نقش تغذیه در سیستم ایمنی بدن

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : --

نقش تغذیه در سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی چیست؟

سیستم ایمنی مجموعه ای از سلول ها و ارگان هایی است که باعث حفاظت بدن از بیماری می شود و در صورت بروز بیماری باعث بهبودی و بازگشت سلامتی می شود.

وظیفه اصلی سیستم ایمنی تخریب پاتوژن ها مانند باکتری ها، ویروس ها و انگل ها می باشد.

نقش دیگر سیستم ایمنی در از بین بردن سلول های آسیب دیده و یا غیرنرمال می باشد.

در بیش تر اوقات، سیستم ایمنی به طور غیر آشکار فعالیت خود را انجام می دهد اما در بعضی مواقع که با پاتوژن ها مواجه می شود، فعالیت خود را به طور آشکار و قابل توجه نشان می دهد.

به عنوان مثال تب، سردرد، گلودرد و درد عضلانی از علایم انفولانزا می باشد که توسط ویروس ایجاد می شود و ممکن است تا چند هفته فرد را درگیر کند که سیستم ایمنی باید در برابر آن مقابله کند.

کدام ریزمغذی ها بر عملکرد سیستم ایمنی موثراند؟

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر عملکرد سیستم ایمنی، تغذیه می باشد به طوری که سوءتغذیه باعث کاهش فعالیت ایمنی بدن و در نتیجه بروز بیماری ها می شود و یک حالت فیدبک می دهد به این صورت که بیماری به وجود آمده باعث کاهش دریافت موادغذایی و در نتیجه وضعیت بدتر تغذیه می شود.

باید توجه شود که انرژی متناسب با نیاز فرد تامین شود. به طور کلی انرژی از طریق کربوهیدرات، پروتئین و چربی های موجود در مواد غذایی تامین می شود. در مصرف کربوهیدرات باید اصل تعادل رعایت شود چرا که دریافت کم و یا زیاد کربوهیدرات، هر دو باعث کاهش میزان فعالیت سیستم ایمنی می شود.

هم چنین باید به دریافت پروتئین توجه شود چرا که کاهش مصرف آن باعث کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف خیلی زیاد چربی نتیجه منفی بر عملکرد سیستم ایمنی دارد. بهتر است منابع غذایی امگا3 (روغن سویا، روغن کانولا، ماهی و ...) دریافت شود زیرا این نوع از اسید چرب باعث افزایش سطح ایمنی می شوند و خاصیت ضدالتهابی دارند.

ویتامین های A ، D ،E ،B ، C و عناصر روی و سلنیوم در فعالیت لنفوسیت ها، تولید آنتی بادی ها و تنظیم سیستم ایمنی نقش دارند بنابراین مصرف منابع غذایی آن ها و یا مکمل این ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی باید در نظر گرفته شود.

اسید آمینه آرژنین نیز با تاثیر مستقیم روی تکثیر سلول های سیستم ایمنی در تقویت این سیستم نقش دارد. مطالعات مختلف حاکی از آن است که پروبیوتیک ها نیز در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند.

همان طور که مشاهده شد دریافت متعادل و متنوع رژیم غذایی تاثیر به سزایی در عملکرد سیستم ایمنی خواهد داشت و کمبود هر ماده مغذی باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی خواهد شد.


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *