چرا مصرف کورکومین برای افراد چاق ضروری است؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : روشنک آزادی/ کارشناس تغذیه

چرا مصرف کورکومین برای افراد چاق ضروری است؟

آیا قرص کورکومین برای لاغری مفید است؟

 مفید است اما به کاهش وزن چندکیلویی کمک نمی کند.

در واقع علت اصلی مصرف کورکومین برای افراد چاق، کاهش عوارض چاقی است.

در این مقاله توضیح می دهیم چرا افراد چاق نیارمند دریافت کورکومین هستند.

مقدمه

اگر فردی دارای دیابت یا فشارخون باشد از دید جامعه، بیمار تلقی می شود و باید عادات غذایی اشتباه خود را تصحیح کند. حال اگر این فرد صرفا چاق باشد، او را سالم می پندارند در حالی که چاقی یک بیماری مزمن است که باعث ایجاد التهاب مزمن می شود.  التهاب مزمن سرمنشا بسیاری از بیماری ها (قلبی و عروقی، دیابت،کبد چرب و ...) است. التهاب یعنی زخم زدن به بدن از داخل، توسط خود فرد. زخمی که در ظاهر دیده نمی شود اما از صدها زخم شمشیر بیشتر آسیب وارد می کند. پس یک فرد چاق بی آنکه خبر داشته باشد به خود و جامعه اش آسیبی گاه جبران ناپذیر وارد می کند.

متاسفانه براساس گزارشات 29 میلیون نفر ایرانی دارای اضافه وزن و چاقی می باشند و این یک زنگ خطر است. زنگی که باید جدی گرفته شود.

در زیر تعدادی از عوارض چاقی و اضافه وزن عنوان شده اند که این عوارض در اثر همان التهاب مزمن ناشی از چاقی به وجود می آیند.

کبدچرب، دیابت نوع2، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و ...

پس به منظور کاهش عوارض چاقی و اضافه وزن باید ترکیبی را استفاده کنیم که به کاهش التهاب ناشی از چاقی کمک کند.

نام این ترکیب کورکومین است.

بیشتر بخوانید: کورکومین چیست؟

کورکومین یکی از ترکیبات زردچوبه است که به زرد چوبه رنگ زرد-نارنجی می دهد. در واقع بیشتر فوایدی که در خصوص زردچوبه گفته می شود به این ترکیب(کورکومین) برمی گردد. امروزه کورکومین به عنوان یک ضدالتهاب، ضد تومور و آنتی اکسیدان بسیار قوی شناخته می شود و به همین دلیل موضوع بسیاری از مطالعات پزشکی است.

چرا کورکومین برای افراد چاق یک ضرورت است؟

  1. افزایش سرعت کاهش وزن 

مطالعات اخیر نشان داده اند که کورکومین به افرادی که در رژیم کاهش وزن هستند کمک می کند و سرعت کاهش وزن آن ها را افزایش می دهد. همچنین کاهش بیشتر در سایز دور کمر، دور باسن و نمایه توده بدنی در گروه دریافت کننده کورکومین گزارش شده بود.

  1. تبدیل چربی های بد به خوب 

همه چربی های بدن بد نیستند. .برخی از این چربی ها که ما از آن ها به عنوان چربی  خوب یاد می کنیم، به افزایش متابولیسم و کاهش وزن کمک می کنند. این چربی ها را چربی قهوه ای می نامند (چربی قهوه ای در مقابل چربی سفید است). کورکومین نقش کلیدی در تبدیل بافت چربی سفید به قهوه ای دارد. که این مورد در نوع خود بی نظیر است. به عبارتی کورکومین به طور غیر مستقیم قادر به افزایش متابولیسم بدن است.

  1.  بیشتر از این چاق نمی شوید

بافت چربی سفید در بدن با تولید ترکیبات خاص، سبب افزایش رشد سلول های چربی می شود. به عبارتی در افراد چاق  یک چرخه معیوب وجود دارد که هرچه فرد چاق تر باشد بدن تمایل بیشتری برای تجمع چربی در بدن دارد.

کورکومین سبب مهار ترکیباتی می شود که به تمایز و تقسیم سلول های چربی کمک می کنند. کورکومین اجازه نمی دهد که سیکل تقسیم سلولی  کامل انجام شود و از این طریق مانع از تجمع چربی می شود.

  1.  التهاب را به حداقل برسانید

کورکومین یکی از قوی ترین ضدالتهاب ها است.. همان طور که پیش تر گفتیم،  بیشترین آسیب ناشی از اضافه وزن و چاقی به التهاب ناشی از آن برمی گردد.

کورکومین نه تنها قادر است که تولید پیش فاکتورهای التهابی را مهار کند بلکه با تولید ترکیبات خاص سرعت شکسته شدن چربی ها را افزایش می دهد.

  1. کورکومین ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

ریسک ابتلا به دیابت نوع دو در افراد چاق بالا است. به ویژه اگر در خانواده ی خود، فرد مبتلا به دیابت نیز داشته باشند.

چرا که بافت چربی افراد چاق هورمون هایی را تولید می کند که این هورمون ها سبب افزایش مقاومت بدن به انسولین می شود.  مقاومت به انسولین، ابتدای راه ابتلا به دیابت نوع دو و افزایش قند خون است. کورکومین با کمک به کنترل قند خون و کاهش التهاب به کاهش ریسک ابتلا به دیابت کمک می کند.

لازم بذکر است که کورکومین برای بیماران دیابتی هم تجویز می شود.

  1.  به بهترین وضعیت آنتی اکسیدانی برسید 

استرس اکسیداتیو در افراد چاق بالا است. استرس اکسیداتیو ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش می دهد. کورکومین نه تنها یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های دنیای تغذیه است بلکه بیان ژن سایر آنتی اکسیدان ها در بدن را افزایش داده و با کاهش رادیکال های آزاد، ریسک ابتلا به بیماری هایی نظیر بیماری قلبی را می کاهد.

  1. با کورکومین چربی خون را کاهش دهید

مطالعات نشان می دهند مصرف کورکومین در دوز 1000 گرم در روز به مدت 30 روز می تواند سطح کلسترول و چربی خون را در افراد چاق کاهش دهد.

 

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 راضیه رجبی ۱۴۰۰/۴/۰۲

سلام خواستم بپرسم روزی چند عدد از این کپسول 40 گرمی بخورم

پاسخ کارن : سلام لطفا با متخصص تغذیه مشورت کنید تا با توجه به شرایط فیزیولوژیک بدن شما، مقدار مصرف را تعیین کنند.

 مهساجوشنی ۱۳۹۹/۶/۰۱

سلام. کورکومین بخاطرزنجبیل داخلش درپیشگیری ازسرماخوردگی یاکروناتاثیرداره؟ درکمک به لاغری وکاهش اشتهاموثرهست؟

پاسخ کارن : سلام کورکومین کارن حاوی عصاره زنجبیل خالص می باشد. بله درمواردی که ذکر کردید نقش موثری دارد.

۱۳۹۸/۸/۲۱

ممنون از مقاله خوبتون. برام جالب بود که کورکومین می تونه چربی های سفید را به چربی های قهوه ای تبدیل کنه.

پاسخ کارن : خواهش میکنم

۱۳۹۸/۸/۲۰

فک می کنم کورکومین باید به عنوان مکمل قرن معرفی کنن. کورکومین شمام فوق العاده ست مرسی

پاسخ کارن : ممنون دوست عزیز، قطعا به روش مناسبی هم استفاده کردید

۱۳۹۸/۸/۲۰

درواقع کورکومین به طور غیر مستقیم به کاهش وزن کمک می کنه؟ عوارض چاقی کم می کنه؟

پاسخ کارن : با سلام. بله دقیقا. کورکومین به تبدیل چربی سفید به قهوه ای کمک می کند افزایش چربی قهوه ای در بدن باعث افزایش متابولیسم می شود همچنین کورکومین باعث کاهش التهاب ناشی از چاقی و عوارض آن می شود.

۱۳۹۸/۸/۱۹

دو دوره به توصیه مربی ام کورکومین رو تهیه کردم خیلی کمک کرد به کم شدن چربی اطراف شکم و پهلو از ماه بعد مجدد تو برنامه گذاشتم که ادامه بدم ممنون از محصول خوبتون.

پاسخ کارن : ممنون دوست عزیز، قطعا برنامه غذایی و ورزشی مناسبی هم داشتید