کاهش ریسک شایع ترین سرطان در زنان ایرانی(سرطان سینه)

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : روشنک آزادی/ کارشناس تغذیه

کاهش ریسک شایع ترین سرطان در زنان ایرانی(سرطان سینه)

شایع ترین سرطان در میان زنان ایرانی، سرطان پستان است.

با افزایش سن، ریسک ابتلا به این سرطان افزایش پیدا می کند.

جالب است بدانید که تنها 10-5 درصد موارد مبتلا به سرطان سینه در بزرگسالی به دلیل وراثت می باشد و سایر موارد در نتیجه عدم رعایت سبک زندگی سالم است.

در این مقاله به عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه می پردازیم.

استروژن یک هورمون زنانه است که مسئولیت تحریک تقسیم سلولی سلول های سینه را بر عهده دارد. حال اگر سطح استروژن از حد طبیعی بالاتر برود تقسیمات سلولی را افزایش داده و ریسک ابتلا به سرطان سینه را بیشتر می کند. سبک زندگی که ما انتخاب می کنیم بر سطح این هورمون اثر گذار است و می تواند آن را بالا یا پایین ببرد.

در زیر لیستی از موارد سبک زندگی موثر بر سطح استروژن آمده است.

شاید شما نتوانید سابقه خانوادگی خود را تغییر دهید اما با تغییرات در سبک زندگی خود می توانید، ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید.

عوامل موثر در پیشگیری از سرطان سینه

۱.حفظ وزن سالم

رابطه چاقی و سرطان سینه کمی پیچیده است. منظور از چاقی در اینجا چاقی دوران بزرگسالی به ویژه بعد از یائسگی می باشد. افرادی که دارای چاقی شکمی هستند به نسبت افرادی که تجمع چربی در ناحیه باسن آن ها است بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. در واقع ارتباط چاقی و سرطان سینه بدین گونه است که در بدن افراد چاق، بافت چربی سفید فاکتورهای التهابی تولید می کند و این فاکتورها سیگنالینگ استروژن در سینه را تغییر داده و با تحریک آنزیم آروماتاز که مسئول تولید استروژن است، سبب افزایش تولید استروژن می شود. همان طور که می دانید بالا رفتن سطح استروژن ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. کاهش وزن در هر زمانی حتی به میزان چند کیلوگرم می تواند در کاهش خطر موثر باشد.

۲.ورزش منظم

یک ساعت  ونیم تا دو ساعت و نیم پیاده روی سریع در هفته ریسک ابتلا به سرطان سینه را تا 18% کاهش می دهد. با داشتن 10ساعت پیاده روی در هفته تاثیر فعالیت بدنی را چند برابر کنید.

۳.توجه به مصرف سویا

از جمله تناقض های سال های اخیر علم تغذیه درخصوص رابطه مصرف سویا و سرطان سینه است. برخی از مطالعات نشان می دهند که مصرف سویا اثرات مثبتی بر تعادل سازی هورمون های بدن دارد و ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. نتایج حاصل از سایر مطالعات نشان می دهند مصرف سویا برای افرادی که دارای سرطان سینه می باشند مضر است چرا که یکی از فیتواستروژن های سویا به نام جنیستئین تاثیر داروی تاموکسیفن را کاهش می دهد. بنابراین توصیه ما به افراد سالم مصرف سویا بصورت محدود و به افراد دارای سرطان سینه عدم مصرف آن است.

۴.پرهیز از مصرف الکل

مصرف الکل تولید استروژن در بدن را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهند افرادی که مصرف روزانه یک درینک(14 گرم الکل خالص) از نوشیدنی های الکلی را دارند در مقایس با افرادی که الکل مصرف نمی کنند، ریسک ابتلا به سرطان سینه در آن ها 30%بالاتر است. برای زنانی که مصرف آن ها بیشتر از این مقدار است ریسک ابتلا به سرطان سینه تا 40% افزایش پیدا می کند.

۵.ویتامین D

در میان ویتامین ها، ویتامین D را جدی بگیرید. مطالعات نشان می دهند افرادی که سطح سرمی ویتامین D آن ها حدود50 نانوگرم در لیتر است، ریسک ابتلا به سرطان سینه در آن ها تا 50% کاهش پیدا می کند.

۶.کاهش مصرف چربی ها

مطالعات نشان می دهند در کشورهایی که میزان مصرف چربی به ویژه چربی های اشباع در آن ها کم تر است، شیوع سرطان سینه پایین تر می باشد . البته در مطالعات محدودی این ارتباط نشان داده نشده است که این می تواند به دلیل رعایت سایر مواردی باشد که می توانند ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند، همانند: فعالیت بدنی و فاکتورهای ژنتیکی .

غذاهایی چون گوشت ها به ویژه گوشت قرمز و لبنیات پرچرب از درصد چربی اشباع  بالا تری برخوردار هستند.

۷.مصرف چای سبز و زردچوبه

این دو ترکیب دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و بر روی هم اثر سینرژیک دارند. به عبارتی وقتی این دو ترکیب با هم دریافت شوند، چای سبز خاصیت ضد سرطانی زردچوبه را 3 برابر و زردچوبه خاصیت ضدسرطان چای سبز را تا 8 برابر افزایش می دهد.

۸.دوری از زنواستروژن ها

برخی از ترکیبات در بدن همانند استروژن عمل می کنند و آن ها را زنواستروژن می نامند. این ترکیبات در آلاینده ها نیز یافت می شوند. از جمله این زنواستروژن ها، بیس فنول آ می باشد که در ترکیباتی چون پلاستیک ها یافت می شوند. ترجیحا ظروف پلاستیکی مصرف کنید که فاقد بیس فنول آ هستند

۹.هورمون درمانی با استروژن:

افرادی که برای 15 سال یا بیشتر تحت این درمان قرار می گیرند خطر ابتلا به سرطان در ان ها افزایش پیدا ی کند.

۱۰.کاهش مصرف شکر

در گذشته می گفتند شکر سرطان را تغذیه می کند. اما حقیقت این است که شکر موجب تسریع سرطان نمی شود. همه سلول ها از جمله سلول های سرطانی برای انرژی وابسته به دریافت گلوکز می باشند اما این جمله به این معنی نیست که مصرف شکر بیشتر باعث می شود سلول های سرطانی با سرعت بیشتری تقسیم شوند و گرسنه نگه داشتن آن ها در مقابل شکر، رشد آن ها را کندتر می کند.

البته باید در نظر داشت دریافت شکر بیشتر (دسرهای شیرین و نوشیدنی های قندی) می تواند منجر به افزایش وزن  و در نتیجه افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه شود.

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *