جلوگیری از تحلیل عضلانی و حفظ متابولیسم بدن در برنامه های کاهش وزن

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : کارشناس تغذیه/ روشنک آزادی

جلوگیری از تحلیل عضلانی و حفظ متابولیسم بدن در برنامه های کاهش وزن

 

در رژیم های کاهش وزن هدف کاهش چربی است نه عضلات! اما متاسفانه در بسیاری از این برنامه ها به دلایل مختلف از تحلیل عضلانی به عنوان یکی از عوارض جانبی رژیم های لاغری به حساب می آید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

روش های تشخیص تحلیل عضلانی در رژيم کاهش وزن
راهکارهای جلوگیری از تحلیل عضلانی
مکمل های غذایی که از تحلیل عضلانی جلوگیری می کنند

چگونه بدانیم ماهیچه از دست داده ایم و نه چربی!؟

  1. کاهش وزن سریع و بیش ازحد مجاز

هیچ کس بدش نمی آید سریع وزن کم کند اما لازم است که بدانید میزان مجاز کاهش وزن 1-0.5 کیلوگرم در هفته است. کاهش وزن بیش از این مقدار که عموما از طریق محدود کردن کالری مصرفی و انجام فعالیت های ورزشی بیش از اندازه حاصل می شود؛ سبب تحلیل عضلات می گردد. چرا که بدن به میزان مشخصی انرژی نیاز دارد و درصورت مواجه شدن با کمبود انرژی به ذخایر بدن حمله   می کند از جمله این ذخایر ماهیچه ها می باشند و از آنجا که چگالی ماهیچه بیشتر از چربی است از دست دادن حجم کمی از آن سبب کاهش قابل توجهی در وزن شما می شود.

  1. خستگی بیشتر به نسبت همیشه

خستگی نتیجه یک کاهش وزن اصولی نیست. اگر مدتی در رژیم بودید و سپس احساس کردید برای انجام فعالیت های خود دچار خستگی می شوید و توانایی سابق را ندارید بدانید که یکی از علل آن از دست دادن ماهیچه است. به عنوان مثال به باشگاه می روید اما عملکرد گذشته را ندارید و یا به راحتی قبل از پله ها بالا نمی روید، همه این ها علامت از دست دادن ماهیچه است.

  1. توقف در روند کاهش وزن

مدتی در رژیم هستید اما روند کاهش وزن شما متوقف شده است؟ از جمله علل مطرح شده در این زمینه از دست دادن توده عضلانی است. همان طور که می دانید بخش اعظم سوخت و ساز بدن به ماهیچه ها برمی گردد و از دست دادن آن ها یعنی افت متابولیسم و در نهایت ایجاد اختلال در روند کاهش وزن.

دلایل از دست دادن توده عضلانی را بشناسیم تا بتوانیم از تحلیل عضلانی جلوگیری کنیم!

  1. مصرف ناکافی پروتئین ها

اگر عضلات را یک ساختمان در نظر بگیریم، آجرهای این ساختمان پروتئین ها(آمینواسیدها) هستند. حال اگر رژیم غذایی شما غنی از پروتئین نباشد بدن به منظور برطرف کردن نیازهای خود شروع به شکستن عضلات می کند.

  1. محدودیت بیش از حد کالری

با کاهش انرژی دریافتی، بدن وارد فاز کاتابولیک می شود. به این معنی که شروع به شکستن ذخایر بدن می کند. حال اگر این محدودیت بیش از اندازه باشد و نیاز بدنتان براورد نشود، بدن به سراغ ذخایر و منابع انرژی می رود. در این موقعیت از جمله گزینه های روی میز شکست پروتئین ها است.

  1. عدم استفاده از ماهیچه ها

اگر از ماهیچه های خود کار نمی کشید، باید منتظر تحلیل آن ها باشید. به همین منظور انجام فعالیت های بدنی به ویژه فعالیت های قدرتی و استقامتی را در برنامه هفتگی خود قرار دهید.

  1. خواب ناکافی

در صورتی که به اندازه کافی نخوابید و یا خواب شما فاقد کیفیت باشد، هورمون کورتیزول در بدن شما افزایش پیدا می کند. افزایش این هورمون سبب ورود بدن به فاز کاتابولیک و در نهایت شکست ماهیچه ها می شود.

مکمل های جلوگیری از تحلیل عضلانی

-اسلیم لست1:

این مکمل با داشتن درصد بالایی از فیبرهای غذایی و پروتئین هایی با جذب بالا علاوه بر کمک به تامین پروتئین مورد نیاز شما در رژیم کاهش وزن  به کاهش اشتها و افزایش احساس سیری  کمک می کند.

-لیپواسلیم:

این مکمل نسل دوم سری مکمل های اسلیم لست کارن می باشد که با داشتن پروتئین هایی با جذب بالا و داشتن فیبرهای محلولی چون پکتین نه تنها به جلوگیری از تحلیل عضلات و پروتئین های بدن کمک می کند بلکه کاهش چربی خون یکی از نتایج حاصل از مصرف این مکمل است. مصرف این مکمل به افراد دارای چربی خون که قصد کاهش وزن را دارند توصیه می شود.

-گلیکواسلیم:

گلیکواسلیم نسل سوم مکمل اسلیم لست می باشد. این مکمل علاوه برداشتن قابلیت های دو مکمل بالا قادر به کاهش قندخون نیز می باشد.

-پیورپروتئین:

این مکمل که به دو شکل قوطی و ساشه در دسترس می باشد به افرادی توصیه می شود که خواهان مصرف یک مکمل با درصد پروتئین بالا(84%) و کالری پایین می باشند. پروتئین این مکمل وی ایزوله می باشد که دارای ارزش بیولوژیک بالایی است.

-HMB(بتا هیدروکسی بتا-متیل بوتیرات)

HMB متابولیت آمینواسید لوسین می باشد که به مقدار کمی در بدن سنتز می شود که این میزان 1/0 نیاز روزانه بدن است.

شاخص تعادل پروتئین در افرادی که یک برنامه غذایی کاهش وزن را دنبال می کنند عموما منفی می باشد به عبارتی شکست پروتئین بیشتر از ساخت آن است. مطالعات نشان می دهند که دریافت این مکمل در دوران کاهش وزن این شاخص را مثبت و از تحلیل عضلانی جلوگیری می کند.

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 فریبا غفاری ۱۴۰۲/۱۱/۲۷

درود. من فریبا غفاری ۵۷ ساله هستم. سالهاست بدنسازی و یوگا انجام میدم و پیاده روی تند روزانه هم دارم. در حال حاضر بخاطر جراحی سینوس ها تا دو ماه نمیتوانم ورزش سنگین انجام بدهم. برای اینکه در این دو ماه دچار ریزش عضلات نشوم چه مکملی استفاده کنم؟لازم به ذکر است که حدود ۸ کیلو اضافه وزن دارم.

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز بهتر است برای جلوگیری از تحلیل توده عضلانی و تقویت عضلات خود از مکمل سارکومیل شرکت کارن استفاده نمایید . این مکمل یک مجموعه کامل از پروتئین وی و اسیدهای آمینه است که از تحلیل توده عضلانی جلوگیری می کند 

موفق و سلامت باشید