لاغری در سایه سلامتی با فیبر دریایی کیتوزان

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : لیلا کبودانیان و مریم نوروزی

لاغری در سایه سلامتی با فیبر دریایی کیتوزان

مطالعات مختلفی مبنی بر تاثیر فیبر رژیمی بر روی متابولیسم وجود دارد. بررسی های اپیدمیولوژیک همواره رابطه معکوس بین فیبر غذایی و دیابت نوع 2 یا مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را گزارش می کنند. همچنین اثرات مختلف فیبرها را بر روی متابولیسم گلوکز و پروفایل لیپیدی نشان داده تاثیر مثبت آنها را بر روی کنترل دیابت و وزن بدن تایید می نمایند.

کیتوزان یا چیتوسان یک پلی ساکارید خطی کاتیونیک است که از واحد های د گلوکوزآمین با پیوند های 4-1 بتا تشکیل شده و از داستیلاسیون کیتین موجود در پوسته سخت پوستانی چون خرچنگ و میگو تحت شرایط قلیایی بدست می آید. به عبارتی کیتوزان یک فیبر دریایی است.

در این مقاله به اثر فیبر دریایی کیتوزان در لاغری می پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانید

چگونه فیبر دریایی کیتوزان باعث لاغری می شود 
بررسی مطالعات انجام شده در زمینه قرص کیتوزان و لاغری
طریقه مصرف قرص لاغری کیتوزان

 

کیتوزان و لاغری

نتایج حاصل از مطالعات نشان می دهند که کیتوزان در کاهش سطوح پلاسمایی و کبدی تری گلیسرید و کلسترول توتال نقش دارد و کلسترول توتال و پروفایل چربی را بهبود بخشیده و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد همچنین  دارای اثرات ضد میکروبی، ضد توموری و افزایش ایمنی می باشد.

زمانی که چربی و کیتوزان همزمان مصرف می شوند، کیتوزان با ویسکوزیته بالایی که دارد قطرات چربی را در معده به دام می اندازد و اطراف آن را فرا می گیرد. هنگامی که این ترکیب وارد روده کوچک می شود کیتوزان به همراه چربی به دام افتاده در pH خنثی برای جلوگیری از هضم چربی ها رسوب و از جذب آن ها جلوگیری می کند.

قرص لاغری کیتوزان در کاهش وزن موثر است ولی نه با افزایش متابولیسم بدن و یا کاهش اشتها و افزایش احساس سیری بلکه با اتصال به چربی در معده مانع از جذب چربی غذای مصرفی می شود.

قرص لاغری کیتوزان برخلاف سایر داروهای کاهش وزن مانند اورلیستات هیچ گونه عوارضی جانبی جدی نظیر مدفوع چرب، دل درد، دلپیچه و اسهال ندارد.

بیشتر بخوانید: چیتوسان چیست؟

بررسی مطالعات انجام شده در زمینه قرص کیتوزان و لاغری

مطالعه شماره 1

Giustina و Ventura در سال 1995 اثر مکمل کیتوزان را همراه با یک رژیم غذایی کم کالری در 100 فرد چاق بررسی کردند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند گروه اول دو قرص چیتوسان روزانه مصرف می کردند و گروه دوم تنها پلاسبو استفاده می کردند. نتیجه مطالعه نشان داد گروهی که همراه با رژیم کم کالری خود مکمل غذایی کیتوزان می خوردند کاهش وزن بیشتری را تجربه کرده بودند.

مطالعه شماره 2

در مطالعه بالینی که Schiller و همکارانش در سال 2001 روی 69 زن چاق شاخص با توده بدنی (BMI)  40-27 انجام دادند اثر مصرف کیتوزان در کاهش وزن در مقایسه یا پلاسبو به مدت 8 هفته بررسی شد. شرکت کنند گان کپسول های 500 میلی گرم چیتوسان سه بار در روز مصرف می کردند. در این مدت فاکتورهایی نظیر کالری برنامه غذایی، مقدار چربی رژیم غذایی، BMI ، دور شکم و میزان ترشح چربی در مدفوع اندازه گیری شد.

نتیجه این مطالعه نشان داد که گروهی از شرکت کنندگان که به جای مکمل چیتوسان، پلاسبو دریافت می کردند 1/5 کیلوگرم وزن اضافه کرده بودند در صورتیکه در مصرف کنندگان مکمل چیتوسان نه تنها وزنشان کنترل شده بود بلکه 1 کیلوگرم هم کاهش وزن را تجربه کرده بودند و شاخص توده بدنی در آنها کاهش پیدا کرده بود و ترشح چربی در مدفوع آنها بیش از گروهی بود که مکمل کیتوزان مصرف نکرده بودند.

مطالعه شماره 3 

Guerciolini و همکارانش در سال 2001 اثر مکمل غذایی چیتوسان بر کاهش جذب چربی را با داروی اورلیستات بر روی 12 فرد سالم مقایسه کردند. به شرکت کنندگان یک هفته 120 میلی گرم اورلیستات سه بار در روز و هفته بعد هم 445 میلی گرم مکمل غذایی کیتوزان سه بار در روز داده شد. همچنین آنها یک رژیم غذایی 2500 کیلوکالری را رعایت می کردند و هر روز نمونه مدفوع آنها برای اندازه گیری چربی ترشح شده جمع آوری می شد.

نتیجه این مطالعه نشان داد که میزان چربی دفع شده در مصرف کنندگان اورلیستات بیشتر از مکمل غذایی کیتوزان بوده ولی عوارضی نظیر مدفوع چرب، اسهال و دلپیچه در مصرف کنندگان کیتوزان در مقایسه با اورلیستات کمتر بوده است.

مطالعه شماره 4 

Gades  و Stern در سال 2002، جذب چربی غذا را در 7 مرد سالم بررسی کردند. در طول این مطالعه هر روز نمونه مدفوع شرکت کنندگان جمع آوری می شد.  این افراد روزانه 120 گرم چربی به مدت 12 روز مصرف می کردند در روزهای 6 تا 9 به شرکت کنندگان روزانه 5/25 گرم مکمل کیتوزان دادند که باعث کاهش جذب چربی غذا و افزایش ترشح  چربی در موفوع شده است.

 مطالعه شماره 5 

در مطالعه ای که سال 2008 توسط  Cornelli و همکارانش انجام شد، دریافت روزانه 2000 میلی گرم کیتوزان یا چیتوسان به مدت 4 ماه همراه با رژیم غذایی و ورزش، به کاهش وزن 3.9 کیلوگرمی منجر شد. بنابراین کیتوزان در کاهش وزن افراد دارای اضافه وزن و چاق موثر می باشد.
 

همچنین برخی از مطالعات نشان داده اند که کیتوزان به کاهش کلسترول خون، بهبود کم خونی، افزایش قدرت بدنی و بهبود خواب کمک  می کند.

طریقه مصرف قرص لاغری چیتوسان

مصرف روزانه 2 عدد قرص کیتوزان 500 میلی گرمی قبل از هر وعده غذایی توصیه می شود.

سخن پایانی

همواره برای کاهش وزن رعایت یک رژیم غذایی با کالری مناسب و افزایش فعالیت بدنی در اولویت است اما استفاده از برخی از قرص های لاغری ایمن نظیر قرص لاغری کیتوزان می تواند با کاهش جذب چربی غذا به کنترل وزن و لاغری کمک نماید و این مکمل غذایی به افرادی کمک می کند که میزان چربی رژیم غذایی آن ها بالا است.

 

References :

1.Babio N, Balanza R, Basulto J, Bulló M, Salas-Salvadó J. Dietary fibre: influence on body weight, glycemic control and plasma cholesterol profile. Nutricion Hospitalaria. 2010;25(3).

2.Schiller RN, Barrager E, Schauss AG, Nichols EJ. A randomized, double-blind, placebo-controlled study examining the effects of a rapidly soluble chitosan dietary supplement on weight loss and body composition in overweight and mildly obese individuals. J Am Nutraceut Assoc. 2001;4:42-9.

3.Xia W, Liu P, Zhang J, Chen J. Biological activities of chitosan and chitooligosaccharides. Food Hydrocolloids. 2011 Mar 1;25(2):170-9.

4.Pokhis K, Bitterlich N, Cornelli U, Cassano G. Efficacy of polyglucosamine for weight loss—confirmed in a randomized double-blind, placebo-controlled clinical investigation. BMC obesity. 2015 Dec;2(1):25.

5.Cornelli U, Belcaro G, Cesarone MR, Cornelli M. Use of polyglucosamine and physical activity to reduce body weight and dyslipidemia in moderately overweight subjects. Minerva Cardioangiol. 2008 Oct;56(5 Suppl):71-8.


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *