آیا استروئید کم ضرر داریم؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : روشنک آزادی/ کارشناس تغذیه

آیا استروئید کم ضرر داریم؟

عضله سازی سریع و افزایش حجم، خواسته بسیاری از ورزشکاران جوان است. به همین دلیل بسیاری از این افراد به دنبال میانبرهایی هستند که در حداقل زمان به نتیجه دلخواه خود برسند.

استفاده از هورمون استروئید، هورمون رشد و انسولین  اولین راهکارهایی است که ذهن بسیاری از ما را به عنوان میانبر به سمت خود می کشند.

با اینکه بیشترین استفاده از این ترکیبات توسط ورزشکاران حرفه ای می باشد، اما امروزه مصرف آن ها توسط نوجوانان ورزشکار یا ورزشکاران غیرحرفه ای بشدت عمومیت یافته و به یک نگرانی ملی تبدیل شده است.

اگر از جمله افرادی هستید که از مضرات استروئیدها و سایر هورمون ها اطلاع دارید ولی همچنان به مصرف این هورمون ها اصرار می ورزید، خواندن ادامه این مقاله برای شما تلف کردن وقت است اما اگر به تازگی با این ترکیبات آشنا شده اید و می خواهید بدانید که آیا استفاده از این هورمون ها به بدن شما آسیب وارد می کند یا  اینکه آیا می ارزد از این هورمون ها استفاده کنید یا نه! با ما همراه باشید.

در ابتدا به تعریف هورمون های استروئیدی می پردازیم.

هورمون استروئید چیست؟

هورمون های بدن براساس ساختار مولکولیشان به سه دسته استروئیدی، پپتیدی و آمینواسیدی تقسیم می شوند. 

هورمون های استروئیدی در بدن نیز در دو گروه آنابولیک و کاتابولیک وجود دارند. تستوسترون یکی از انواع هورمون های آنابولیک است که به طور طبیعی در بدن تولید شده و به ساخت عضله و کاهش چربی کمک می کند.

امروزه هورمون های استروئیدی با هدف درمان برخی بیماری ها بصورت مصنوعی تولید می شوند.

برخی از افرد نیز از این هورمون ها یا پیش سازهای آن ها با هدف افزایش حجم عضلات بهره می برند. 

1. «آندروستندیون» یا androstenedione

یکی از هورمون های استروئیدی که امکان دارد نام آن را به عنوان کم ضررترین استروئید بدنسازی شنیده باشید، «آندروستندیون» یا androstenedione می باشد. این ترکیب که از جمله ترکیبات طبیعی پیش ساز تستوترون در بدن است و امروزه بصورت دارو تولید شده و توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد.

همان طور که می دانید تستوسترون هورمون مردانه ای است که مسئول ساخت عضله و صفات جنسی مردانه می باشد. توجه داشته باشید، با اینکه آندروستندیون جنبه ی قانونی دارد، اما بدون عارضه جانبی نیست چه برسد به سایر استروئیدهایی که نه تنها غیرقانونی هستند بلکه ورزشکاران ما به اصل این استروئیدها دسترسی نداشته و از نمونه های تقلبی آن ها استفاده می کنند.

از عوارض این هورمون استروئیدی به ظاهر ایمن و قانونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابتدایی ترین این عوارض شامل آکنه و ریزش مو در افرادی می باشد که از نظر ژنتیکی مستعد هستند.

همچنین رشد غیر طبیعی بافت پستان (ژنیکوماستی) که نه برای یک مرد و نه برای یک ورزشکار فعال در حیطه پرورش اندام دلخواه و جالب نیست، از جمله عوارض این استروئید هورمون بی ضرر است!

همان طور که می دانید تستوسترون از کلسترول مشتق می شود. این هورمون استروئیدی سطح کلسترول خون را منفی کرده و در دراز مدت منجر به کاهش تولید تستوسترون در بدن می شود و کاهش تولید تستوسترون یعنی خداحافظی با صفات جنسی مردانه و قدرت باروری.

لازم بذکر است که استفاده از این خانواده می تواند جواب تست مخدر را به اشتباه مثبت نشان دهند.

2.هورمون رشد یا سوماتروپین

هورمون رشد که با عنوان سوماتروپین یا سوما در بین ورزشکاران شناخته می شود، ترکیب به ظاهر بی خطر دیگری است که استفاده از آن به وفور در بین ورزشکاران جوان دیده می شود. گرچه این هورمون نام هولناک استروئید را یدک نمی کشد و عوارض آن با سرعت هورمون های استروئیدی نمایان نمی شوند، عمق آسیبی که در دراز مدت به بدن شما وارد می کنند، بسیار بیشتر از استروئید هورمون ها می باشند.

از جمله عوارض مصرف هورمون رشد، بیماری های عروق کرونر قلب، دیابت، آرتریت و رشد فزاینده بافت های بدن می باشد. و در نهایت بهتر است بدانید که آسیب این هورمون به حدی است که کمیته بین المللی المپیک آن را در لیست یکی از صد و اندی داروهایی قرار داده که مصرف آن ها مجاز نمی باشد.

3.انسولین در بدنسازی

هورمون فریب دهنده دیگری که برخی از ورزشکاران از استفاده آن نیز نمی گذرند، انسولین است. جدا از آسیبی که استفاده بی مورد این هورمون بر تعادل هورمونی شما وارد می کند ، نتایج مطالعات نشان داده اند که تزریق هورمون انسولین تاثیری در افزایش توده عضلانی و  افزایش ذخیره گلیکوژنی تاثیر ندارد.

خطرات ناشی از استروئیدهای انابولیک

بیماری های کبدی

کاهش سطح تستوسترون

افزایش فشارخون

آتروفی(کوچک شدن) بیضه ها

افزایش سطحLDL کلسترول و کاهش سطح HDL

آکنه

احتباس آب و مایعات

ژنیکوماستی

تضعیف سیستم ایمنی

کاهش تعداد اسپرم

اسپاسم عضلانی

تغییرات خلق و خو و افزایش تحریک پذیری

افزایش حالت تهاجمی

وابستگی به دارو

 

کلام آخر:

و در آخر اگر بخواهیم با دید دیگری که جوانان به داروهای استروئید نگاه می کنند، نگاه کنیم و مصرف این هورمون را توجیه کنیم، کلام را اینگونه به پایان می رسانیم:

1) اگر گمان می کنید که می توانید از استروئید هورمون ها بصورت موقتی استفاده کنید و بعد از استفاده از مزایای آن، دارو را کنار بگذارید، در اشتباه هستید؛ چرا که مطمئنا به این داروها وابسته می شوید.

 2) اگر از داروهای استروئیدی به منظور افزایش تستوسترون استفاده می کنید بازهم بازنده میدان هستید چرا که قطعی ترین و شناخته شده ترین عارضه این هورمون ها کاهش تولید تستوسترون می باشد.

3) اگر با مصرف این هورمون ها خود را در آینده به گونه ای تصور می کنید که از اندامی متناسب و زیبا برخوردار هستید باید هشدار بدهیم که ژنیکوماستی شما را در مقابل آینه بشدت آزار می دهد. پس اگر این تفکر را دارید باز هم بازنده این میدان هستید.

4) و در نهایت اینکه اگر تنها هدف شما از ورزش، پرورش حقیقی اندام است، به هیچ عنوان برای کوتاه کردن مسیر سراغ هورمون ها (استروئیدها، انسولین و هورمون رشد) نروید چرا که شاید قهرمانان حرفه ای در ازای پرداخت سلامتی شان پول خوبی بدست آورند اما شما با دادن سلامتی خود چیزی بدست نمی آورید.

هوشمندانه رفتار کنید.

هوشمندانه انتخاب کنید.


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 Farshad ۱۴۰۱/۳/۲۶

من ۲۷ سالمه و یکی از کلیه هامو اهدا کردم .. ایا میتوانم با دوز بسیار پایین و مقدار خیلی کم از سوستانون و دکادورابولین استفاده . کنم . دور خیلی پایین و مقدار کم .

پاسخ کارن : سلام وقت بخیر دوست عزیز ما مشاوره هورمونی انجام نمی دهیم .

 مهدی ۱۴۰۱/۳/۰۲

با سپاس فراوان. داشتم وسوسه میشدم حداقل دو دونه و نه بیشتر از قرصی که مربی بهم فروخته با اینکه میدونم ضرر داره مصرف کنم ببینم چیه.ممنون از مطلب خوبتون که منصرف شدم . بیشتر از هشت سال بدنسازی رفتم و با اطلاعات و مطالعه خودم برنامه نوشتم و مکمل هم مصرف کردم. و هیچوقت به سمت استرویید نرفتم و از ورزشم همیشه لذت بردم. اما این مربی ها بودن که همیشه مصرف استرویید رو پیشنهاد دادن. چیزی که فهمیدم اینه به خودم بیشتر اعتماد داشته باشم تا یه مربی مواد فروش.

پاسخ کارن : با سلام خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده و بهتون کمک کرده . موفق و سلامت باشید

 محسن اقایی ۱۴۰۱/۲/۱۲

میخواستم بدونم بهترین مکملی که در کنار سیترولین میتونم مصرف کنم چیه ؟ ممنون بابت

پاسخ کارن : سلام لطفا با صدای مشاور تماس بگیرید و به یکسری سوالات پاسخ دهید تا بهتر راهنمایی شوید.

 محمد ۱۴۰۰/۱۱/۱۷

سلام ممنون خیلی کامل در عین حال مختصر توضیح دادید که استروئید چیه و چه عوارضی می تونه داشته باشه دمتون گرم خیلی مخلصیم

پاسخ کارن : ممنون دوست گرامی

 سعید ۱۴۰۰/۴/۲۱

دمتون گرم . ازعوارض مکملها هم اگر اطلاعاتی در دسترس قرار بدید ممنون میشم

 با حقارت استقلالی ام ۱۳۹۹/۹/۲۲

واقعا عالی بود منصرف شدم

پاسخ کارن : خواهش میکنم

 حسین ۱۳۹۹/۳/۰۲

ممنون از مطالب کامل و آموزنده شما بنده هم با مصرف این گونه هورمون ها کاملا مخالفم و طرفدار بدنسازی نچرال یا همان طبیعی هستم با تشکر

پاسخ کارن : خواهش میکنم

 حسام ۱۳۹۹/۲/۱۵

ممنونم ازت چون واقعا باعث شدی در تصمیمم تجدید نظر کنم، موفق باشی

پاسخ کارن : خواهش میکنم