در مورد اثرات کافئین بیشتر بدانید

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/مشاور تغذیه

در مورد اثرات کافئین بیشتر بدانید

شاید شما هم جز کسانی باشید که روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز می کنید.

در این مقاله به معرفی کافئین و فواید آن می پردازیم.

کافئین چیست؟

 کافئین ( 1 و 3 و 7 تری متیل گزانتین )، آلکالوئیدی محرک  با بلورهای سفید و فرمول شیمیایی C8H10N4O2 بوده و از متداولترین مکمل های مصرفی دنیا محسوب می شود. کافئین به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می شود، در کبد متابولیزه شده و از طریق  فعالیت های آنزیمی به سه متابولیت دی متیل گزانتین ( پاراگزانتین، تئوفیلین و تئوبرومین ) تبدیل می شود که مدت زمان طولانی تری نسبت به کافئین در خون حفظ می شود و مسیرهای سیگنالی متفاوتی دارند. از آنجایی که کافئین محلول در چربی می باشد، می تواند از سد خونی – مغزی به راحتی عبور کند. کافئین و متابولیت های آن دفع کلیوی داشته و حدود 10-3 % بدون تغییر از ادرار دفع می شوند.

در این مقاله به بررسی اثرات آن در بدن و فواید آن می پردازیم.

فواید کافئین

  • کافئین احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

دیابت نوع 2 نوعی بیماری مزمن است که به دلیل مقاومت سلول ها به هورمون انسولین یا کاهش تولید آن ایجاد می شود. نتیجه بررسی 18 مطالعه روی 457922 فرد نشان می دهد، مصرف روزانه 1 فنجان قهوه، 7 % احتمال دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. به نظر می رسد کافئین مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.

  • کافئین احتمال ابتلا به آلزایمر و فراموشی را کاهش می دهد

آلزایمر نوعی بیماری دژنراتیو است که با آسیب نورون ها همراه است. این بیماری معمولا در افراد بالای 65 سال رخ می دهد. برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف کافئین می تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را تا 65 % کاهش دهد. همچنین کافئین نقش موثری در افزایش قدرت حافظه دارد.

  • کافئین از ابتلا به افسردگی پیشگیری می نماید 

کافئین با تحریک ترشح انتقال دهنده های عصبی نظیر دوپامین و سروتونین نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به افسردگی دارد. نتایج مطالعات نشان داده اند که احتمال ابتلا به افسردگی در زنانی که 3-2 فنجان قهوه در روز مصرف می کنند 15 % کمتر از افرادی است که قهوه مصرف نمی کنند.

  • کافئین عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد

کافئین با افزایش آزاد شدن کاته کولامین ها، نفوذ پذیری یون کلسیم در بافت عضلانی را تحت تاثیر قرار داده و افزایش آدنوزین مونوفسفات حلقوی، توانایی انقباض عضله را افزایش می دهد. مطالعات متعددی حاکی از اثربخشی کافئین در فعالیت های ورزشی استقامتی، قدرتی و ورزش هایی با شدت بالا می باشد. همچنین مطالعات جدید نشان داده اند که مصرف کافئین بعد از ورزش نیز در افزایش سرعت ریکاوری موثر است. به عقیده محققین کافئین با افزایش فعالیت آنزیم پروتئین کیناز نقش موثری در تسریع مصرف گلوکز توسط عضلات پس از ورزش دارد.

  • کافئین به تحریک لیپولیز یا چربی سوزی کمک می نماید

کافئین یکی از اجرای مکمل های چربی سوز است. مطالعات متعددی نشان داده اند که که کافئین میزان متابولیسم پایه 3-11 % افزایش می دهد. کافئین با افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب و گلیکوژنولیز نقش موثری در چربی سوزی و کاهش وزن دارد.

در روز چه میزان کافئین می توان مصرف کرد ؟

بسیاری از منابع دریافت 400 میلی گرم کافئین را در روز برای بزرگسالان سالم مجاز می دانند.

توجه به این نکته ضروری است که کافئین برای تمامی افراد قابل تحمل نیست و عوارضی نظیر بی خوابی، بی قراری، تغییرات رفتاری و افزایش ضربان قلب را به همراه دارد.

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *