معرفی داروهای لاغری مجاز و غیر مجاز و عوارض آنها

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/ مشاور تغذیه

معرفی داروهای لاغری مجاز و غیر مجاز و عوارض آنها

امروزه استفاده از داروهای لاغری برای کاهش وزن طرفداران بسیاری دارد.

اما متاسفانه برخی از افراد بدون تغییر در سبک زندگی خود، رعایت یک رژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت فیزیکی توقع دارند تنها با مصرف دارو لاغری به کاهش وزن سریع دست پیدا کنند. 

در صورتیکه داروهای لاغری متفاوت از مکمل های کاهش وزن هستند و تنها تحت شرایط خاص تجویز می شوند.

در این مقاله به معرفی داروهای لاغری مجاز می پردازیم و بیان می کنیم آیا داروی لاغری بدون عوارض داریم یا نه!

داروهای لاغری برای چه افرادی استفاده می شوند؟

متخصصین تغذیه معمولا برای افرادی که نمایه توده بدنی آنها ( BMI) بالاتر از 30 است و مبتلا به چاقی درجه 1 هستند و یا BMI  آنها 27 است ولی مبتلا به دیابت نوع 2 یا فشار خون بالا هستند، از دارو برای لاغری استفاده می کنند. چرا که در این افراد چاقی بیماری محسوب می شود و باید وزن فرد بسته به شرایط او سریعا کاهش پیدا کند.

نکته:داروهای شیمیایی لاغری با مکمل های غذایی و ترکیبات گیاهی که برای لاغری و کاهش وزن استفاده می شود متفاوت است. در زیر به معرفی داروهای لاغری مجاز و غیر مجاز و عوارض آنها می پردازیم.

معرفی داروهای لاغری مجاز

برخی ازداروهای لاغری که توسط پزشکان یا متخصصین تغذیه تجویز می شود عبارتند از :

  • لیراگلوتاید ( ساکسندا )
  • نالترکسون + بوپروپیون (کانتریو)
  • اورلیستات ( زنیکال )
  • فن ترمین
  • فن ترمین + توپیرامات ( اسیمیا )

قبل از مصرف هر کدام ازداروهای شیمیایی لاغری بالا حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایید.

عوارض داروهای کاهش وزن که برای کاهش اشتها استفاده می شوند

داروهای لاغری کاهنده اشتها با اثر بر مرکز کنترل اشتها عمل می نمایند و مکانیسم اثر آنها با داروهای آمفتامینی متفاوت است. برخی عوارض جانبی این داروها به صورت کلی عبارتند از :

  • افزایش فشار خون
  • افزایش ضربان قلب
  • بی خوابی
  • تاری دید
  • بی قراری
  • سردرد
  • یبوست

در ادامه به معرفی عوارض جانبی برخی از این داروهای لاغری مجاز به صورت جداگانه می پردازیم.

عوارض داروهای لاغری شناخته شده

داروی  لاغری لورکاسرین

داروی لاغری لورکاسرین با نام تجاری Belviq که با اثر بر گیرنده های سروتونین در کاهش اشتها و افزایش احساس سیری به کاهش وزن کمک می کند. سردرد، تهوع، گیجی، خشکی دهان، یبوست و کاهش قند خون ( در بیماران دیابتی ) از عوارض معمول این داروی لاغری  می باشد.  

داروی لاغری کانتریو

داروی کانتریو ترکیب دو داروی  نالترکسون و بوپروپیون است که نالتروکسون برای درمان اعتیاد به الکل استفاده می شود و داروی بوپروپیون نوعی داروی ضد افسردگی است که ترکیب این دو دارو در کنار یکدیگر به کاهش اشتها و افزایش احساس سیری کمک می کند. این داروی لاغری با عوارض جانبی زیر همراه است

  • یبوست

  • دل درد
  • سرگیجه
  • سردرد
  • بی خوابی

داروی لیراگلوتاید ( ساکسندا )

داروی لیراگلوتاید برای کمک به درمان دیابت مورد استفاده قرار می گیرد و تحریک کننده ترشح هورمون انسولین می باشد. این دارو با کاهش اشتها و افزایش احساس سیری به کاهش وزن و لاغری نیز کمک می کند ولی دارای عوارضی نظیر دل درد، اسهال، سردرد، سرگیجه و افزایش آنزیم لیپاز است.

داروی اسیمیا ( فن ترمین + توپیرامات )

داروی اسیمیا از ترکیب دو داروی فن ترمین و توپیرامات تشکیل شده است. این قرص در کنار یک رژیم غذایی کم کالری و ورزش به کنترل وزن کمک می کند . داروی لاغری اسیمیا با عوارضی نظیر پاراستزی     ( بی حسی انگشتان دست و پا )، سرگیجه، از بین رفتن حس چشایی، بی خوابی، یبوست و خشکی دهان همراه است.

عوارض داروی لاغری مهار کننده آنزیم لیپاز

اورلیستات یا زنیکال نوعیداروی لاغری است که با غیر فعال کردن ترشح آنزیم لیپاز که مسئول جذب چربی ها است به لاغری کمک می کند. مدفوع چرب، دل درد، نفخ و دفع ویتامین های محلول چربی از عوارض جانبی این نوع داروی لاغری می باشد.

معرفی داروی لاغری غیر مجاز

فن فلورامین یکی از داروهای لاغری ممنوعه است که با مهار بازجذب سروتونین در کاهش اشتها موثر است به دلیل عوارض خطرناک قلبی و عروقی که مصرف این دارو به همراه داشت در سال 1997، FDA  آمریکا مصرف آنرا ممنوع اعلام کرد.

سیبوترامین با مهار ترشح نوراپی نفرین و مهار بازجذب سروتونین در کاهش اشتها موثر است اما به دلیل عوارض جانبی نظیر سکته قلبی، FDA  در سال 2010 مصرف این دارو را ممنوع اعلام کرد.

در سال 2004، FDA داروها یا مکمل های غذایی حاوی افدرین را به دلیل عوارض خطرناکی نظیر حمله قلبی و تشنج ممنوع اعلام کرد .

آیا مکمل های غذایی که برای لاغری استفاده می شود نیز دارای عوارض هستند ؟

اگر قصد استفاده از قرص های لاغری دارید حتما از مکمل های غذایی که برای لاغری کاربرد دارند استفاده نمایید. مکمل های غذایی حاوی فیبرهای محلول و نامحلول، کرومیوم، عصاره چای سبز، عصاره لوبیا سفید، چیتوسان و .... در کاهش وزن  موثر هستند و هیچ گونه عوارض جانبی جدی نظیر داروهای لاغری برای بدن نخواهند داشت.

کلام آخر

هیچ گاه استفاده از داروهای لاغری نباید جایگزین یک رژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی شود، بلکه بایستی برای کاهش وزن تحت نظر یک کارشناس یا متخصص تغذیه یک رژیم غذایی اصولی با کالری تنظیم شده رعایت گردد و در صورت صلاحدید ایشان از داروها و  مکمل های لاغری استفاده شود .

توجه داشته باشید مکمل های لاغری متفاوت از داروهای لاغری هستند و داروهای لاغری تنها توسط پزشک تجویز می شوند و از مصرف بدون نسخه آن ها باید پرهیز کرد.

 

 

 

 Reference:

https://www.drugs.com/article/side-effects-weight-loss-drugs.html

https://www.webmd.com/diet/obesity/weight-loss-prescription-weight-loss-medicine#1

 

 

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *