فواید و عوارض مصرف مکمل های گینر یا کربوپروتئین ها

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/ مشاور تغذیه

فواید و عوارض مصرف مکمل های گینر یا کربوپروتئین ها

یکی از پر طرفدارترین مکمل های بدنسازی در میان ورزشکاران گینرها  یا مکمل های کربوپروتئینی هستند. در دنیای امروز که  افراد به دلیل مشغله های زیادی که دارند، وقت کافی برای آماده کردن وعده های غذایی پر کالری ندارند استفاده از گینرها می تواند گزینه مناسبی باشد. فواید و عوارض گینرها چه هستند ؟ در مطلب زیر به این سوالات پاسخ می دهیم

مصرف گینرها به چه افرادی توصیه می شود ؟

  • ورزشکارانی که رژیم غذایی مناسبی ندارند
  • ورزشکاران لاغر و کم وزن
  • بدنسازان در دوران حجم

 

عوارض گینرها

گینرها در کنار فوایدی که برای ورزشکاران دارند می توانند عوارضی نیز داشته باشند. توجه به این نکته ضروری است که عوارض گینرها فردی است و در افراد مختلف متفاوت می باشد به عنوان مثال ممکن است شما با مصرف گینرها به نتیجه دلخواه دست یابید بدون اینکه هیچ گونه عارضه ای را تجربه کنید ولی دوست تان با مصرف گینرها دچار عوارض زیادی شود و به نتیجه دلخواه نرسد.

 

عوارض گینرها عبارتند از :

 

مشکلات گوارشی

برخی از افراد که دستگاه گوارش حساسی دارند ممکن است با مصرف گینرها به ویژه گینرهایی که لاکتوز زیادی دارند دچار عوارض گوارشی نظیر نفخ، دل درد، دلپیچه، اسهال و .... شوند.

 

حساسیت و آلرژی

برخی از افراد با مصرف گینرها دچار حساسیت و آلرژی می شوند. آلرژی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. برخی ممکن است کهیر را تجربه کنند در حالی که دیگران می توانند از عفونت معده رنج ببرند. در چنین شرایطی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

 

فواید گینرها

 

گینرها به تامین انرژی و افزایش کالری دریافتی کمک می کنند

یکی از اصلی ترین فایده گینرها برای ورزشکاران لاغر و کم وزن، دسترسی راحت به کالری مورد نیاز آن است. ویت گینرها مکمل های پر کالری هستند که با مصرف یک پیمانه از آنها کالری قابل توجه ای را در یک میان وعده برای ورزشکاران فراهم می کند.

گینرها حاوی کربوهیدرات پیچیده می باشند وجود کربوهیدرات پیچیده در گینرها  با افزایش کالری دریافتی به افزایش وزن و افزایش سطح انرژی ورزشکاران کمک می کنند.  

 

 

گینرها به افزایش توده عضلانی کمک می کنند

گینرها ترکیبی از کربوهیدرات ها و پروتئین وی و پروتئین شیر هستند که در ویت گینرها نسبت کربوهیدرات به پروتئین بیشتر است و در مس گینرها نسبت کربوهیدرات به پروتئین برابر است. وجود پروتئین در گینرها به همراه کربوهیدرات به سنتز پروتئین در عضلات کمک  می نماید و از تحلیل توده عضلانی پس از ورزش جلوگیری می کند.

 

گینرها حاوی چربی کمی می باشند

برخی از ورزشکاران به غلط برای افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن و عضله سازی در دوران حجم از غذاهای پرچرب و ناسالم استفاده می کنند و نتیجه این انتخاب اشتباه افزایش توده چربی به ویژه در ناحیه شکم است. یکی از فواید مهم گینرها وجود چربی های سالم و محدود در ترکیبات آنها می باشد که ورزشکاران به جای استفاده از غذاهای پر چرب  برای افزایش کالری دریافتی می توانند از گینرها استفاده نمایند که حاوی کربوهیدرات پیچیده و پروتئین باکیفیت است.

 

گینرها به بهبود اشتها کمک می نمایند

معمولا گینرها حاوی ویتامین ها و املاح معدنی هستند. وجود ویتامین ها و املاح  مختلف در گینرها  با تامین نیاز به این مواد مغذی به بهبود اشتها کمک می کند و ورزشکاران نیازی به مصرف مولتی ویتامین مینرال ندارند.

 

گینرها به افزایش سرعت ریکاوری کمک می کنند

از دیگر فواید گینرها افزایش سرعت ریکاوری است.بدون شک ریکاوری خوب در بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران موثر است.  گینرها به دلیل کربوهیدرات و پروتئینی که دارند در بازسازی ذخایر گلیکوژن پس از ورزش و جلوگیری از تحلیل توده عضلانی کمک می نمایند.

 

پاسخ به سوالات رایج در مورد گینرها

 

آیا گینر باعث جوش می شود ؟

جوش زدن پس از مصرف گینرها یک عارضه فردی می شود و در همه افراد عمومیت ندارد. پروتئین وی موجود در گینرها باعث افزایش ترشح فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) شده که منجر به افزایش تولید آندروژن و تولید سبوم (چربی طبیعی پوست ) می شود و بروز جوش یا آکنه را در افراد حساس افزایش می دهد.

 

آیا گینرها باعث ریزش مو می شود ؟

خیر مصرف گینرها باعث ریزش مو نمی شود

 

آیا گینر شکم می آورد ؟

همانطور که در بالا نیز  اشاره شد گینرها یا کربوپروتئین ها مکمل های پرکالری هستند که به افزایش وزن و عضله سازی کمک می کنند. اگر یک ورزشکار در چهارچوب کالری مجاز مورد نیاز خود از این مکمل ها استفاده نماید و در کنار مصرف این نوع مکمل ها درست ورزش نماید مصرف گینر باعث افزایش توده چربی در ناحیه شکم نمی شود .

 

آیا گینر برای کبد ضرر دارد ؟

مصرف گینرها به صورت عادی برای کبد مشکلی ایجاد نمی کند اگر شما مشکلات کبدی ندارید با خیال راحت می توانید از این مکمل ها در برنامه غذایی خود استفاده نمایند.

 

کلام آخر

ورزشکاران لاغر و بدنسازان در دوران حجم می توانند از مکمل های کربوپروتئینی یا گینرها استفاده کنند. بهتر است ورزشکاران قبل از مصرف گینرها با با فواید و عوارض آنها آشنا شوند تا بتوانند انتخاب مناسبتری داشته باشند. 

 

Reference:

https://www.healthkart.com/connect/mass-gainer-usage-benefits/bid-5448

https://barbend.com/mass-gainer-pros-cons/

https://www.bodybuilding.com/content/6-important-reasons-to-use-a-weight-gainer.html


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 مصطفی سبحانی ۱۴۰۱/۲/۲۳

مصرف گین ویت باعث افزایش غلظت خون میشود؟

پاسخ کارن : سلام لطفا در مورد محصولات کارن سوال بپرسید.

 اصغر ۱۴۰۰/۹/۱۶

سلام افراد عادی می‌توانند استفاده کنند ؟ضرری دارد یا نه

پاسخ کارن : سلام از مکمل گین آپ جهت افزایش وزن می توانند استفاده کنند.

 نورا ۱۴۰۰/۴/۰۸

ایا مصرف پودر گینر باعث ناباروری در خانما و تنبلی تخمدان میشه؟

پاسخ کارن : سلام خیر. گین آپ فاقد مواد هورمونی می باشد.