با مکمل های چربی سوز بیشتر آشنا شوید

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/کارشناس تغذیه

با مکمل های چربی سوز بیشتر آشنا شوید

مکمل های چربی سوز به مکمل هایی گفته می شود که با افزایش متابولیسم بدن و افزایش اکسیداسیون چربی به کاهش وزن کمک می نمایند. برخی از شرکت های داروسازی ادعا می نمایند که مکمل های چربی سوز آنها اثرات معجزه آسایی در کاهش وزن دارند در صورتیکه بسیاری از این چربی سوزها بی اثر هستند و به بدن آسیب می رسانند.

در مطلب زیر به معرفی 6 مکمل چربی سوز ایمن و اثر بخش می پردازیم که همراه با رعایت یک برنامه غذایی مناسب به کاهش وزن کمک می نماید.

  • افزایش چربی سوزی با مکمل کافئین

کافئین به طور طبیعی در قهوه، چای سبز، نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه ها وجود دارد و ماده موثره بسیاری از مکمل های چربی سوز می باشد. برخی از مطالعات نشان داده اند که کافئین به افزایش سوخت و ساز بدن تا 16% و افزایش اکسیداسیون چربی و تولید انرژی بیشتر کمک می نماید، به این معنی که مکمل کافئین بدن را مجبور می کند تا چربی بیشتری را به انرژی تبدیل کند.

توصیه می شود به منظور اثر بخشی بیشتر مکمل کافئین به صورت متناوب مصرف نشود زیرا مکمل کافئین باعث مقاومت بدن شده و اثرات آن کاهش می یابد.

  • افزایش چربی سوزی با مکمل CLA

اسید لینولئیک کنژوگه (CLA) به گروهی از ایزومرهای وضعیتی و هندسی اسید لینولئیک ( 18:2 n-6  ) مربوط می شود. در لینولئیک اسید کنژوگه پیوندهای دوگانه به وسیله یک پیوند منفرد از یکدیگر جدا می شوند. CLA در نتیجه ایزومریزاسیون میکروبی اسید چرب لینولئیک اسید در دستگاه گوارش نشخوارکنندگان تشکیل می شود. گوشت گاو و محصولات لبنی منبع اصلی CLA هستند. این اسید چرب در کاهش لیپوژنز و افزایش متابولیسم پایه و افزایش اکسیداسیون چربی می تواند موثر باشد.

مطالعات دوز موثر برای مصرف این مکمل را 4/6- 2/3 گرم در روز توصیه می نمایند. به نظر می رسد مصرف این مقدار از مکمل بدون هیچ گونه عرضه جانبی باشد.

  • افزایش چربی سوزی با مکمل ال کارنیتین

کارنیتین ماده ای شبه ویتامین و شبه اسید آمینه است که به طور طبیعی در کبد و کلیه ها از ترکیب اسید های آمینه لیزین و متیونین تولید می شود، در گوشت قرمز و لبنیات هم وجود دارد. این ترکیب با انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری سلول باعث چربی سوزی، تولید انرژی، کاهش خستگی و بهبود عملکرد ورزشی می شود.

در مطالعه ای که محققین دانشگاه ناتینگهام روی گروهی دوچرخه سوار انجام دادند، نشان داده شد که شدت چربی سوزی در دوچرخه سوارانی که قبل از ورزش 2 گرم مکمل ال کارنیتین استفاده می کردند 55 % افزایش پیدا کرد. همچنین میزان اسیدلاکتیک خونشان کمتر شد که در کاهش خستگی و افزایش سطح انرژیشان حین ورزش نقش موثری داشت.

  • افزایش چربی سوزی با عصاره چای سبز

کافئین و اپی گالوکاتچین  گالات (EGCG) عصاره چای سبز به افزایش اکسیداسیون چربی ها، تولید انرژی و افزایش متابولیسم بدن کمک می نمایند.

برخی از مطالعات نشان داده اند میزان چربی سوزی در افرادی که از مکمل های حاوی عصاره چای سبز استفاده می کردند در مقایسه با پلاسبو 16 % بیشتر بود. به نظر می رسد مصرف همزمان عصاره چای سبز به همراه کافئین اثر چربی سوزی بیشتری نسبت به دریافت مکمل کافئین به تنهایی دارد.

  • افزایش چربی سوزی با مکمل های پروتئینی

پروتئین با افزایش سطح هورمون هایی نظیر GLP-1  ، CCK ، PYY و کاهش سطح هورمون گرلین به کنترل اشتها کمک  می نماید شاید باورتان نشود که دریافت پروتئین به طور باورنکردنی در فرآیند چربی سوزی نیز ضروری است. مطالعه روی 60 فرد مبتلا به اضافه وزن نشان داد که میزان چربی سوزی در افرادیکه رژیم غذایی پرپروتئین داشتند دو برابر افرادی بود که مقدار پروتئین رژیم شان عادی بود. برای افزایش دریافت پروتئین در برنامه غذایی خود می توانید 2-1 پیمانه از مکمل های پروتئینی به برنامه غذایی خود اضافه نمایید.

  • افزایش چربی سوزی با مکمل یوهمبین

یوهمبین نوعی ترکیب است که از پوسته درخت  Pausinystalia yohimbe  استخراج می شود و با افزایش اکسیداسیون چربی به کاهش وزن کمک می نماید. یوهمبین با مسدود کردن گیرنده ای به نام آدرنرژیک آلفا2 تجزیه چربی ها و استفاده از آنها به عنوان منبع انرژی را افزایش می دهد.

مطاله بر روی 20 فوتبالیست نشان داد مصرف 10 میلی گرم یوهمبین دو بار در روز باعث کاهش 2/2 % از توده چربی بدنشان شده است.

همچنین برخی از مطالعات حیوانی نشان داده است که یوهمبین به کنترل اشتها نیز کمک می کند.

شایان ذکر است که این ترکیب با داروهای کاهنده فشار خون و داروهای ضد افسردگی تداخل دارد و نباید به صورت همزمان استفاده شود.

منبع :

https://www.healthline.com/nutrition/5-natural-fat-burners

https://www.bodybuilding.com/content/your-expert-guide-to-l-carnitine.html


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *