در رژیم غذایی انرژی مهم تر است یا پروتئین

زمان مورد نیاز مطالعه : 5 دقیقه

نویسنده : شرکت کارن

در رژیم غذایی انرژی مهم تر است یا پروتئین

بدن انسان برای حفظ حیات و حرکت نیاز به انرژی دارد و اگر انرژی لازم برای متابولیسم پایه بدن و حرکت تامین نشود، بافتهای بدن شروع به تحلیل رفتن می کنند و ترمیم نیز صورت نخواهد گرفت.

بدن حتی در حالت استراحت نیز برای انجام فعالیت های طبیعی نظیر تنفس، گردش خون، انجام فعالیت های سیستم عصبی و حفظ دمای بدن انرژی مصرف می کند. میزان مصرف انرژی در افراد مختلف متفاوت است.عوامل مختلفی نظیر جثه ، سن، جنس و وضعیت هورمونی و ترکیب بدن بر مصرف انرژی تاثیر می گذارد.

بدن از غذا به عنوان منبع تامین انرژی استفاده می کند.

غذا از درشت مغذی ها ( کربوهیدرات، پروتیین و چربی) و ریز مغذی ها ( ویتامین ها و املاح ) تشکیل شده است.

کربوهیدراتها و چربی ها منبع تامین انرژی در بدن هستند و پروتیین ماده اولیه لازم برای نگهداری و ترمیم بافتها را در اختیار بدن قرار می دهد.

لذا هدف از مصرف پروتیین تامین انرژی نیست بلکه تامین ماده مغذی لازم برای رشد و ترمیم است. اما از آنجایی که اولویت اول برای حفظ حیات بدن تامین انرژی مورد نیاز است، اگر رژیم غذایی حاوی مقدار کافی کربوهیدرات و چربی نباشد، بدن بدون در نظر گرفتن نیازش به پروتیین برای حفظ و ترمیم بافتها، از آن برای تامین انرژی استفاده خواهد کرد و این ماده مغذی به جای این که در مسیر درست مصرف گردد، صرف تامین انرژی می شود.

از طرف دیگر شکستن پروتیین ها برای تامین انرژی، مواد زائد نیتروژن داری تولید خواهد کرد که باید از کلیه دفع شوند و لذا علاوه بر هدر رفتن پروتیین، بار کلیه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این دریافت پروتیین بیش از نیاز، در شرایط تامین کالری کافی، باعث تجمع چربی و چاقی می شود.

توجه به این نکات به خصوص در بیماریهایی که به دنبال آن ضعف عمومی در بدن رخ  می دهد، بسیار ضروری است، زیرا در باور عموم مصرف منابع پروتیینی باعث تقویت بدن می شود و متاسفانه تاکید بر مصرف پروتیین آنقدر قوی می شود که اهمیت مصرف کربوهیدرات و چربی به عنوان عوامل حفظ پروتیین در بدن به دست فراموشی سپرده می شود.

به عنوان مثال می توان به باور عموم مردم به مصرف ماهیچه یا آب ماهیچه بدون تاکید بر مصرف یک منبع نشاسته مثل برنج یا نان اشاره کرد. لذا با نگاه درست به عملکرد هر کدام از درشت مغذی ها باید از برنامه غذایی متعادل و تامین کننده تمام مواد مغذی پیروی کرد.


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *