حقیقت رژیم کرب سایکلینگ

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : روشنک آزادی/ کارشناس تغذیه

حقیقت رژیم کرب سایکلینگ

رژیم کرب سایکلینگ از جمله متدهای روز کاهش وزن به ویژه در میان ورزشکاران است.

در این مقاله در قالب داستانی که میان یک مربی و شاگرد آن رخ داده است، کرب سایکلینگ را نقد می کنیم.

 پیش از اینکه شروع به  خواندن این مقاله کنید، در نظر داشته  باشید که کرب سایکلینگ و رژیم بارگیری گلیکوژن متفاوت از هم می باشند.

همچنین رژیم کرب سایکلینگ انواع مختلفی دارد که ما در اینجا سبکی را مورد نقد قرار دادیم که عموما ورزشکاران انتخاب می کنند.

رژیم کرب سایکلینگ چیست؟

 رضا جوانی 24 ساله با کمی اضافه وزن فعالیت ورزشی خود را در رشته بدنسازی آغاز کرده است. در بدو ورود به باشگاه از مربی خود یک رژیم غذایی و یک برنامه برای تمرین هایش دریافت کرد.

به گفته مربی برنامه غذایی رضا  یک رژیم لاغری سریع است که به عضله سازی او کمک می کند. نام این رژیم کرب سایکلینگ است.

طبق این برنامه غذایی میزان کربوهیدرات رژیم بصورت متناوب طی یک هفته تغییر می کند. به این صورت که 3 روز در هفته که تمرین نمی کند یک رژیم کم کربوهیدرات(کمتر از 30 گرم در روز)، یک روز در هفته یک رژیم با کربوهیدرات متوسط و سه روز در هفته که به تمرین می رود، رژیم با کربوهیدرات بالا. در تمامی روزها پروتئین یکسان است و در روزهایی که میزان کربوهیدرات پایین است، دریافت چربی ها افزایش پیدا می کند و برعکس. یعنی در روزهایی که کربوهیدرات دریافتی بالاست، دریافت چربی کاهش پیدا می کند اما میزان پروتئین تغییر نمی کند.

فواید رژيم کرب سایکل

مربی رضا موارد زیر را مزیت های رژیم کرب سایکلینگ می داند:

کمک به کاهش وزن و چربی بدن

پیشگیری از تحلیل عضله

کمک به ریکاوری عضلات

حفظ متابولیسم بدن

پیشگیری از عدم تعادل هورمونی (کاهش تستوسترون، هورمون تیروئید و لیپتین و افزایش گرلین و کورتیزول)

به نظر شما ادعاهایی که در خصوص این رژیم می شود درست است؟

آیا رژیم غذایی کرب سایکلینگ به کاهش وزن و درصد چربی بدن کمک می کند؟

وزن زمانی کاهش پیدا می کند که انرژی دریافتی کمتر از انرژی مصرفی توسط بدن باشد. در این رژیم هم شما وزن کم می کنید چون کالری دریافتی کمتر از کالری مورد نیاز بدنتان است اما اینکه تصور کنید چون کربوهیدرات کمتری مصرف می کنید بدن از چربی های خود به عنوان سوخت استفاده می کند، سخت در اشتباه هستید. احتمالا این اشتباه از آنجایی نشات می گیرد که شما با خود می گویید در رژیم کتوژنیک کربوهیدرات دریافتی همین قدر پایین است و بدن از چربی ها استفاده می کند. دوست عزیز در رژیم کتوژنیک، رژیم شما همیشه کم کربوهیدرات است و به بدن اجازه می دهد تا وارد فاز کتوژنیک شود و از چربی ها استفاده کند(حداقل 3 تا 4 روز زمان می برد تا بدن وارد این فاز شود) در حالی که در رژیم کرب سایکلینگ میزان کربوهیدرات شما روز به روز تغییر می کند و بدن نمی تواند خود را با شرایط کربوهیدرات پایین تطبیق دهد و چیزی جز خستگی، سردرد، کاهش تمرکز و ..... برای شما باقی نمی ماند.

آیا کرب سایکلینگ به ریکاوری عضلات کمک می کند؟

گفته می شود در رژیم کرب سایکلینگ در روزهای تمرین مصرف کربوهیدرات افزایش پیدا می کند و این روند می تواند به ریکاوری عضلات شما کمک کند. دوست عزیز ریکاوری عضلات تنها در 3 تا 4 ساعت بعد از تمرین رخ نمی دهد بلکه فرایند ریکاوری 24 تا 48 ساعت زمان نیاز دارد. به عبارتی با دنبال کردن این رژیم تنها فرصت ریکاوری در روزهای بعد از تمرین را از خود می گیرید.

آیا رژیم کرب سایکلینگ به حفظ متابولیسم بدن و تعادل هورمونی بدن کمک می کند؟

اتفاق دیگری که در رژیم کرب سایکلینگ می افتد، تفاوت در میزان کالری دریافتی در روزهای تمرین و استراحت است. که البته این کار صحیح است و باید اینگونه باشد. اما این تفاوت تنها به کالری مورد نیاز تمرین بر می گردد و به این معنی نیست که این رژیم یک رژیم کالری سایکلینگ است. یعنی اینگونه نیست که نیاز بدن شما 2000 کیلوکالری باشد و شما 1500 کیلوکالری دریافت کنید بلکه شما در روز استراحت 1500 کیلوکالری دریافت می کنید چون نیاز شما همین مقدار است. پس رژیم کرب سایکلینگ به حفظ متابولیسم بدن و تعادل هورمونی کمک نمی کند چرا که یک رژیم کالری سایکلینگ نیست.

نکته: گفته می شود که رژیم کالری سایکلینگ قادر به حفظ تعادل هورمونی بدن طی یک رژیم غذایی است.

لطفا نظات خود در خصوص این مقاله را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

با استفاده از آیکون های زیر می توانید این مقاله را در شبکه های اجتماعی دیگر به اشتراک بگذارید.

با تشکر از همراهی شما


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *