کدام مواد غذایی آکنه را درمان و کدام یک تشدید می کنند؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی / کارشناس تغذیه

کدام مواد غذایی آکنه را درمان و کدام یک تشدید می کنند؟

آکنه صورت چیست؟

آکنه یا جوش های پوستی نوعی ضایعات پوستی هستند که از رایج ترین علت مراجعه بیماران به متخصصین پوست به شمار می آیند. عوامل متعددی نظیر تولید سبوم یا چربی، عوامل میکروبی، هورمون ها، انسداد منافذ پوستی، التهاب و برخی از مواد غذایی در بروز آکنه موثر هستند.

مطالعات اخیر نشان داده اند که تغذیه افراد تا حدودی در بروز و تشدید آکنه موثر است ( در افراد مختلف متفاوت است).

در این مقاله به بررسی اثر برخی مواد غذایی در بروز آکنه و پیشگیری از این ضایعه پوستی می پردازیم.

غذاهای تشدید کننده آکنه

  • غلات تصفیه شده 

افزایش ناگهانی قند خون ارتباط مستقیمی با بروز و تشدید آکنه در افراد مستعد دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف غلات تصفیه شده نظیر نان های سفید، ماکارونی، نودل، پاستا بدون سبوس، برنج سفید، کیک و شیرینی های تهیه شده با آرد سفید در افراد مستعد آکنه، بیشتر از سایرین است. غلات تصفیه شده قند خون و سطح انسولین را به سرعت افزایش می دهند. افزایش ناگهانی سطح انسولین خون با تحریک ترشح هورمون های آندروژن و فاکتور رشد شبه انسولین  (IGF-1)  در تولید هر چه بیشتر سبوم که عامل بروز آکنه است، موثر است. بنابراین توصیه می شود افراد مستعد برای پیشگیری از بروز آکنه از غلات کامل استفاده نمایند.

  • لبنیات

مطالعات نشان داده اند که مصرف لبنیات در تشدید آکنه در افراد مستعد موثر است. تئوری های مختلفی در مورد اثر لبنیات در بروز آکنه وجود دارد. برخی از محققین بر این باورند که اسید آمینه های موجود در شیر با تحریک ترشح فاکتور رشد شبه انسولین  (IGF-1) در بروز و تشدید آکنه موثر است. اثبات قطعی این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

  • فست فود

مطالعه بر روی 5000 نوجوان چینی نشان داد که بروز آکنه با زیاده روی در مصرف غذاهای آماده یا همان فست فودها ارتباط مستقیمی دارد و  17 % احتمال بروز این عارضه را افزایش می دهد. همچنین در مطالعه دیگری که بر روی 2300 مرد ترکیه ای انجام شد، احتمال بروز آکنه با افزایش مصرف غذاهای آماده 24 % افزایش یافت.

محققین بر این باورند که غذاهای آماده با بر هم زدن تعادل هورمونی، در بروز و تشدید آکنه موثر هستند.

  • اسیدهای چرب امگا 6

زیاده روی در مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا 6 مانند روغن سویا، روغن آفتابگردان و دریافت کم مواد غذایی نظیر امگا 3 مانند ماهی های چرب، گردو و ... با برهم زدن نسبت اسید های چرب امگا 6 به امگا 3 باعث ایجاد التهاب و در نتیجه بروز آکنه می گردد.

  • شکلات

از دهه 1920 شکلات به عنوان ماده غذایی تشدید کننده آکنه شناخته شده است. در مطالعه دو سوکور انجام شده در سال 2014، بروز آکنه در گروهی که از پودر کاکائو استفاده می کردند در مقایسه با پلاسبو بیشتر بود. مکانیسم دقیق نقش این ماده غذایی در بروز آکنه به درستی مشخص نشده است ولی برخی از محققین معتقدند مصرف شکلات با تحریک سیستم ایمنی و افزایش واکنشهای التهابی در بروز آکنه موثر است.

مواد غذایی موثر در درمان آکنه 

  • اسید های چرب امگا 3 

دریافت مکمل های حاوی اسید چرب امگا 3 با کاهش التهاب در کاهش شدت آکنه موثر هستند. 

  • پروبیوتیک ها 

دریافت مکمل های حاوی پروبیوتیک علاوه بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش در درمان آکنه نقش دارند.

  • چای سبز 

پلی فنول های موجود در چای سبز با کاهش التهاب و کاهش تولید سبوم در پیشگیری و درمان آکنه موثر است.

  • زردچوبه 

کورکومین موجود در زردچوبه با تنظیم قند خون، بهبود حساسیت به انسولین ، کاهش التهاب و مهار رشد عوامل میکروبی عامل آکنه، در درمان این ضایعه پوستی موثر است.

  • ویتامین های A، D، E و روی

این مواد مغذی نقش موثری در سلامت پوست و پیشگیری از بروز آکنه دارند.

 

 

منبع :

https://www.healthline.com/nutrition/foods-that-cause-acne


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *