلاصه انواع مکمل های غذایی و کاربرد کلی آنها توضیح داده شد. در پایان خاطر نشان می شود که استفاده از  مکمل های غذایی هیچ وقت جایگزین یک رژیم غذایی مناسب را نخواهد شد.


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *