پروتئین گیاهی درمقایسه با پروتئین حیوانی، کدامیک بهتراست؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/ مشاور تغذیه

پروتئین گیاهی درمقایسه با پروتئین حیوانی، کدامیک بهتراست؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که پروتئین موجود در گوشت قرمز چه تفاوتی با پروتئین حبوبات دارد؟ برای سلامتی بدن ما کدامیک مفیدتر است؟ میزان نیاز روزانه ما به هر کدام از این پروتئین ها چه مقدار است؟ در مطلب زیر به بررسی این موضوعات می پردازیم؟

اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها ازچیست؟

20 درصد بدن ما را پروتئین ها تشکیل می دهند. وقتی ما یک منبع پروتئینی می خوریم و این پروتئین چه گیاهی باشد چه حیوانی، در بدن ما به اسید آمینه تبدیل می شود که این اسید آمینه ها برای فرآیندهای متابولیکی در بدن مورد استفاده قرار می گیرند. بدن ما از اسید آمینه ها برای ساخت پروتئینهای جدید استفاده می کندکه این پروتئین ها در عضلات، تاندون ها، لیگامنت ها، کلاژن پوست، مو و ناخن، هورمونهای مختلف، آنزیم ها و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز بدن بکار می روند. تفاوت در پروتئین ها به دلیل تفاوت در ساختار اسید آمینه موجود در آنها است. برای ساخت پروتئین ها 21 نوع اسید آمینه مورد نیاز است که از این 21 نوع 9 اسید آمینه، ضروری به حساب می آیند و بایستی از غذاهایی که در طول روز می خوریم تامین شوند و بدن قادر به ساخت آنها نیست. این اسید آمینه های ضروری عبارتند از:

  • لوسین
  • ایزولوسین
  • والین
  • متیونین
  • فنیل آلانین
  • ترئونین
  • لیزین
  • هیستیدین
  • تریپتوفان

پروتئین های حیوانی چه فوایدی برای سلامتی ما دارند؟

پروتئین موجود در لبنیات، تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و انواع غذاهای دریایی از نوع حیوانی هستند. این مواد غذایی 9 اسید آمینه ضروری که بدن ما برای ساخت پروتئین ها به آنها نیاز دارند را تامین می نمایند. به همین دلیل به پروتئین حیوانی پروتئین با کیفیت بالا نیز گفته می شود. معمولا منابع غذایی حاوی پروتئین حیوانی منبع غنی روی و آهن هم نیز هستند و نیاز ما را به این دو عنصر معدنی تامین می نمایند. همچنین این منابع حاوی ویتامین B12 نیز می باشند که منابع گیاهی معمولا فاقد این ویتامین هستند و گیاهخواران همواره کمبود این نوع ویتامین را دارند. منابع حاوی پروتئین حیوانی مانند محصولات لبنی، زرده تخم مرغ و ماهی های چرب به مقدار کم، حاوی فرم فعال ویتامین دی هستند که این روزها کمبود این نوع ویتامین بسیار شایع است.

پروتئین های گیاهی چه فوایدی برای سلامتی ما دارند؟

پروتئین موجود در منابع گیاهی مانند غلات، مغزها، حبوبات، سبزیجات، سویا و دانه کینوا از نوع گیاهی هستند. به جز سویا و دانه کینوا بقیه منابع حاوی پروتئین های گیاهی همه اسید آمینه های ضروری را ندارند و به آنها پروتئین با کیفیت پایین گفته می شود. البته مزیت منابع غذایی حاوی پروتئین گیاهی نداشتن کلسترول و اسیدهای چرب اشباع است. همچنین مطالعات نشان داده است که افرادی که در برنامه غذایی خود از منابع غذایی حاوی پروتئین های گیاهی به مقدار زیاد استفاده می کنند احتمال بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت نوع 2، اضافه وزن و چاقی در آنها کمتر است.

پروتئین گیاهی در مقایسه با پروتئین حیوانی، کدامیک بر دیگری ارجحیت دارد؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد منابع غذایی پروتئین حیوانی همه اسید های آمینه ضروری مورد نیاز بدن ما را ندارند در صورتی که منابع غذایی پروتئین حیوانی این گونه نیستند. برای تامین اسیدهای آمینه ضروری باید از ترکیب منابع پروتئین گیاهی با هم در برنامه غذایی خود استفاده کنیم به عنوان مثال ترکیب حبوبات با غلات تامین کننده 9 اسید آمینه ضروری برای بدن ما است.

کلام آخر

در آخر باید خاطر نشان کرد برای سلامتی بیشتر، برنامه غذایی متعادل و متنوعی باید داشته باشیم و نمی توان گفت که پروتئین حیوانی بر پروتئین گیاهی ارجحیت دارد بهتر است از همه منابع پروتئینی در برنامه غذایی خود استفاده کنیم.

 

منبع:

https://authoritynutrition.com

www.livestrong.com


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *