فواید مصرف اسید آمینه تورین در ورزش و بیماری ها

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/ کارشناس تغذیه

فواید مصرف اسید آمینه تورین در ورزش و بیماری ها

تورین چیست؟

تورین یا تائورین نوعی اسید آمینه غیر پروتئینی است که محصول نهایی متابولیسم اسید آمینه ال سیستئین و اسید آمینه های اصلی آزاد داخل سلولی در بسیاری از بافت های انسانی و دیگر گونه های حیوانی می باشد.

تورین در بسیاری از اعضای بدن مانند مغز، شبکیه، قلب، عضلات اسکلتی و صاف وجود دارد.

منابع غذایی تورین شامل گوشت قرمز، ماهی و لبنیات است. همچنین این ترکیب به بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا اضافه می گردد.

به نظر می رسد مصرف این نوع اسید آمینه تا دوز 3000 میلی گرم در روز قابل تحمل باشد.

با وجود اینکه این نوع اسید آمینه جز اسید آمینه های نیمه ضروری طبقه بندی می شود ولی عملکردهای مهمی در بدن دارد.

عملکرد اصلی اسید آمینه تورین در بدن چیست؟

  • تنظیم تعادل الکترولیت ها در سلول ها
  • کمک به سنتز نمک های صفراوی
  • تنظیم تعادل مواد معدنی نظیر کلسیم در داخل سلول ها
  • تقویت سیستم ایمنی
  • عملکرد آنتی اکسیدانی

خواص تائورین در افزایش عملکرد ورزشی

مطالعات حیوانی نشان داده اند که اسید آمینه تورین به افزایش قدرت عضلات کمک می کند همچنین این اسید آمینه با کمک به دفع مواد زائد از عضلات، در کاهش خستگی و بهبود عملکرد ورزشی موثر است. اسید آمینه تورین به دلیل نقش آنتی اکسیدانی خود باعث کاهش آسیب به ماده ژنتیکی سلول و استرس اکسیداتیو در ورزشکاران شده و به پیشگیری از آسیب سلولهای عضلانی کمک می نماید.

مطالعه ای که در سال 2013 بر روی تعدادی دوچرخه سوار انجام شد، نشان داد ورزشکاران با دریافت مکمل های حاوی تورین، مدت زمان بیشتری بدون خستگی ورزش می کردند. همچنین برخی از مطالعات اثر این اسید آمینه در کاهش آسیب عضلانی در ورزشکاران را تائید می نماید.

برخی از مطالعات اثر این اسید آمینه را در افزایش اکسیداسیون چربی ها در حین ورزش نشان داده اند به عنوان مثال میزان چربی سوزی در دوچرخه سواران با مصرف مکمل های حاوی 66/1 گرم تورین به میزان 16 % افزایش یافت.

فواید تورین در برخی از بیماری ها

  • بیماری دیابت  

برخی از مطالعات نشان داده اند که سطح اسید آمینه تورین در بیماران دیابتی کمتر از افراد غیر دیابتی است، دریافت بالای اسید آمینه تورین با کاهش مقاومت به انسولین در پیشگیری از دیابت نوع 2 موثر است.

  • بیماری های قلبی و عروقی

بررسی ها تایید می کنند که رابطه معکوسی بین افزایش سطح اسید آمینه تورین خون با میزان مرگ و میر بر اثر مشکلات قلبی و عروقی وجود دارد. این اسید آمینه با افزایش انعطاف پذیری دیواره رگها در کاهش فشار خون موثر است.

  • تقویت سیستم بینایی

اسید آمینه تورین در سلامت و تقویت سیستم بینایی نقش دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که با کاهش میزان این نوع اسید آمینه شیوع مشکلات مربوط به بینایی افزایش می یابد.

  • محافظت از کبد

 این اسید آمینه با خاصیت آنتی اکسیدانی خود از آسیب سلولهای کبدی در برابر رادیکال های آزاد پیشگیری می نماید. مطالعه انجام شده بر روی تعدادی بیمار با نارسایی مزمن کبدی نشان داد، مکمل یاری با 2 گرم اسید آمینه تورین 3 بار در روز با کاهش مارکرهای التهاب کبدی از آسیب سلول های کبدی پیشگیری می نماید. البته اثبات قطعی این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

  • سایر کاربرد های اسید آمینه تورین

 به نظر می رسد این اسید آمینه با اتصال به گیرنده گاما آمینو بوتیریک اسید نقش موثری در تنظیم فعالیت سیستم اعصاب مرکزی داشته باشد.

 همچنین اسید آمینه تورین نقش موثری در کنترل انقباضات ماهیچه ای دارد. برخی از مطالعات حیوانی نقش این اسید آمینه را در کنترل بیماری صرع و تشنج های ناشی از آن گزارش کرده اند.  

منبع :

https://www.healthline.com/nutrition/what-is-taurine

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *