مقایسه پروتئین وی با گینر، کدام یک بهتر است؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : روشنک آزادی

مقایسه پروتئین وی با گینر، کدام یک بهتر است؟

دو مکمل پرطرفدار در دنیای بدنسازی، پروتئین وی( whey ) و گینرها می باشند.

 واقعیت این است که نمی توان گفت که گینر بهتر است یا پروتئین وی چرا که هر یک کاربرد متفاوتی دارند و اگر به هدف خود واقف باشید و متناسب با آن دست به انتخاب بزنید، به نتیجه دلخواه می رسید.

در واقع ما در این مقاله به بیان تفاوت کاربرد پروتئین وی با گینر می پردازیم.

تفاوت گینر و وی

تفاوت گینر با پروتئین وی از نظر ترکیبات

پروتئین whey برخلاف تصور بسیاری از افراد همان آب پنیر نیست بلکه پروتئینی است که از آب پنیر بدست می آید. این پروتئین محلول در آب بوده و به عنوان یکی از پروتئین ها با ارزش بیولوژیک بالا شناخته می شود.  به عبارتی پروتئین وی طیف کاملی از اسیدهای آمینه ضروری بدن را دارا است. امروزه پروتئین وی از شیر جدا شده و به عنوان مکمل با درصد خلوص متفاوت تولید می شود.

گینرها هم دسته ای از مکمل های غذایی هستند که شامل نسبت های متفاوتی از پروتئین ها و کربوهیدرات ها می باشند.

به همین دلیل گینرها را کربوپروتئین نیز می نامند. اگر نسبت پروتئین و کربوهیدرات در مکمل گینر برابر باشد آن را مکمل افزایش حجم یا مس می نامند و اگر نسبت کربوهیدرات به پروتئین سه به یک باشد در دسته گینرهای افزایش وزن قرار می گیرد.

پروتئین موجود در گینرها می تواند متفاوت باشد. پروتئین وی به صورت ایزوله یا کنسانتره، آلبومین، سویا، بیف از جمله پرکاربردترین پروتئین ها در مکمل های گینر می باشند.

فرق گینر با وی از نظر کاربرد

حال که با ترکیبات دو مکمل گینر و وی پروتئین آشنا شدیم می توان کاربرد آن ها را بیان کرد.

استفاده از کربوهیدرات در مکمل های گینر سبب افزایش دریافت کالری با مصرف این مکمل ها می شود. پس این مکمل ها به طور کلی با هدف افزایش وزن استفاده می شوند.

اگر فردی دچار کمبود وزن زیاد باشد و به سختی وزن بگیرد، پیشنهاد می شود از گینرهای افزایش وزن استفاده کند.

اما اگر فردی در ابتدای دوره افزایش حجم قرار دارد، پیشنهاد می شود از گینرهای افزایش حجم استفاده کند.البته به شرط آنکه اضافه وزن نداشته باشد. چرا که این گینرها علاوه بر کربوهیدرات دارای مقدار قابل قبولی از پروتئین ها هستند که به ساخت عضله کمک می کنند.

مصرف پروتئین وی به افرادی پیشنهاد می شود که خواهان افزایش حجم خشک هستند( ساخت عضله و کاهش چربی) یا دارای اضافه وزن می باشند.

چرا که این دو گروه در رژیم غذایی خود با محدودیت کالری روبه رو هستند و کالری دریافتی حاصل از پروتئین وی بسیار کم تر از گینرها می باشد.

تفاوت گینر و وی از نظر زمان مصرف

بهترین زمان مصرف گینرها در روزهای تمرین حدود سه ساعت قبل از تمرین و یک ساعت بعد از تمرین است.

و ر روزهای غیر تمرین و استراحت یک ساعت بعد از وعده های ناهار و شام است.

بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای افراد با هدف حجم خشک، نیم تا یک ساعت بعد از تمرین می باشد.

اگر پروتئین وی را با هدف کاهش وزن استفاده می کنید، دریافت آن همراه غذا و یا یک ساعت پیش از غذا به منظور کاهش اشتها توصیه می شود.

ترکیب وی و گینر

از جمله سوال های مطرح این است که آیا مصرف همزمان گینر و پروتئین وی امکان پذیر است؟

از نظر امکان پذیر بودن، امکان پذیر است اما دلیلی ندارد که این دو مکمل با هم استفاده شوند.

چرا که اگر هدف شما حجم خشک باشد(ساخت عضله بدون چربی و شکل دادن به آن ها) یک مکمل پروتئینی استاندارد کار شما را راه می اندازد و اگر هدف شما افزایش حجم باشد، یک مس گینر در این راستا به شما کمک می کند و اگر هدف شما افزایش وزن باست باید به دنبال یک گینر افزایش وزن که ر هر سروینگ آن حدود 800 کیلوکالری باشد، بگردید.

پس در ابتدا شرایط آنتروپومتریک( قد، وزن، درصد چربی) و هدف خود از مصرف مکمل ها را مشخص کنید و بعد بین گینرها و پروتئین ها یک انتخاب داشته باشید.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد که تفاوت گینر و وی از نظر ترکیبات، کاربرد و زمان مصرف بررسی شوند و در پاسخ به این سوال که وی بهتر است یا گینر، باید گفت که انتخاب بستگی به شرایط بدنی و هدف شما دارد. اگر تازه کار هستید و اضافه وزن ندارید به سراغ گینرها بروید و اگر به دنبال کات و شکل دهی به عضلات هستید، پروتئین وی بهترین انتخاب برای شما است.

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 کاظم سلمانیان ۱۴۰۲/۱۲/۰۱

سلام وقت بخیر من ۳۲ سالمه قدم ۱۸۵ وزنم ۸۵همه جام لاغر فقط شکم دارم چه مکمل هایی باید مصرف کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز در کنار یک رژیم غذایی مناسب ( کاهش مصرف قند و شکر و تنقلات شیرین و حذف فست فود ) برای کاهش توده چربی در ناحیه شکم می توانید از مکمل هایی نظیر کافئین ، سی ال ای و پروتئین وی نظیر گلدن وی  استفاده نمایید . 

موفق و سلامت باشید 

 رضا اشرفی ۱۴۰۲/۱۱/۲۷

سلام وقت بخیر من یک ساله باشگاه میرم تا حالا هم از کراتین و پروتیین وی استفاده کردم .عضله های خشکی دارم .تا ۳ ماه پیش ۸۳ کیلو بودم الان شدم ۷۹ کیلو با قد ۱۸۴ الان بخوام برگردم به وزن قبلی همون وی رو بخرم یا گینر ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز بهتر است برای افزایش وزن از گینر و کراتین استفاده نمایید 

موفق و سلامت باشید 

 خالق خالقی ۱۴۰۲/۱۱/۱۰

سلام خسته نباشید جناب من میخوام باشگاه نرم ولی چاق بشم به نظرتون وی استفاده کنم یا گینرط؟

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز یرای افزایش وزن می توانید از گینر استفاده نمایید می توانید از مکمل هایی نظیر انترامیل پرپروتئین یا مکمل گین آپ بزرگسالان  استفاده نمایید 

موفق و سلامت باشید 

 مهاجر ۱۴۰۲/۱۰/۲۹

سلام من قدم ۱۸۸ وزنم ۷۷ میخام افزایش حجم با عضله داشته باشم گینر مصرف کنم یا وی ممنون میشم جواب بدید

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز برای افزایش حجم عضلات می توانید از مکمل هایی نظیر مسیووی یا سوپر وی به همراه کراتین و آمینوپلاس استفاده نمایید 

موفق و سلامت باشید 

 سعید ۱۴۰۲/۸/۱۶

سلام ۲۱ سالمه و وزنمم ۶۷ کیلوعه قبلا ۷۲ کیلو بودم الان میخوام به اون وزن قبل رژیم برگردم و چن کیلو بیشترم ولی با حجم خشک عضله برا همین میخواستم بدونم از چه مکملی استفاده کنم؟

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز برای افزایش حجم خشک در کنار رعایت یک رژیم غذایی پرکالری می توانید از مکمل گلدن وی به همراه مکمل کراتین استفاده نمایید . توجه داشته باشید رعایت یک رژیم مناسب برایتان بسیار مهم است حتما در این خصوص از یک متخصص تغذیه ورزشی کمک بگیرید . 

 

موفق و سلامت باشید 

 سعید ۱۴۰۲/۸/۱۶

سلام من ۶۷ کیلو هستم با حجم عضله تقریبا خشک ولی میخوام تا ۷۴کیلو برم ولی نه با چربی بلکه با عضله خشک به این حجم برسم بنظر شما با کدوم مکمل برم جلو

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر

دوست عزیز بهتر است در کنار یک رژیم غذایی پرکالری و پرپروتئین از مکمل گلدن وی به همراه مکمل کراتین استفاده نمایید . داشتن یک رژیم غذایی مناسب بسیار مهم است . حتما در این خصوص از یک متخصص تغذیه ورزشی کمک بگیرید . 

موفق و سلامت باشید 

 

 fateme ۱۴۰۲/۷/۲۴

سلام روزتون بخیر. من 26 سالمه وزنم 53 و قدم 167ه، بدنم نرماله و لاغر نیستم چندماهی هم میشه که تی ار ایکس کار میکنم، الان تمایل دارم پروتئین مصرف کنم که خب بیشتر دیدم پروتئین وی رو پیشنهاد میدن ولی یکی از مربیا بهم گفتن گینر مصرف کنم… من نمیخوام چاق بشم یا وزن اضافه کنم و فقط میخوام یکم عضله هام تقویت بشن و بدنم فرم بگیره. به نظر شما همون وی مناسب منه؟

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز با توجه به اینکه نمی خواهید وزن اضافه کنید بهتر است از مکمل گلدن وی برای تقویت توده عضلانی و فرم گیری بهتر بدنتان استفاده نمایید . 

موفق و سلامت باشید 

 

 رضا ۱۴۰۲/۶/۲۶

سلام من ۱۷ سالمه و میخوام افزایش وزن داشته باشم با چربی کم چی مصرف کنم؟

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز برای افزایش وزن می توانید از مکمل گین آپ یا مکمل انترامیل استفاده نمایید 

موفق و سلامت باشید 

 زارا ۱۴۰۲/۶/۲۲

سلام من قدم ۱۶۵ هست با وزن ۶۱ میخوام کمی وزن بگیرم و عضلاتمو شکل بدم از چی استفاده کنم بهتر باشه

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز می توانید از مس گینرهایی نظیر مسیووی یا سوپر وی به همراه مکمل کراتین استفاده نمایید 

موفق و سلامت باشید 

 احمدرضا امینی ۱۴۰۲/۶/۱۳

سلام خسته نباشید من ۲۲ سالمه قدم ۱۹۵ وزنم ۶۸ حجم بدنم و بازوهام خیلی کنه میخوام حجم بگیرم و وزنم اضافه کنم چه محصولی استفاده کنم بهتره؟

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز برای افزایش وزن و حجم عضلات  در کنار ورزش می توانید از مکمل هایی نظیر گین آپ بزرگسال ، کربوشارژ و آمینووی استفاده نمایید 

موفق و سلامت باشید 

 امید ۱۴۰۲/۵/۱۱

سلام قد ۱۷۱ وزن ۵۲ بدنسازی میرم بنظرتون چه نوع گینر یا وی یا کلا چه نوع مکملی استفاده کنم؟

پاسخ کارن :

سلام. وقت بخیر 

دوست عزیز با توجه به مشخصاتتان بهتر است از گینرهای وزنی نظیرگین آپ بزرگسالان  و جهت کمک به تامین پروتئین مورد نیاز  مکمل آمینووی استفاده نمایید 

موفق و سلامت باشید 

 Hamid mohammadi ۱۴۰۲/۴/۳۱

سلام و وقت بخیر من قدم ۱۸۴ وزنم ۷۰ ۲۲ سالمه بین گینر و وی موندم کدوم رو انتخاب کنم شما کدوم رو توصیه میکنید

پاسخ کارن :

سلام وقت بخیر 

دوست عزیز با توجه به اینکه با وزن ایده آل خود فاصله دارید توصیه می شود از گینرهایی نظیر گین آپ بزرگسال استفاده نمایید که به افزایش وزن و حجم عضلات کمک می کند

موفق و سلامت باشید 

 معصوم ۱۴۰۲/۴/۱۸

سلام روز بخیر من ۳۷ سالمه ، قد ۱۶۳ و وزن ۵۰ کیلو بدنسازی و شروع کردم ولی بدنم کم میاره چه مکملی استفاده کنم بهتره

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر

دوست عزیز برای کمک به تامین کالری و پروتئین مورد نیاز و افزایش سطح انرژی توصیه می شود از مکمل هایی نظیر گین آپ بزرگسال و کراتین مونوهیدرات استفاده نمایید 

موفق و سلامت باشید 

 Mohamad.mf ۱۴۰۲/۳/۲۹

سلام من ۱۷ سالمه وزن ۱۰۲ قد ۱.۹۰ بدنه پری دارم و میخام که بیشتر عضله بسازم و حجم بیشتری بگیرم از کدوم مکمل استفاده کنم؟

پاسخ کارن : با سلام وقت بخیر دوست عزیز از مکمل ایزووی یا مکمل پیورپروتئین برای تقویت توده عضلانی خود می توانید استفاده نمایید موفق و سلامت باشید

 Amin.soleymani ۱۴۰۲/۳/۱۷

سلام.من ۲۸ سالمه و قدم ۱۸۰ و وزن ۶۷ واسه حجم زیاد از کدوم مکمل استفاده کنم؟

پاسخ کارن : با سلام وقت بخیر دوست عزیز با توجه به کمبود وزنتان بهتر است از گینر استفاده نمایید . توصیه می شود برای افزایش وزن و تقویت توده عضلانی خود از مکمل هایی نظیر گین آپ بزرگسال ، کربوشارژ و آمینوپلاس استفاده نمایید موفق و سلامت باشید