مکمل غذایی برای کاهش استرس و اضطراب

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : روشنک آزادی/ کارشناس تغذیه

مکمل غذایی برای کاهش استرس و اضطراب

استرس، مشکلی که امروزه بسیاری از ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

از عوارض استرس به ویژه استرس مزمن همین کافیست که بدانیم اصلی ترین علت ایجاد التهاب در بدن است و التهاب سرمنشاء بسیاری از بیماری ها است. طوری که گفته می شود، ریشه %60 از بیماری ها، اختلالات روان تنی می باشد.

به همین دلیل مدیریت استرس و کاهش آن می تواند تفاوت چشمگیری در کیفیت زندگی افراد ایجاد کند.

راهکارهای متعددی برای مقابله با استرس وجود دارد. راهکارهایی از قبیل مدیتیشن تا تنفس عمیق. اما فراگرفتن آن ها نیازمند تمرین بسیار است.

 یکی از ساده ترین و موثرترین راه کارهای کاهش استرس های روحی و فیزیکی، توجه به نوع تغذیه است.

برخی از ریزمغذی ها تاثیر مستقیمی بر کاهش استرس دارند. این ریزمغذی ها عموما ترکیباتی هستند که ذخایر آن ها در شرایط استرس کاهش پیدا می کنند.

در این مقاله سعی داریم تا درخصوص چگونگی عملکرد این ریزمغذی ها صحبت کنیم و یک مکمل غذایی که همه این ترکیبات را دارد و به شما زندگی منهای استرس هدیه می دهد، معرفی کنیم.

مکمل کاهش اضطراب و استرس نوترارست

نوترارست داروسازی کارن، مکمل غذایی جهت کاهش استرس های فیزیکی و روحی می باشد. این مکمل حاوی 15 ترکیب ضروری کاهنده استرس می باشد.

در ادامه مطلب این ترکیبات و نوع کارکرد آن ها در بدن آورده شده است.

اثر گروه ویتامین B بر کاهش استرس و اضطراب

8 نوع ویتامین B داریم. تمام این هشت ویتامین در مکمل نوترارست وجود دارند.

ویتامین های گروه B برای عملکرد عصبی، متابولیسم سلولی، ساخت سلول های قرمز و استفاده از انرژی غذا ضروری می باشند.

مطالعات مختلف نشان داده اند که ویتامین های گروه B در دوزهای بالا مانند داروهای ضد افسردگی عمل می نمایند. گفته می شود کمبود ویتامین های گروه B  سبب ایجاد اختلال در نوروترنسمیترهایی چون سروتونین می شوند. سروتونین از عوامل کاهنده استرس در بدن است.

نکته: نوروترنسمیترها ترکیباتی جهت انتقال پیام ها در مغز هستند.

به نظر می رسد استرس های مزمن می توانند سبب تخلیه ویتامین B6 شوند.

در یک مطالعه نشان داده شد، کارمندانی که دریافت ویتامین B بالاتری دارند، استرس 20% در آن ها پایین تر است.

 ویتامین C 

دریافت ویتامین C از دو جهت حائز اهمیت است. کاهش استرس و کاهش عوارض ناشی از استرس.

این ویتامین قدرت بالایی در کاهش هورمون استرس کورتیزول دارد. بسیاری از مشکلات که در پی استرس های مزمن به وجود می آید به این هورمون مربوط می باشد. از طرفی این ویتامین یک آنتی اکسیدان است. فردی که در استرس به سر می برد(چه فیزیکی و چه فیزیولوژیکی) سطح اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در سلول های او بالا است. ویتامین C یکی از قدرتمندترین ویتامین ها جهت مقابله با این شرایط می باشد.

 

 منیزیم 

منیزیم، ماده معدنی که فعالیت بسیاری از آنزیم های سیستم عصبی به آن وابسته است. استرس مزمن دفع ادراری منیزیم را افزایش می دهد و این خود یک سیکل معیوب را تشکیل می دهد چرا که کاهش منیزیم پلاسما باعث افزایش اضطراب و رفتارهای ناشی از استرس می شود.

حضور منیزیم برای انجام فعالیت های سروتونین ضروری می باشد.

 کولین 

کولین یک ویتامین محلول در آب است که به نسبت سایر ویتامین ها کمتر شناخته شده است. نقش این ترکیب در بدن بسیار گسترده است. این ماده مغذی در سنتز غشای سلولی، انتقال چربی ها، متیلاسیون و سنتز نوروترانسمیترها نقش دارد.

نتایج حاصل از یک مطالعه بزرگ نشان داد، افرادی که سطح کولین خون آن ها پایین است  نسبت به سایرین عصبی تر هستند.

اینوزیتول 

اینوزیتول در واقع یک نوع کربوهیدرات ساده است. این کربوهیدرات اشکال مختلفی دارد که ساختار همه آن ها شبیه به گلوکز می باشد.

اینوزیتول بر فرآیند ساخت نوروترنسمیترها اثر می گذارد. سروتونین یکی از نوروترنسمیترهایی است که عملکردش وابسته به اینوزیتول می باشد. امروزه از دوزهای بالای اینوزیتول برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شود.

 ال-آرژنین و لیزین 

اضطراب پاسخ بدن به شرایط استرس زا است. برخی از علائم اضطراب شامل نگرانی، اختلال خواب، تحریک پذیری، خارش بدن و تغییرات اشتها می باشد. نتایج حاصل از یک مطالعه در ژاپن نشان می دهد که دریافت مکمل لیزین و ال-آرژنین به کاهش اضطراب کمک می کنند.  گفته می شود این دو اسیدآمینه می توانند سطح کورتیزول بزاقی به ویژه در مردان را کاهش دهند.

 PABA 

پارا آمینوبنزوئیک اسید یا PABA از ترکیبات فولیک اسید می باشد. این ترکیب عموما در محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می شود. چرا که قادر است از پوست در برابر اشعه آفتاب محاظت کند و از ریزش مو جلوگیری کند. به همین دلیل از جمله موارد مصرف نوترارست کاهش ریزش مو ناشی از استرس می باشد.

سخن پایانی

امروزه استرس تبدیل به یک مشکل همه گیر شده است که عدم مدیریت و کاهش آن عواقب خطرناکی در پی دارد.

از جمله راهکارهای ایمن و سریع الاثر کاهش استرس، مصرف مکمل غذایی نوترارست می باشد. مکمل نوترارست تمامی ریزمغذی های کاهنده استرس را داراست و نه تنها قادر است استرس فیزیکی و روحی را کاهش دهد بلکه به ارتقاء سیستم ایمنی و کاهش ریزش مو ناشی از استرس کمک می کند.


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 علی اکبر نجفوند ۱۴۰۰/۵/۰۷

سلام این مکمل برای افراد ۱۵ تا ۱۸ ساله هم قابل استفاده هست؟ قیمت لطفا؟ چقدر طول میکشه شهرستان برسه؟

پاسخ کارن : سلام بله می توانند مصرف کنند. قیمت مکمل ها در سایت کارن موجود است. در حال حاضر فروش آنلاین نداریم.