بهترین مکمل های غذایی برای مردان

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/ مشاور تغذیه

بهترین مکمل های غذایی برای مردان

در دنیای کنونی با توجه به مشغله ها و استرس های روزمره، مردان کمتر به سلامت خود اهمیت می دهند و آمار ابتلا به بسیاری از بیماری ها در مردان بیشتر از زنان است. آنها اغلب رژیم غذایی متعادل و متنوعی ندارند و از تمام ریز مغذی ها به اندازه نیازشان دریافت نمی کنند به همین دلیل مصرف برخی از مکمل ها برای سلامت آنها ضروری است. بهترین مکمل های غذایی و قرص های تقویتی برای مردان عبارتند از :

مکمل ویتامین D

یکی از مکمل های ضروری برای مردان مکمل ویتامین D است. ویتامین D نوعی ویتامین محلول در چربی است که نقش های متعددی در بدن دارد.

فواید مکمل ویتامین D برای مردان

  • تقویت سیستم ایمنی
  • کمک به سنتز پروتئین در توده عضلانی
  • بهبود سطح هورمون جنسی تستوسترون
  • بهبود خلق و خو و سلامت روان و پیشگیری از ابتلا به افسردگی
  • کمک به جذب کلسیم ،حفظ توده استخوانی و پیشگیری از استئوپروز

مردان به چه مقدار مکمل ویتامین D نیاز دارند ؟

برای پیشگیری از کمبود این ویتامین توصیه می شود مردان روزانه 1000 واحد ویتامین D مصرف نمایند و در صورت کمبود 2000 واحد استفاده نمایند.

 

 

مکمل کوآنزیم کیوتن

کوآنزیم کیوتن نوعی ترکیب است که در بدن تولید شده و در میتوکندی سلول ها ذخیره می شود. این ترکیب در تولید انرژی موثر بوده و مانع از استرس اکسیداتیو در سلول ها خواهد شد.

فواید مکمل کوآنزیم کیوتن برای مردان

  • با بهبود کیفیت اسپرم و افزایش حرکت آن به افزایش قدرت باروری کمک می کند.
  • با کاهش استرس اکسیداتیو، افزایش تولید انرژی و به تاخیر انداختن خستگی به بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند.
  • با خاصیت آنتی اکسیدانی خود در پیشگیری از سرطان های مختلف موثر است.
  • با بهبود حساسیت به انسولین و تنظیم قند خون در پیشگیری و درمان دیابت موثر است.

مردان به چه مقدار مکمل کوآنزیم کیوتن نیاز دارند ؟

دوز استاندارد کو آنزیم کیوتن برای مردان 200-90 میلی گرم است. بهتر است مکمل همراه با غذا و در دوزهای منقسم مصرف شود.

 

مکمل روی

روی یا زینک یکی از ریز مغذی های ضروری برای همه سلولهای بدن است. بیشترین غلظت روی در سلولهای پروستات، استخوان ها، چشم ها، کلیه، کبد، ماهیچه ها و پانکراس است. روی در تقویت سیستم ایمنی، سنتز DNA سلول ها و پروتئین، متابولیسم سلول های ارگان های مختلف، ترمیم زخم، تقسیم سلولی، تقویت حس چشایی و بویایی، رشد مناسب و تحریک 100 آنزیم مختلف در بدن نقش دارد.

نقش مکمل روی در سلامت مردان

مکمل روی در حفظ سلامت غده پروستات مردان موثر است

مکمل روی در پیشگیری از بدخیمی ها نقش موثری دارد. مطالعات نشان داده اند احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که بیش از 15 میلی گرم مکمل روی در روز دریافت می کردند 66 % کمتر از سایرین است بنابراین همواره به مردان بالای 40 سال توصیه می شود برای حفظ سلامت سلولهای پروستات دریافت مکمل روی را فراموش نکنند.

مکمل روی برای افزایش سطح استقامت و انرژی بدن مردان ضروری است

مکمل روی برای بهبود سطح انرژی و استقامت مردان نقش موثری دارد. مطالعات نشان داده اند که روی در تسهیل فرآیند تولید انرژی کمک بسیاری می نماید. کمبود روی در بدن با خستگی زود هنگام، کاهش استقامت و توان عضلانی ارتباط مستقیمی دارد.

برخی دیگر از مطالعات نشان داده اند که ورزشکاران حرفه ای که به مدت 4 هفته روزانه 3 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدنشان مکمل روی دریافت می کردند تاثیر مثبتی در استقامت و بهبود عملکرد ورزشی آنها مشاهده شد.

مکمل روی در سلامت جنسی آقایان موثر است

ارتباط روی با سلامت جنسی مردان به دلیل نقش روی در ترشح هورمون جنسی تستوسترون است. اولین بار در مطالعه سال 1996 ارتباط بین کمبود روی در بدن مردان با کمبود ترشح هورمون تستوسترون شناسایی شد. در این مطالعه نشان داده شد مردان میانسالی که مکمل روی دریافت می کردند سطح هورمون تستوسترون بدنشان نسبت به سایرین افزایش پیدا کرد.

مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد نشان داد، کمبود روی علاوه بر کاهش ترشح هورمون تستوسترون  با ایجاد اختلال در حس بویایی در کاهش میل جنسی در مردان جوان موثر است.

اختلال نعوظ یکی از رایج ترین مشکلات جنسی در میان آقایان است. عواملی نظیرکاهش ترشح هورمون تستوسترون، بیماری قلبی عروقی، دیابت، اختلال در سیستم عصبی و استرس از علتهای اختلال نعوظ  به شمار می آیند. یکی از  درمان های رایج برای این اختلال استفاده از مکمل روی است.

مکمل روی در سلامت غده پروستات موثر است

روی یکی از املاح معدنی موثر در سلامت غده پروستات است. به نظر می رسد کاهش سطح روی ارتباط مستقیمی با افزایش بزرگ شدن خوش خیم غده پروستات (BPH) دارد.

 

مردان به چه میزان روی در روز نیاز دارند؟

با وجود عملکردهای مختلف روی در بدن، نیاز بدن به این ریزمغذی بسیار کم است و در حدود 11 میلی گرم در روز برای مردان است. روی در بدن زخیره نمی شود به همین دلیل، بازسازی ذخایر آن در بدن ضروری است.

مکمل اسید فولیک

مصرف مکمل اسید فولیک تنها برای زنان ضروری نیست بلکه مردانی که قصد بچه دار شدن دارند نیز از این مکمل بایستی مصرف نمایند.

 اسید فولیک یا فولات نوعی ویتامین B است که نقش های مختلفی در بدن دارد به عنوان مثال وجود این ماده مغذی در  واکنش های شیمیایی مربوط به سنتز، تجزیه و استفاده از پروتئین ها ضروری می باشد. این ویتامین به سنتزو تقسیم سلولی DNA  کمک می کند و در تشکیل گلبول قرمز موثر است.

 

چرا مردان به مکمل اسید فولیک نیاز دارند ؟ 

  • اسید فولیک نقش مهمی در سلامت اسپرم ها دارد. مطالعات نشان داده اند که کاهش سطح فولات در بدن آقایان ارتباط مستقیمی با  کاهش پایداری DNA اسپرم دارد. به نظر می رسد استفاده همزمان از مکمل اسید فولیک و روی در افزایش تعداد اسپرم، در مردانی که مشکل ناباروری دارند موثر باشد.
  • مردانی که قصد بچه دار شدند برای پیشگیری از نقایص لوله های عصبی در جنین به مکمل اسید فولیک نیاز دارند.
  • مصرف مکمل اسید فولیک به همراه ویتامین B12 با تنظیم هموسیستئین خون در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی موثر است.
  • کاهش سطح اسید فولیک در مردان ارتباط مستقیمی با بروز افسردگی دارد. توصیه می شود برای اثر بخشی درمان با ضد افسردگی ها حتما از مکمل اسید فولیک استفاده شود.

مردان به چه میزان اسید فولیک در روز نیاز دارند؟

اگر آقایان به اندازه کافی از منابع اسید فولیک نظیر سبزیجات با برگ تیره، مارچوبه، بادام زمینی و .... استفاده نمی کنند از مکمل های حاوی اسید فولیک با دوز 400 میکروگرم استفاده کنند.

 

مکمل ویتامین C

ویتامین C نوعی ویتامین ضروری است که بدن توانایی تولید آن را ندارد. این ویتامین نقش های مختلفی دارد و در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موثر است. اگر از میوه ها و سبزیجات به اندازه کافی دریافت نمی کنید از مکمل ویتامین C برای تامین نیاز خود استفاده نمایید.

فواید ویتامین C در سلامت مردان 

یکی از ویتامین های مفید در سلامت غده پروستات، ویتامین C است. مطالعات نشان داده اند که ویتامین C احتمال عارضه بزرگ شدن خوش خیم پروستات (BPH) را کاهش می دهد.

استرس اکسیداتیو یکی از فاکتورهای دخیل در بروز (BPH) است. مواد مغذی نظیر ویتامین C با خاصیت آنتی اکسیدانی خود در کاهش علائم آن موثر است و از بروز سرطان پروستات پیشگیری می نماید. همچنین ویتامین C با پیشگیری از تولید آلفا   HIF-1 ( فاکتور موثر در بزرگ شدن سلول های پروستات ) احتمال بروز BPH را کاهش می دهد.

همچنین ویتامین C با تقویت سیستم ایمنی از بروز بسیاری از بیماری های پیشگیری می کند.

 

کلام آخر

معمولا مردان کمتر به سلامت خود اهمیت می دهند در مطلب بالا برای ارتقا سلامت عمومی آقایان بهترین مکمل ها و قرص های تقویتی معرفی شد. البته باید این موضوع را خاطر نشان کرد که اولویت با رعایت رژیم غذایی است و در کنار آن مصرف مکمل های غذایی مناسب توصیه می شود.

 

 

 

Reference:

https://www.eatthis.com/supplements-reccomended-men-doctors/

https://www.forhims.com/blog/a-guide-to-the-most-important-vitamins-and-minerals-for-men

https://www.healthgrades.com/right-care/mens-health/8-essential-vitamins-and-minerals-for-men

https://www.verywellfamily.com/folic-acid-for-female-and-male-fertility-1959878


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *