مکمل های ورزشی بانوان، راهنمای کامل انتخاب مکمل غذایی(افزایش وزن، کاهش وزن و چربی سوز)

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : روشنک آزادی/ کارشناس تغذیه

مکمل های ورزشی بانوان، راهنمای کامل انتخاب مکمل غذایی(افزایش وزن، کاهش وزن و چربی سوز)

ورزش برای برخی از زنان یک تفریح است و برای برخی دیگر بهانه ای برای رسیدن به اندام ایده آل.

اما هستند زنانی که به ورزش، حرفه ای نگاه می کنند و زندگی خود را وقف ورزش مورد علاقه ی خود کرده اند. هدف این بانوان تنها از دست دادن چربی نیست بلکه تصوری فراتر از ورزش دارند.

حال آنچه امروزه در برنامه ورزشکاران زن آماتور و حرفه ای دیده می شود، مصرف مکمل بدنسازی برای بانوان است.

آنچه در این مقاله می خوانید:

ایا مکمل های ورزشی تنها برای مردان قابل استفاده است؟

آیا تفاوتی میان مکمل های بدنسازی بانوان و مردان  وجود دارد؟

مصرف کدام مکمل های غذایی برای زنان در اولویت قرار دارد؟

معرفی مکمل های غذایی افزایش وزن و کاهش وزنی که بانوان می توانند مصرف کنند

آیا زنان نیازمند مصرف مکمل های ورزشی هستند؟

مصرف مکمل های غذایی برای همه ورزشکاران، چه زن و چه مرد می تواند ضروری باشد. حقیقتا این مکمل ها هستند که به شما کمک می کنند راحت تر وزن کم کنید و در زمان کوتاه تری عضله بسازید.

در واقع مکمل های ورزشی بخشی از چرخ دنده های موفقیت ورزشکاران هستند. اگر موفقیت ورزشی را چون یک موتور بدانیم و چرخ دنده های بزرگ این موتور را تغذیه مناسب، خواب کافی، تمرین اصولی و مدیریت استرس در نظر بگیریم، یک چرخ دنده کوچک هم به نام مکمل های غذایی وجود دارد که کوچک است اما اگر نباشد، سبب از حرکت ایستادن سایر چرخ دنده ها و خاموش شدن موتور موفقیت می شود.

نتیجه: اگر خوب تمرین می کنید و برنامه غذایی صحیحی دارید، خود را از مکمل های غذایی محروم نکنید اما اگر علمی و اصولی پیش نمی روید هیچ مکملی به شما کمک نخواهد کرد.

شبهه:مصرف مکمل های بدنسازی برای بانوان، از جمله ترس های ورزشکاران زن می باشد.

مکمل های بدنسازی زیر مجموعه مکمل های غذایی هستند که توسط ورزشکاران استفاده می شوند. برخی از زنان تصور می کنند که با مصرف مکمل های بدنسازی سریعا حجم می گیرند و فرم زنانه خود را از دست می دهند. در حالی که این تصور غلط است.

اگر شما از یک بدنساز مرد سوال بپرسید متوجه خواهید شد که ساخت عضله های بزرگ کار راحتی نیست و سال ها زمان می برد و تمرین های سخت می طلبد. گرچه عده ای می خواهند با تزریق استروئید هورمون ها ره چند ساله را چند ماهه طی کنند.

آیا تفاوتی میان مکمل های ورزشی زنان و مردان وجود دارد؟

نیازها، تفاوت ها را به وجود می آورند! پس این سوال مطرح می شود آیا تفاوتی در نیاز زنان و مردان به ریزمغذی ها و درشت مغذی ها وجود دارد؟

پاسخ مثبت است. اما این تفاوت تنها در میزان نیاز به این ترکیبات می باشد و نه نوع آن ها.

پس تفاوتی میان مکمل های ورزشی زنان و مردان وجود ندارد. پس کراتین برای زنان مجاز است و زنان با همان پروتئینی نتیجه می گیرند که مردان به هدف خود می رسند.

اما زنان در تخمین میزان نیاز خود باید دقت به خرج دهند. چرا که نیازشان درخصوص برخی ریزمغذی ها کمتر یا بیشتر از مردان است. البته این تفاوت ها زیاد نیستند.

همچنین زنان ورزشکار باید بیشتر از مردان در انتخاب مکمل ورزشی خود دقت کنند و  به اصالت محصول توجه ویژه ای داشته باشند. چرا که مکمل های تقلبی حاوی ترکیبات غیرمجاز هستند. گرچه این ترکیبات برای هر دو گروه زنان و مردان مضر می باشند اما زنان آسیب بیشتری می بینند.

حال که گفته شد تفاوتی میان مکمل های زنان و مردان وجود ندارد، به سوال دیگر پاسخ می دهیم.

مکمل بدنسازی بانوان

برای انتخاب مکمل مناسب در ابتدا از خود بپرسید که هدف شما از مصرف مکمل های غذایی چیست؟

کاهش وزن و لاغری!

افزایش وزن!

چربی سوزی!

افزایش حجم

در زیر به معرفی مکمل های پیشنهادی می پردازیم.

مکمل های غذایی جهت افزایش وزن بانوان

به منظور افزایش وزن دو مکمل داروسازی کارن به شما پیشنهاد می شود:

گین آپ، ویژه کسانی که به سختی وزن می گیرند

در بین مکمل های کارن، گین آپ بالاترین میزان کالری در هر سروینگ سایز خود را دارد. چیزی حدود 830 کیلوکالری.

این دقیقا همان کالری می باشد که یک اکتومورف یعنی کسی که به سختی وزن می گیرد،

نیاز دارد.

گین آپ کارن با دارا بودن 12 نوع ویتامین، 100% نیاز روزانه فرد به ویتامین ها را تامین کرده و نیازی به مصرف مکمل های ویتامینی همراه با این مکمل وجود ندارد.

از آنجایی که گاها افراد لاغر دستگاه گوارش ضعیفی دارند، این مکمل حاوی مجموعه آنزیمی جهت کمک به هضم هرچه بیشتر و بهتر پروتئین هاست.

 

کالری میل، مکملی با دانسیته کالری بالا 

کالری میل مکملی با طعم فوق العاده است که در هر سروینگ سایزش 452 کیلوکالری دارد. تفاوت ترکیب کالری میل و گین آپ در درصد چربی و پروتئین آن ها می باشد. منبع چربی های کالری میل(43% انرژی ترکیب) روغن کانولا، آفتابگردان و نارگیل MCT)) می باشد.

کالری میل گرچه ویتامین های گین آپ را ندارد اما حاوی برخی از مواد معدنی می باشد. امتیاز دیگر کالری میل داشتن فیبر اینولین است که دارای خاصیت پره بیوتیک بوده و بهبود عملکرد گوارشی کمک می کند.

لازم بذکر است که این محصول، یک محصول ایده آل برای افراد در معرض سوء تغذیه به ویژه بیماران با نیاز افزایش یافته انرژی مانند بیماران مبتلا به سرطان، سیستیک فیبروزیس (CF)، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و ایدز (HIV)می باشد.

مکمل های غذایی جهت کاهش وزن و چربی سوزی بانوان

برای کاهش وزن و لاغری گزینه های پیش رو متنوع هستند. همه چیزی بسته به این دارد که علت افزایش وزن شما چیست؟

اشتهای بالا، انتخاب ناصحیح میان وعده ها، متابولیسم و چربی سوزی پایین و ...

داروسازی کارن برای هر مشکل شما راه حلی دارد:

اسلیم لست کارن مکملی برای کسانی که در انتخاب میان وعده های خود مشکل دارند!

اگر تمایل زیادی به مصرف شیرینی، پفک، تخمه آفتابگردان و ... در میان وعده خود دارید و احساس می کنید برای ناهار و شام از اشتهای بالایی برخوردار هستید، حتما اسلیم لست های کارن را مصرف کنید. گروه اسلیم لست کارن در واقع فیبرهای مغذی و خوش طعمی هستندکه اشتهای شما را کاهش می دهند.

 

اگر اهل برنج و نان هستید، کربوفایت کارن را امتحان کنید!

کربوفایت کارن عصاره لوبیا سفید می باشد. این قابلیت را دارد که با مهار آمیلاز روده یعنی آنزیمی که مسئول شکستن کربوهیدرات ها است از جذب آن ها جلوگیری کند.

 

اگر عاشق غذاهای چرب هستید، کیتوزان کارن راه حل شما است!

کیتوزان کارن یک فیبر دریایی است که از جذب چربی ها جلوگیری می کند. پس اگر اضافه وزن شما به دلیل مصرف بالای چربی ها است، کیتوزان را در سبد مکمل غذایی خود قرار دهید.

 

خداحافظی با سوخت و ساز پایین با ال-کارنیتین و کافئین کارن!

اگر قبلا در رژیم های سخت بوده اید و دچار افت متابولیسم شده اید، کارنیتین و کافئین کارن به شما کمک می کنند. قرص های کافئین کارن 200 میلی گرمی می باشند. این میزان کافئین را در هیچ نوع قهوه ای پیدا نمی کنید.

ال-کارنیتین کارن هم در دوز 500-1000 میلی گرم موجود است. اگر همراه با اضافه وزن خود از کبدچرب رنج می برید، بدون تردید ال کارنیتین بهترین گزینه برای درمان شما است.

 

اگر به عنوان یک ورزشکار چربی سوزی در کناری عضله سازی مهم است به CLA کارن پناه ببرید!

عملکرد سی ال ای کارن با منشاء حیوانی خاص خود این مکمل می باشد. این مکمل لیپولیز(چربی سوزی) را تحریک کرده و سبب تجزیه چربی های دور شکم می شود. این اتفاق درحالی می افتد که سی ال ای از عضلات شما هنگام کاهش وزن محافظت می کند.

 

اگر در فرایند کاهش وزن نگران افتادگی و شل شدن پوست و ریزش مو هستید:

کارن حتی برای این مشکل هم راه حلی دارد.

با مصرف هیلاژن کارن از شل شدن پوست خود جلوگیری کنید. هیلاژن با داشتن سه ترکیب پرطرفدار به تحریک ساخت کلاژن کمک می کند.

به منظور کاهش ریزش مو و تقویت موهای خود می توانید مکمل هیرنوتری کارن را استفاده کنید. هیرنوتری کارن با داشتن 14 ترکیب خاص مورد نیاز مو و ناخن شما مکملی می باشد که مشابهی ندارد.

 

اگر به عنوان یک ورزشکار به دنبال عضله سازی هستید، در ادامه مکمل افزایش حجم بانوان معرفی شده است

  1. پروتئین ها در بدنسازی بانوان

از جمله مکمل های بدنسازی برای بانوان، مکمل های پروتئینی می باشند. این مکمل های ایمن ترین و موثرترین مکمل های افزایش حجم می باشند.

انواع پروتئین ها به ویژه پروتئین وی بخش جدایی ناپذیر سبد مکمل غذایی تمامی ورزشکاران می باشند. به شما پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال عضله سازی هستید، اولین مکملی را که انتخاب می کنید، وی پروتئین باشد.

اگر فردی هستید که به سختی وزن می گیرید و خواهان افزایش وزن و عضله سازی هستید، کربوهیدرات ها را در ترکیب با پروتئین ها استفاده کنید.

در این رابطه پیشنهاد کارن به شما مصرف مکمل های پروتئین بالا و کربوپروتئین های پی ان سی می باشد.

مکمل های وی پروتئین کارن شامل ایزو وی(92%)، پیورپروتئین(82%) و گلدن وی(75%) می باشند.

که دو پروتئین اول وی ایزوله و پروتئین سوم وی کنسانتره است.

و اما کربوپروتئین های کارن که نسبت کربوهیدرات به پروتئین آن 1 به 1 است و برای افرادی تجویز می شود که بدنبال افزایش وزن و حجم هستند.

کربوپروتئین های کارن که به اصطلاح به آن ها مس گینر گفته می شود شامل مسیووی، وی آلبومین و سوپر وی هستند.

منبع پروتئین مسیووی و سوپروی، وی پروتئین و شیر می باشند و تفاوت آن ها در درصد پروتئین آن ها است.

منبع پروتئین وی آلبومین همان طور که از نامش پیداست حاوی پروتئین وی و آلبومین که همان سفیده تخم مرغ است؛ می باشد.

  1. امگا3 برای ورزشکاران زن

امگا3 که آن را مکمل قرن می نامند، سابقا توسط سالمندان و میانسالان به منظور کاهش ریسک بیماری های قلبی و عروقی مصرف می شد اما امروزه به بخش جدا نشدنی برنامه بسیاری از ورزشکاران تبدیل شده است. اما چرا؟

گفته می شود که امگا3 می تواند به چربی سوزی کمک کند و التهاب ناشی از ورزشهای سخت که گاها با علائمی چون درد عضلانی بروز می کند را بکاهد.

در بین امگا3 های بازار به شما مکمل امگا3 کارن را پیشنهاد می دهیم.

چرا که منبع امگا3 کارن DSM سوئیس است. DSMیکی ازمعتبرترین تولیدکنندگان ریز مغذی جهان می باشد.

این مکمل نه تنها فاقد جیوه می باشد بلکه پارابن و پس طعم ماهی از آن حذف شده است و اندازه ای کوچک تر نسبت به سایر مکمل های موجود در بازار دارد.

  1. کراتین برای زنان ورزشکار

علی رغم تصور موجود که کراتین را مضر می دانند و زنان از مصرف آن می ترسند، کراتین به عنوان یکی از ایمن ترین مکمل های روز دنیا شناخته شده است و مصارف پزشکی نیز دارد. این مکمل در سیستم دسته بندی مکمل ها براساس فهرست کمیته ورزشی استرالیا(AIS)  در دسته A  قرار می گیرد. به عبارتی اثربخشی و ایمنی این مکمل براساس مطالعات علمی متعدد تایید شده است.

کراتین این قابلیت را دارد که کارایی و استقامت بدن را افزایش دهد.

گفته می شود تفاوت سیار بالایی میان بدنسازی با کراتین یا بدون آن وجود دارد.

سخن پایانی: چرا مکمل های غذایی کارن؟

جدای از توضیحات بالا و ویژگی های خاص هر یک از مکمل های گفته شده که سبب تمایز مکمل های کارن از مکمل های مشابه می شود، به عنوان یک خانم می توانید مکمل های کارن را با خیال راحت مصرف کنید:

با توجه به بررسی های فدراسیون پزشکی ورزشی پس از انجام آزمایشات غربالگری برای نمونه های محصولات کارن این محصولات عاری از هرگونه ترکیبات غیرمجاز شناسایی شده و مصرف آن به تمامی ورزشکاران از جمله ورزشکاران شرکت کننده در مسابقات المپیک توصیه می گردد.


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 Roshanak Azadi ۱۴۰۰/۳/۱۰

سپاس از توضیحات کامل شما