روی به کاهش آلرژی کمک می کند

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : ساناز غلامحسینی/ کارشناس ارشد تغذیه

روی به کاهش آلرژی کمک می کند

آیا روی باعث بهبود علائم آلرژی می شود؟

آلرژی پاسخ غیرطبیعی سیستم ایمنی دربرابر عوامل محیطی (آلرژن ها) می باشد. درمان دارویی آلرژی دارای عوارضی همچون سردرد، خشک شدگی غشای موکوسی و خواب آلودگی می باشد در نتیجه درمان های جایگزین با عوارض کمتر مانند روی اهمیت پیدا می کند.

روی ماده معدنی ضروری برای انسان می باشد که در بسیاری از فعالیت های بدن از قبیل سیستم ایمنی نقش دارد. براساس مطالعات مروری، کمبود روی در کودکان و بزرگسالان با نقص سیستم عصبی و آسم در ارتباط است.

نتایج تحقیقات متعدد، سال 1997 نشان داده است که دریافت کم روی در وعده های غذایی به طور معنی داری با افزایش خطر آلرژی در ارتباط است. همچنن در سال 2011 نیز طی یک مطالعه اپیدمیولوژیک مشخص گردید که کمبود برخی مواد مغذی از جمله روی با شیوع بالاتر آلرژی و آسم مرتبط است. در نتیجه مقادیر کافی از روی می تواند علائم آلرژی را کاهش دهد.

 

منایع غذایی روی

غنی ترین مقدار روی در منایع حیوانی مانند گوشت قرمز، ماکیان و جگر می باشد. غلات کامل، مغزها، تخم کدو و ریشه زنجبیل از منابع خوب گیاهی می باشند، اما به دلیل اتصال روی به فیبر و فیتات جذب کمتری دارند.

به دلیل آنکه عنصر روی محلول در آب می باشد، پختن و یا کنسرو کردن باعث از بین رفتن آن در غذا می شود.

  • 100 گرم جگر تأمین‌کننده‌ی 9 میلی‌گرم روی
  • 100 گرم گوشت قرمز حاوی 6 میلی‌گرم روی
  • 100 گرم عدس و لوبیا حاوی 5/5 میلی‌گرم روی  

میزان نیاز به روی برای گروه های سنی مختلف

شواهد اثرات مثبت روی در پیشگیری و درمان آلرژی، اکثرا بر پایه مطالات اپیدمویولوژیک می باشد و مطالعات کارآزمایی اندکی در این زمینه انجام شده است؛ در نتیجه میزان موثر آن در درمان آلرژی تعیین نشده است. اما به طور قطع ارتباط بین کمبود روی و آلرژی مشخص شده است.

نیاز روزانه روی براساس سن و جنس متغیر است.

3-1 سال

mg 3

8-4 سال

mg 5

13-9 سال

mg 8

18-14 سال

دختر: mg 9

پسر: mg 11

19 سال به بالا

زنان: mg 8

مردان: mg 11


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *