تغذیه در سالمندان

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : شرکت کارن

تغذیه در سالمندان

تغذیه مناسب در ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی در دوران های مختلف عمر، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از این دوران ها، سالمندی می باشد. در این دوره تغییرات بسیاری رخ می دهد که بر سلامتی تاثیرگذار است. یک رژیم غذایی خوب باعث تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری های مزمن شامل بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان، سکته ی مغزی، نارسایی کلیه، استئوپروزیس، کاتاراکت و کاهش قدرت شناختی در میانسالی می شود.

از هر 10 بیمار سالمند 9 نفر مشکلات سلامتی دارند که می توان با مداخله تغذیه ای به طور موفقیت آمیز از عوارض احتمالی آن جلوگیری کرد.

سوءتغذیه یک مسئله مهم در سلامتی است که ممکن است در دوران سالمندی تشخیص داده نشود. میزان سوءتغذیه در سالمندان بالای 60 سال 50 % و در سالمندان بالای 80 سال 77 %  می باشد. عوامل بسیار زیادی در دریافت غذایی

سالمندان تاثیرگذار می باشد که یکی از آنها وجود بیماری است که باعث تغییر در عادات غذایی می شود. به طور کلی سالمندان رژیم غذایی منظمی ندارند و معمولا یک وعده غذایی را حذف می نمایند.

از دیگر عوامل تاثیرگذار در دریافت غذایی می توان به کاهش ارتباط های اجتماعی و تنها زندگی کردن، وضعیت اقتصادی پایین، مصرف داروهایی که باعث تغییر در اشتها، حس چشایی ویا ایجاد یبوست، ضعف و تهوع می شود، کاهش توانایی فیزیکی برای خرید کردن و پختن غذا و ...، از دست دادن دندان ها و اختلال در جویدن اشاره نمود.

برای تنظیم رژیم غذایی مناسب سالمندان باید به این عوامل تاثیرگذار توجه شود و با توجه به آن ها رژیم غذایی برای سالمندان تنظیم شود.

میزان نیاز به انرژی پایه، با گذشت زمان در دوران سالمندی به دلیل تغییر در ترکیبات بدن کاهش می یابد. بنابراین باید سالمندان را به دریافت مواد غذایی با ارزش متناسب با نیاز کالری تشویق کرد. میزان نیاز به انرژی در مردان 19 ساله 3067 کالری در روز و در خانم ها 2403 کالری در روز می باشد. بعد از 19 سالگی، به ازای هر یک سال افزایش سن، نیاز به کالری در زنان 7 کیلوکالری و در مردان 10 کیلو کالری در روز کاهش می یابد.

دریافت حداقل 0/8 گرم پروتئین به ازای کیلوگرم وزن بدن توصیه می شود که این مقدار با بیماری و سوءجذب تغییر می کند.

45 تا 65 درصد انرژی دریافتی باید از کربوهیدرات به فرم پیچیده باشد. منبع کربوهیدرات پیچیده حبوبات،سبزیجات، میوه و غلات کامل است که تامین کننده  ویتامین ها، مواد معدنی ضروری و فیبربرای فعالیت منظم دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست می باشد..

دریافت بیش تر از 20 تا 35 درصد انرژی از چربی توصیه نمی شود چرا که بیماری قلبی- عروقی در این سنین شایع می باشد اما محدودیت شدید چربی رژیمی، مزه و بافت غذا را تحت تاثیر قرار می دهد و اثر منفی بر رژیم غذایی فرد می گذارد. بهتر است منابع امگا3 (روغن کانولا، گردو، ماهی و ...) که خاصیت ضدالتهابی دارند بیشتر مصرف شود.

از آنجایی که جذب کلسیم، ویتامین D و B12 ، درسالمندان کاهش می یابد، مکمل یاری با آن ها و یا غنی سازی مواد غذایی  توصیه میشود.


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *