چگونه استرس مزمن سبب چاقی و اضافه وزن می شود؟ چه باید کرد؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : کارشناس تغذیه/ روشنک آزادی

چگونه استرس مزمن سبب چاقی و اضافه وزن می شود؟ چه باید کرد؟

استرس پاسخ فیزیکی و ذهنی بدن به تجربیات زندگیست.

این پاسخ که با آزاد شدن تعدادی هورمون در بدن همراه است، اگر بصورت مزمن و طولانی مدت نباشد در برخورد با موقعیت های جدی زندگی مفید است.

امروزه بررسی ها نشان می دهند که میان استرس و چاقی ارتباط مستقیمی وجود دارد.

 نتایج حاصل از این مطالعات نشان می دهد که علی رغم اینکه استرس های کوتاه مدت منجر به کاهش اشتها و از دست دادن وزن می شوند، استرس های مزمن می توانند، سبب بروز پرخوری و افزایش تمایل مصرف غذاهای چرب، شیرین  و پرکالری شوند.

چگونه استرس منجر به چاقی می شود؟

مکانیسم پیشنهادی بدین صورت است که استرس کوتاه مدت سبب تولید هورمون های کاهنده اشتها همانند "هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین"    می شود.

این هورمون به نوبه خود تولید آدرنالین را افزایش و در نهایت اشتها را سرکوب می کند. در صورتی که استرس طولانی مدت سبب تولید  هورمونی به نام "کورتیزول" می شود.

کورتیزول از جمله هورمون های افزاینده اشتها در انسان است و اگر استرس مزمن باشد سطح این هورمون و اشتها همچنان بالا باقی می ماند.

این مطالعات نشان می دهند که بین سطح کورتیزول و نمایه توده بدنی، دور کمر و دور باسن ارتباط مستقیمی وجود دارد.

به عبارتی استرس های مزمن از طریق تحریک ترشح هورمون کورتیزول سبب تجمع چربی و در نهایت چاقی می شوند. 

جالب توجه است که بیشترین تجمع چربی در ناحیه شکمی رخ می دهد چرا که در بافت عمیق چربی شکم گردش خون و گیرنده های کورتیزول حضور پررنگ تری دارند.

همچنین در دراز مدت کورتیزول می تواند ریسک ابتلا به دیابت و فشار خون را افزایش دهد و سبب بروز خستگی و دشواری در تمرکز شود.

جهت کاهش کورتیزول کافیست به ریزمغذی هایی که در متعادل سازی کورتیزول نقش دارند بیشتر توجه کنید.

ریز مغذی هایی که به کاهش سطح کورتیزول و در نهایت وزن شما کمک می کنند

ویتامین های گروه B

مکمل یاری  افراد دارای استرس با ویتامین های گروه B از دو جهت حائز اهمیت است. ذخایر این ویتامین ها در دوران استرس تخلیه می شوند و نیاز بدن به این ریزمغذی ها افزایش پیدا می کند. از طرفی  مطالعه کمفیلد و همکاران در دانشگاه ملبورن نشان می دهد که مکمل یاری افراد دارای استرس با ویتامین های گروهB در طی 16 هفته به کاهش سطح کورتیزول می انجامد.

ویتامین C

بسیاری از مطالعات در دو سطح انسانی و حیوانی، تاثیر مکمل یاری با ویتامین C بر کاهش سطح کورتیزول را تایید کرده اند. از جمله می توان به مطالعه انجام شده در آلمان بر روی دو گروه از افراد دارای استرس که خواهان شرکت در یک مسابقه بودند؛ اشاره کرد. به گروهی مکمل ویتامین C  و گروه دیگر دارونما داده شد. در افرادی که ویتامین C دریافت کرده بودند سطح کورتیزول پایین تر بود.

منیزیم

منیزیم به عنوان یک ریزمغذی این توانایی را دارد که سیستم عصبی شما را آرام کند و از تولید بیش از اندازه کورتیزول جلوگیری نماید.

کولین بی تارتارات

کمبود کولین مشکل نسبتا شایعی می باشد و ارتباط میان کمبود کولین و سطوح بالاتر کورتیزول دیده شده است. با اضافه کردن مکمل های حاوی کولین، استرس را کنترل کنید.

ال-لیزین و ال-آرژنین

مکمل یاری  ال لیزین همراه با ال آرژنین در افرادی که کمبود این دو آمینواسید را دارند به عنوان یک مداخله مفید در بهبود سطح کورتیزول و کاهش اضطراب و استرس های ذهنی محسوب می شود.

امگا3

مطالعات نشان می دهند که دریافت امگا 3 به هر دو شکل  موجود در غذا و مکمل به کاهش سطح کورتیزول کمک می کند. جالب است بدانید که در یک مطالعه افرادی که این مکمل را مصرف کرده بودند علاوه بر کاهش سطح کورتیزول، چربی بیشتری را از دست داده و ماهیچه بیشتری را بدست آورده بودند.

شما می توانید مجموع این ریز مغذی ها را یکجا در دو مکمل امگا3 و نوترارست کارن پیدا کنید و با کنترل استرس گامی محکم در کنترل وزن خود بردارید.

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *