با کارن به وزن ایده آل برسید

زمان مورد نیاز مطالعه : 5 دقیقه

نویسنده : شرکت کارن

با کارن به وزن ایده آل برسید

جهان کنونی به علت صنعتی شدن، کاهش تحرک و تغییر الگوی تغذیه، با مشکلی به نام اضافه وزن و چاقی روبرو است. اضافه وزن و چاقی با افزایش خطر بیماریهای گوناگون از جمله فشارخون، بیماریهای قلبی – عروقی و دیابت مرتبط است. بنابراین، رسیدن به وزن مطلوب و حفظ آن برای دستیابی به سلامتی و شادابی، امری ضروری است.
با توجه به این نیاز جامعه، شرکت کارن اقدام به تولید مکمل های کاهش وزن نموده است. محصولات کاهش وزن کارن را می توان به دو گروه کلی تقسیم کرد:
1)    محصولات کاهش دهنده اشتها
•    مکمل های فیبری – پروتئینی

    - اسلیم لست 1

    - لیپواسلیم
    - گلیکواسلیم
•    مکمل های فیبری
   - نوشیدنی فیبری اسلیم
•    مکمل های پروتئینی
    - پیورپروتئین
    - پروتساید
2)    محصولات چربی سوز
   - ابستاپ
   - ال- کارنیتین

 


1)    محصولات کاهش دهنده اشتها
محصولات کاهش دهنده اشتها حاوی فیبر یا پروتئین یا ترکیبی از هر دو هستند و همانگونه که از نامشان پیداست، از طریق کاهش اشتها و ایجاد حس سیری در کاهش وزن مؤثرند.
 مکمل های فیبری – پروتئینی
مکمل های فیبری – پروتئینی حاوی ترکیبی از فیبر و پروتئین هستند. فیبرهای غذایی موجود در این محصولات در معده با جذب آب، حجیم می گردند و باعث پر شدن معده و ایجاد احساس سیری زودرس با دریافت کالری کم می شوند. از دیگر ویژگی مهم این محصولات، وجود درصد قابل توجهی پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا در آنها است. پروتئین موجود علاوه بر تأمین نیاز بدن، محرک ترشح هورمون گلوکاگون می باشد. هورمون گلوکاگون فعال کننده آنزیم فسفریلاز A در کبد است. این آنزیم درهنگام گرسنگی با تجزیه گلیکوژن کبدی، موجب افزایش قند خون و بنابراین مانع تحریک مرکز گرسنگی در مغز می شود و از این طریق باعث ایجاد حس سیری می شود.
مکمل های فیبری – پروتئینی علاوه بر فیبر و پروتئین، حاوی مخلوطی از ویتامین ها و مواد معدنی موردنیاز بدن هستند و مقدار قابل توجهی از نیاز روزانه بدن به ریزمغذی ها را فراهم می کنند. افراد تحت رژیم های کاهش وزن به علت محدودیت دریافت غذایی ممکن است قادر به تأمین نیاز خود به ویتامین ها و املاح نباشند. لذا میزان ریزمغذی های موجود در این محصولات به گونه ای در نظر گرفته شده است که با احتساب سهم تأمین شده توسط رژیم کاهش وزن، بتواند کلیه نیازهای فردی را که رژیم کاهش وزن دارد در حد مطلوب برآورده سازد. هر 100 گرم از این محصولات 150 تا 200 کیلوکالری انرژی تولید می کنند . در واقع این محصولات با محتوای کالری پایین، نقش بسزایی در تأمین نیاز به پروتئین، ویتامین ها و املاح دارند و این امکان را فراهم می کنند که فرد رژیم گیرنده در کنار کاهش انرژی دریافتی، از احساس سیری لذت برده و از تأمین نیازهای تغذیه ای خود اطمینان داشته باشد.
اسلیم لست 1 با دارا بودن مقدار قابل توجهی فیبر غذایی و پروتئین، از طریق کاهش اشتها به کاهش وزن فرد کمک نموده و از طرف دیگر با افزوده شدن ویتامین ها و املاح موردنیاز بدن به آن، نقش مؤثر در تأمین نیازهای تغذیه ای در دوران کاهش وزن دارد.
لیپواسلیم علاوه بر دارا بودن ویژگی های اسلیم لست 1 در کاهش اشتها و تأمین ریزمغذی ها، دارای ویژگی دیگری است: لیپواسلیم حاوی فیبر محلول پکتین می باشد. فیبرهای محلول به ویژه فیبر پکتین باعث کاهش چربی خون می شود. بنابراین لیپواسلیم علاوه بر کاهش اشتها، در کاهش چربی خون نیز مؤثر است و برای افرادی که در کنار اضافه وزن مشکل چربی خون دارند، انتخاب مناسبی است.
گلیکواسلیم علاوه بر دارا بودن ویژگی های اسلیم لست 1 و لیپواسلیم در کاهش اشتها و کاهش چربی خون، ویژگی های اختصاصی دیگری نیز دارد: گلیکواسلیم حاوی درصد بالاتری فیبرمحلول و کربوهیدرات های مرکب و مقدار پایین تری انرژی و پروتئین در مقایسه با دو محصول قبلی است. در ترکیب گلیکواسلیم از اینولین و فیبر دانه فنوگریک (شنبلیله) استفاده شده است که این دو ترکیب افزایش قند خون را مهار نموده و به کاهش آن کمک می کنند. بنابراین گلیکواسلیم علاوه بر کاهش اشتها و کاهش چربی خون، در کاهش قند خون نیز مؤثر است و برای افرادی که در کناراضافه وزن و چربی خون، مشکل قند خون نیز دارند، انتخاب مناسبی است.
مکمل های فیبری
همانگونه که گفته شد مکمل های فیبری از طریق پرکردن معده و ایجاد حس سیری به کاهش اشتها کمک می کنند. نوشیدنی فیبری اسلیم حاوی مخلوطی از فیبرهای غذایی محلول و نامحلول است و از طریق کاهش اشتها در کاهش وزن مؤثر است. ضمنا این محصول به درمان یبوست نیز کمک می کند. به این صورت که فیبرها از طریق جذب و حفظ آب در ساختار خود، حجم مدفوع را زیاد کرده و دفع آن از روده بزرگ را تسریع و تسهیل می کنند. بنابراین برای اثربخشی فیبرها در درمان یبوست، نوشیدن مایعات کافی ضروری است، در غیر این صورت نه تنها در درمان یبوست بی اثرند بلکه منجر به تشدید آن نیز می گردند.
برای اثر بخشی بیشتر نوشیدنی فیبری اسلیم در کاهش اشتها توصیه می شود که این مکمل همراه با یک مکمل پروتئینی (نظیر پیورپروتئین یا پروتساید) مصرف شود.
مکمل های پروتئینی
مکمل های پروتئینی کارن با دارا بودن درصد بالایی از پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا، علاوه بر تأمین نیاز بدن به پروتئین، از طریق تحریک ترشح هورمون گلوکاگون و مهار تحریک مرکز گرسنگی در مغز که در بالا توضیح داده شد، باعث ایجاد حس سیری و کاهش اشتها می شوند. همچنین محتوای بالای پروتئین موجود در این محصولات از تحلیل عضلانی که یک نگرانی عمده در افراد تحت رژیم کاهش وزن است، جلوگیری می کند.

2)    محصولات چربی سوز
چربی سوزها ترکیباتی هستند که متابولیسم بدن را افزایش می دهند. این مکمل ها با افزایش متابولیسم، باعث بالا رفتن سوخت و ساز چربی های بدن، مصرف انرژی بیشتر و کاهش وزن می گردند.
ال- کارنیتین ناقل اسیدهای چرب آزاد به میتوکندری است و از طریق افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب به عنوان منبع انرژی، به چربی سوزی کمک می کند. این مکمل باید حتما همراه با ورزش مصرف شود، در غیراینصورت بی اثر است. همچنین مصرف ال– کارنیتین در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید که از داروی لووتیروکسین استفاده می کنند، مجاز نمی باشد.    
ابستاپ چربی سوزی حاوی عصاره چای سبز، کافئین، ال- کارنیتین، کروم، کولین، اینوزیتول، متیونین، و فیبرهای غذایی محلول است که این مواد در افزایش متابولیسم و چربی سوزی و همچنین کاهش اشتها مؤثرند. کافئین و چای سبز مؤثرترین مواد چربی سوز موجود در ابستاپ هستند که با افزایش سوخت و ساز چربی و میزان متابولیسم پایه به کاهش وزن و حفظ آن کمک می کند. کروم عملکرد انسولین را تقویت می کند و در متابولیسم درشت مغذی ها (کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها) مؤثر است. کروم از کاهش سطح قند خون جلوگیری می کند و در نتیجه مانع احساس گرسنگی می شود. کولین شبه ويتامينی است که نقشی اساسی در حمل و نقل و متابوليسم چربی ها و کلسترول ايفا می کند. در واقع حضور اين ترکيب، متابوليسم و سوخت و ساز چربی ها را تسهيل می نماید. اینوزیتول و متیونین نیز در سوخت و ساز چربی ها نقش دارند. ابستاپ بدون ورزش نیز قابل استفاده است ولی مصرف آن در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید که از داروی لووتیروکسین استفاده می کنند، مجاز نمی باشد و مصرف آن در زنان باردار و شیرده، افراد مبتلا به بیماریهای کبدی و کلیوی، بیماران قلبی یا مبتلا به فشارخون بالا، افراد با سابقه تشنج و بیماران دیابتی وابسته به انسولین تنها تحت نظر پزشک مجاز است.
سایر محصولات مؤثر در کاهش وزن
HMB (بتاهیدروکسی بتا متیل بوتیرات) و BCAA (اسیدهای آمینه شاخه دار) ترکیباتی هستند که خاصیت آنتی کاتابولیسم دارند و از تحلیل عضلانی که در افراد تحت رژیم کاهش وزن رایج است، پیشگیری می کنند.

نمونه رژیم غذایی همراه با محصولات کاهش وزن کارن
صبحانه
60 گرم نان سنگک  معادل دو کف دست + نصف قوطی کبریت پنیر کم چرب + مقدار آزاد خیار و گوجه  
  -    یک عدد کپسول ابستاپ + دو عدد کپسول HMB یا BCAA همراه با صبحانه مصرف شود.

میان وعده صبح (ساعت 10 صبح)
دو واحد میوه به همراه سبزیجات مثلا خیار

پیش غذای ناهار (نیم ساعت قبل از ناهار)
یکی از موارد زیر (بر اساس شرایط بالینی فرد):
•    یک پیمانه اسلیم لست 1 + یک لیوان آب
•    یک پیمانه اسلیم لست 2 + یک لیوان آب
•    یک پیمانه اسلیم لست 3 + یک لیوان آب
•    یک پاکت نوشیدنی فیبری اسلیم + یک پاکت پیور + یک لیوان آب
•    یک پاکت نوشیدنی فیبری اسلیم + نصف پیمانه پروتساید + یک لیوان آب
ناهار
60 گرم نان معادل 2 کف دست یا 8 ق غ سرصاف برنج  + 90 گرم گوشت قرمز، مرغ یا ماهی پخته به همراه سالاد فصل به مقدار دلخواه همراه با یک قاشق مرباخوری روغن زیتون
  -    یک عدد کپسول ابستاپ + دو عدد کپسول HMB یا BCAA همراه با ناهار مصرف شود.

عصرانه
دو واحد میوه به همراه سبزیجات مثلا خیار

پیش غذای شام (نیم ساعت قبل از شام)
یکی از موارد زیر (بر اساس شرایط بالینی فرد):
•    یک پیمانه اسلیم لست 1 + یک لیوان آب
•    یک پیمانه اسلیم لست 2 + یک لیوان آب
•    یک پیمانه اسلیم لست 3 + یک لیوان آب
•    یک پاکت نوشیدنی فیبری اسلیم + یک پاکت پیور + یک لیوان آب
•    یک پاکت نوشیدنی فیبری اسلیم + نصف پیمانه پروتساید + یک لیوان آب
شام :
60 گرم نان سنگک معادل 2 کف دست + 60 گرم گوشت قرمز، مرغ یا ماهی پخته به همراه سالاد فصل به مقدار دلخواه همراه با یک قاشق مرباخوری روغن زیتون
-  یک عدد کپسول ابستاپ + دو عدد کپسول HMB یا BCAA همراه با شام مصرف شود.

-   برای جلوگیری از تحلیل عضلانی و ادامه روند کاهش وزن در طول دوره رژیم غذایی، روزانه 30 تا 60 دقیقه ورزش کنید. فعالیت های بدنی بهتر است از نوع هوازی باشد نظیر پیاده روی تند، دویدن آرام، دوچرخه سواری یا شنا.
-    در صورت انجام فعالیت بدنی می توانید از ال- کارنیتین نیز در کنار مکمل های پیشنهاد شده، طبق دستور مصرف زیر استفاده نمایید:
o    3 روز اول: 1 عدد قرص 250 میلی گرمی بعد از وعده ناهار
o    3 روز دوم: 1 عدد قرص 250 میلی گرمی بعد از هر وعده (3 عدد در روز)
o      از روز 7 ام به بعد: 1 تا 2 گرم نیم ساعت قبل از ورزش


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *