چرایی مصرف پروتئین وی برای بانوان و نحوه مصرف آن

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/ مشاور تغذیه

چرایی مصرف پروتئین وی برای بانوان و نحوه مصرف آن

این باور غلط در میان بسیاری از افراد وجود دارد که فقط آقایان می توانند از پروتئین وی استفاده کنند در صورتیکه اصلا این طور نیست و پروتئین وی فقط مختص آقایان نیست و خانم های ورزشکار و غیر ورزشکار نیز برای اهداف مختلف می توانند از پروتئین وی استفاده نمایند. در مطلب زیر به چرایی مصرف پروتئین وی برای بانوان می پردازیم.

 

خواص پروتئین وی برای بانوان

 

پروتئین وی فواید مختلفی برای زنان ورزشکار و غیر ورزشکار دارد که در زیر به تعداد از آنها اشاره می کنیم :

پروتئین وی برای عضله سازی و حجم بانوان

پروتئین وی نوعی مکمل غذایی است که کاربرهای مختلف دارد. زنان در دوران حجم برای کمک به رشد عضلات می توانند در کنار برنامه تمرینی مناسب خود از این پروتئین استفاده نمایند.

عضله سازی در دوران حجم در زنان به به دلیل ترشح کمتر هورمون تستوسترون سخت تر است و نیازمند تلاش بیشتری در مقایسه با مردان می باشد. برخی از زنان به اشتباه فکر می کنند که مصرف پروتئین وی باعث افزایش مقدار تستوسترون آزاد در خونشان خواهد شد، در صورتیکه اصلا این طور نیست و از لحاظ علمی مصرف پروتئین وی نمی تواند باعث افزایش سطح این هورمون در خانم ها شود.

 مصرف پروتئین وی با تامین نیاز به پروتئین به افزایش توده عضلانی،  جلوگیری از کاهش توده عضلانی و کمک به افزایش سرعت ریکاوری در زنان کمک می نماید.

در حالت کلی زنان غیر ورزشکار به 0/8 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدنشان به پروتئین نیاز دارند. این مقدار در زنان ورزشکار با توجه به شدت ورزششان بیشتر می شود ( g/kg/bw  2-1/2 ).

توصیه می شود زنان ورزشکار ( 45-18 سال ) که ورزش های قدرتی انجام می دهند روزانه  g/kg/bw  1/49، زنان ورزشکار که ورزش های استقامتی انجام می دهند 1/63- 1/28 پروتئین دریافت کنند.

 

 

پروتئین وی برای دوران کات و حجم خشک

همانطور که می دانید در دوران کات ورزشکاران با محدودیت دریافت کالری توده چربی بدنشان را کاهش می دهند. در این دوران مصرف مقدار کافی پروتئین برای جلوگیری از تحلیل توده عضلانی و انجام تمرینات ورزشی با توان و قدرت کافی اهمیت زیادی دارد.

توصیه می شود زنان ورزشکار نیز در دوران کات همانند مردان ورزشکار به پروتئین دریافتی خود توجه نمایند و در وعده ها و میان وعده ها از پروتئین وی برای کمک به حفظ عضلات خود استفاده نمایند.

 

پروتئین وی برای لاغری

پروتئین وی فقط مخصوص زنان ورزشکار نیست بلکه زنان غیر ورزشکار که قصد لاغری و کاهش وزن نیز دارند برای کمک به افزایش متابولیسم بدن و  افزایش احساس سیری می توانند از پروتئین وی استفاده نمایند و حتما لازم نیست در کنار مصرف پروتئین وی زنان ورزش نمایند. این مکمل می تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که در حین کاهش وزن با غذایی که کارشناس تغذیه شان در برنامه غذایی شان مشخص کرده سیر نمی شوند. پروتئین وی می تواند مدت زمان زیادی شما را سیر نگه دارد.

 

 

پروتئین وی برای چاق شدن

پروتئین وی باعث افزایش توده چربی بدن نمی شود . پروتئین وی در افراد لاغری که درصد توده عضلانی بدن شان کم است در کنار رعایت یک برنامه غذایی پر کالری به افزایش توده عضلانی بدن کمک می کند و در افزایش وزن موثر است.

به افراد با هدف افزایش وزن توصیه می شود که از مکمل های کربوپروتئین یا گینر برای افزایش وزن استفاده کنند.

 

 

سایر خواص پروتئین وی برای بانوان

تقویت سیستم ایمنی

پیشگیری و کمک به درمان سرطان

 

 

مقدار و نحوه مصرف پروتئین وی برای بانوان

 

میزان و نحوه مصرف پروتئین وی در دوران عضله سازی و حجم

زنان در دوران حجم  بایستی 3/0 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن پس از تمرین و هر 3 ساعت یکبار پروتئین دریافت نمایند. که می توانند این مقدار پروتئین را از منابع غذایی و مکمل پروتئین وی تامین نمایند. معمولا با توجه به وزن ورزشکار روزانه می توانند 1 الی 2 اسکوپ  ( 25-50 گرم ) پودر پروتئین وی استفاده نمایند.

میزان و نحوه مصرف پروتئین وی در دوران حجم خشک و کات

زنان در دوران حجم خشک با توجه به وزن، شدت تمرینات ورزشی خود و مقدار نیاز به پروتئین می توانند 1 الی 2 پیمانه از پودر پروتئین وی پس از تمرین، نیم ساعت قبل از وعده غذایی و در میان وعده ها استفاده نمایند.

میزان و نحوه مصرف پروتئین وی در لاغری

زنان برای کاهش اشتها و افزایش احساس سیری می توانید با مشورت با کارشناس تغذیه خود 1 پیمانه پودر پروتئین وی نیم ساعت قبل از وعده غذایی خود مصرف نمایند.

 

 

عوارض پروتئین وی برای بانوان

مصرف پروتئین وی در زنان سالم که مشکل کبدی و کلیوی ندارند مشکلی ایجاد نمی کند. پروتئین وی در برخی از افراد حساس  می تواند باعث عوارض گوارشی نظیر دل درد، دلپیچه، اسهال، نفخ و .... شود.  البته بسیاری از این عوارض به دلیل عدم تحمل به لاکتوز در وی کنسانتره می باشد . اگر معده حساسی دارید توصیه می شود از وی ایزوله یا وی هیدرولیز شده استفاده کنید.

 برخی از زنان به اشتباه فکر می کنند که مصرف پروتئین وی می تواند باعث ریزش مو در آنها شود. شواهدی وجود ندارد که نشان داده باشد مصرف پروتئین وی باعث ریزش مو می شود.  

 

 

خرید پروتئین وی برای بانوان

خانم ها حتما توجه داشته باشید برای خرید پروتئین وی سالم و اصل به داروخانه های معتبر مراجعه نمایند و مکمل حتما برچسب اصالت داشته باشد.

 

 

کلام آخر

در مطلب بالا چرایی مصرف پروتئین وی برای بانوان توضیح داده شد. پروتئین وی نوعی مکمل غذایی است که علاوه بر آقایان زنان ورزشکار و غیر ورزشکار برای اهدافی نظیر افزایش حجم عضلات در دوران حجم، کاهش توده چربی و حفظ عضلات در دوران کات، تامین پروتئین مورد نیاز بدن، کاهش اشتها و افزایش احساس سیری می توانند از آن پس از تمرینات ورزشی، در کنار وعده های اصلی و در میان وعده ها استفاده نمایند.

 

References:

1.Robert E Bergia and et al , Effect of whey protein supplementation on body composition changes in women: a systematic review and meta-analysis, Nutr Rev , 2018 Jul 1;76(7):539-551. doi: 10.1093/nutrit/nuy017.

2.Drew Mercer and et al, Protein Requirements of Pre-Menopausal Female Athletes: Systematic Literature Review, Nutrients 2020, 12(11), 3527; https://doi.org/10.3390/nu12113527

3.https://wheyd.com/blogs/news/the-truth-about-womens-whey-protein

4.https://us.myprotein.com/thezone/supplements/whey-protein-for-women-is-it-any-different-than-for-men

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *