نقش تغذیه و مکمل های غذایی در تقویت سیستم ایمنی

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : روشنک آزادی/ کارشناس تغذیه

نقش تغذیه و مکمل های غذایی در تقویت سیستم ایمنی

 

چرا همیشه به دنبال درمان هستیم؟

چرا  پیشگیری را جدی نمی گیریم؟

در دسامبر۲۰۱۹ ویروسی به نام کرونا جدید پیدا شد و در جهان شروع به گسترش کرد و هم اکنون که ما این مقاله را منتشر می کنیم، مردم کشورمان با این معضل دست و پنجه نرم می کنند.  ما حتی قبل تر از این ویروس با ویروس دیگری به نام H1N1  درگیر بودیم و تعداد ی از هم وطنان خود را از دست دادیم.

مقابله با بیماری های عفونی کار یک روز و دو روز نیست. نمی شود با لیمو ترش و زنجبیل سیستم ایمنی را یک روزه به سپری تمام عیار در برابر ویروس ها و باکتری ها تبدیل کرد.

برای تقویت سیستم ایمنی باید سبک زندگی یک عمر را تغییر داد و اگر نه در زمان مواجهه با بحران تنها چیزی که می ماند حسرت و ترس است.

از جمله فاکتورهای اصلی در تقویت سیستم ایمنی رژيم غذایی و مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

نقش تغذیه در عملکرد سیستم ایمنی قابل توجه است چرا که ثابت شده اگر فرد تغذیه صحیحی نداشته باشد اولین  سیستم بدن که تحت تاثیر قرار می گیرد و آسیب می بیند، سیستم ایمنی است و پس بیماریآخرین سیستم بدن که بهبود می یابد، سیستم ایمنی می باشد!

به همین دلیل گفته می شود که مهم ترین فاکتور تقویت سیستم ایمنی تغذیه  سالم است.

رژیم غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی

برقراری تعادل و تنوع در رژیم غذایی

منظور از ایجاد تعادل در رژیم غذایی  یعنی مصرف به اندازه تمام گروه های غذایی (غلات، میوه ها، سبزیجات، پروتئین ها، لبینات) در کنار هم و منظور از تنوع یعنی مصرف  انواع  خوراک هایی که در  یک گروه هستند.

نمی توان گفت کدام گروه غذایی بیشترین نقش  را در تقویت سیستم ایمنی دارد اما  گفته می شود مصرف میوه ها و سیزیجات به واسطه داشتن  ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها و همچمین پروتئین ها به دلیل نقش ساختاری شان در ساخت سلول های ایمنی و پادتن ها باید بیشتر از سایر گروه ها مورد توجه قرار گیرند.

  • کاهش مصرف چربی ها و قندهای ساده

مصرف چربی ها به ویژه چربی های اشباع و قندهای ساده سبب ایجاد التهاب در سیستم ایمنی می شوند . التهاب سیستم ایمنی  سبب درگیری تعداد زیادی از سلول های ایمنی و صرف آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با التهاب می شود. در این شرایط سیستم ایمنی تضعیف شده و ریسک ابتلا به بیماری ها افزایش پیدا می کند.

  • دوری از رژیم های غذایی عجیب یا محدود

از جمله عواملی که به مرگ سلول های ایمنی موجود در دستگاه گوارش می انجامد، محدودیت شدید کالری رژیم غذایی است.  به همین دلیل اگر به دنبال کاهش وزن هستید از رژیم هایی با محدودیت کالری بالا( به ویژه در فصول سرد سال و بازه های زمانی که یک بیماری خاص اپیدمی می شود) خود داری کنید.  مورد بعدی دوری از رژیم های غیراستاندارد و تایید نشده می باشد. رژیم هایی که تنها در بین عده ای رواج پیدا کرده و هیچ پایه ی علمی ندارند. از آنجایی که در این رژیم ها اصل تنوع و تعادل رعایت نشده است، فرد ممکن است دچار کمبود های تغذیه ای شود و  عملکرد حداکثری سیستم ایمنی را از دست دهد.

بهترین مکمل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

به طور کلی مکمل هایی که التهاب بدن را می کاهند از ابتلا بدن به بیماری های التهابی(دیابت، کبدچرب، سرطان، بیماری قلبی، آرتریت روماتوئید و ...) و گاها بیماری های عفونی می کاهند.

این مکمل ها شامل مکمل های زیر می باشند:

بر روی گلبول های سفید که بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند گیرنده های وجود دارد که ویتامین دی به آن متصل می شود.  هنوز نقش ویتامین دی در بدن مشخص نیست اما گقته می شود که این ویتامین  به تعادل سیستم ایمنی کمک می کند.  به عبارتی نه تنها نمی گذارد که سیستم ایمنی به خود بدن حمله کند (همانند آنچه در بیماری های خود ایمن می بینیم) بلکه نمی گذارد که میکروارگانیسم ها خارجی به بدن آسیب برسانند.

در بررسی ها دیده شده افرادی که سطح ویتامین دی خون آن ها پایین است بیشتر از سایرین به آنفولانزا یا سرماخوردگی مبتلا می شوند.  همچنین در بررسی های اخیر که توسط دانشمندان چینی بر روی افراد مبتلا به ویروس کرونا جدید  صورت گرفته است، دیده شده افرادی که کمبود ویتامینD دارند بیشتر از سایرین به مراحل حاد بیماری مبتلا می شوند.

 

 در مطالعات دیده شده است در مناطقی که  افراد کمبود ویتامین A  دارند، ریسک  ابتلا به بیماری های عفونی بالاتر می باشد. در بیماری های عفونی اتفاق دیگری که می افتد این است که  جذب و انتقال این ویتامین کاهش پیدا می کند و احتمال کمبود این ویتامین بالاتر می رود.

ویتامین A  به ساخت مخاط دستگاه تنفسی کمک می کند و در بیماری های عفونی در صورت کمبود این ویتامین بازسازی لایه مخاطی به خوبی صورت نمی گیرد  و می تواند وضعیت فرد را حادتر کند. به همین دلیل از جمله ویتامین هایی که در بیماری های ویروسی و باکتریای که دستگاه تنفسی را تهدید می کنند، توصیه می شود، ویتامین A می باشد.

ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان قوی بوده و به پیشگیری از بسیاری بیماری ها (التهابی یا عفونی) کمک می کند.  کمبود این ویتامین در بدن سیستم ایمنی را تضعیف می کند.  البته کمبود این ویتامین در انسان ها رایج نیست.  اما گفته می شود دربافت دوزهای بالاتر از نیاز روزانه  ویتامین E عملکرد سلول های t را افزایش می  دهد.

.

کورکومین یا همان عصاره زردچوبه یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان هایی می باشد که تا به امروز شناخته شده است. مصرف این مکمل برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن التهابی چون دیابت، سرطان، بیماری های قلبی، آرتریت روماتويید و … توصیه می شود. نکته ای که درخصوص این مکمل باید در نظر داشت این است که باید مصرف آن را هنگام تشخیص ابتلا به بیماری های عفونی همانند عفونت های ویروسی و باکتریایی متوقف کرد.

مکمل امگا۳ که به عنوان مکمل قرن شناخته شده است امروزه با هدف پیشگیری از بیماری های قلبی و بسیاری دیگر از بیماری ها توسط پزشکان تجویز می شود. نکته قابل توجه در رابطه با این مکمل این است که باید مصرف آن را هنگام ابتلا به عفونت های ویروسی قطع کرد اما پیش از ابتلا به این بیماری ها مانعی ندارد و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

ال-آرژنین یک اسیدآمینه و یک آنتی اکسیدان قوی است. این مکمل که به طور ویژه می تواند توسط کودکان نیز مورد استفاده قرار گیرد به تفویت سیستم ایمنی کمک می کند. اما باید مصرف آن ها همانند دو مکمل دیگر هنگام ابتلا به بیماری های ویروسی چون سرماخوردگی متوقف شود.

در شرایط استرس به ویژه استرس های روحی سطح ویتامین ها B در بدن کاهش پیدا می کند.  به همین دلیل افرادی که در استرس مزمن به سز می برند  بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها قرار دارند.  این افراد می توانند با مصرف مکمل هایی نظیر نوترارست نه تنها از استرس خود بکاهند بلکه کمبود ویتامین B را برطرف کرده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنند.

 

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *