نقش ال کارنیتین در افزایش قدرت باروری مردان

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/کارشناس تغذیه

نقش ال کارنیتین در افزایش قدرت باروری مردان

کارنیتین ماده ای شبه ویتامین و شبه اسید آمینه است که به شکل دو ایزومر D و L وجود دارد ولی تنها ال کارنیتین از نظر فیزیولوژیکی فعال است.

ال کارنیتین در گوشت قرمز و لبنیات وجود دارد. این ترکیب عملکردهای مختلفی در بدن دارد

به عنوان مثال کوفاکتور ضروری برای انتقال اسید های چرب به داخل میتوکندری سلول جهت بتا اکسیداسیون و تولید انرژی است.

تقریبا 98% ال کارنیتن در بدن در عضلات اسکلتی، قلب و 6- 1 % در کبد ذخیره می شود.

اثر مکمل ال کارنیتین در افزایش قدرت باروری مردان  

ال _کارنیتین در اپیدیدیم ( لوله های باریک درون بیضه ها که محل بلوغ و ذخیره اسپرم می باشد ) نیز یافت می شود که نقش مهمی در تولید انرژی و بلوغ اسپرماتوزوا دارد. اسپرم ها در معرض آسیب ناشی از افزایش غلظت رادیکال های آزاد هستند که اختلال در تولید اسپرم ها، کاهش تعداد و قدرت آنها را در پی دارد.

 ال_کارنیتین در خنثی کردن رادیکال های آزاد و افزایش سلامت اسپرم ها نقش مهمی دارد. ال_کارنیتین با افزایش تولید انرژی برای اسپرمها  در افزایش عملکرد و حرکت آنها  موثر است. همچنین این ترکیب به حفظ غشا سلول اسپرم  نیز کمک می نماید.

 

 برخی از مطالعات اثرات مثبت مکمل یاری با ال _کارنیتین را در افزایش قدرت باروری مردان نشان داده اند. اولین بار در سال 1992 Moncada و همکارانش اثر دریافت 4 گرم استیل ال _کارنیتین به مدت 60 روز بر روی 20 زوج  نابارور بررسی کردند. نتیجه این مطالعه نشان داد قدرت حرکت اسپرم های مردانی که از مکمل ال_کارنیتین استفاده می کردند 60 % افزایش پیدا کرده بود.

 

در مطالعه دیگری که توسط Balercia و همکارانش در سال 2005 روی 170 مرد نابارور انجام شد، مصرف روزانه 1 گرم ال_کارنیتین به مدت 6 ماه در افزایش تعداد اسپرم و بهبود حرکت آنها نقش موثری داشت.

 

به نظر می رسد ال کارنیتین در بهبود اختلال نعوظ نیز موثر باشد. در سال 2010، Vicari و همکارانش اثر داروی Ezerex      ( آرژنین + ویتامین B3 + پروپیونیل ال _کارنیتین ) در مردان مبتلا به اختلال نعوظ را بررسی کردند، نتایج این مطالعه پس از 8 هفته نشان داد که این دارو نقش موثری در افزایش تولید نیتریک اکساید، کاهش گونه های فعال اکسیژن و درمان اختلال نعوظ در این بیماران داشته است. البته پروپیونیل ال کارنیتین در مقایسه با استیل ال _کارنیتین در افزایش سطح نیتریک اکساید اثر بخشی کمتری دارد.

 

اگرچه بسیاری از مطالعات اثر مثبت مکمل ال کارنیتین را در بهبود عملکرد اسپرم ها و افزایش قدرت باروری مردان نشان داده اند اما ادعاهایی در خصوص سمیت این ترکیب نیز وجود دارد و مصرف دوزهای بالای آن نیز توصیه نمی شود زیرا با اتصال به یون کلسیم و کاهش غلظت آن  عملکرد برخی از آنزیم ها که برای فعالیت به این یون نیاز دارند را مختل می نماید.  

 

منبع :

Mongioi L , et al ,The role of carnitine in male infertility, Andrology. 2016 Sep;4(5):800-7. doi: 10.1111 andr.12191

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *