فواید مکمل ترکیبی کلسیم منیزیم روی چیست؟ 

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : لیلا کبودانیان/ کارشناس تغذیه

فواید مکمل ترکیبی کلسیم منیزیم روی چیست؟ 

 
کلسیم، منیزیم و روی سه ماده معدنی حیاتی برای فرآیندهای مختلف بدن می باشند. اگر چه این عناصر به طور طبیعی از طریق غذاهای مختلف تامین می شوند، اما بسیاری از افراد برای افزایش دریافت آنها از مکمل استفاده می کنند. 
امروزه مکمل های ترکیبی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و روی؛ بخصوص در میان افرادی با هدف بهبود دانسیته استخوانی محبوبیت پیدا کرده اند. 
این مقاله فواید، کاربردها و عوارض جانبی مکمل ترکیبی کلسیم - منیزیم - روی را بررسی می کند.

فواید و کاربردها مکمل ترکیبی کلسیم- منیزیم - روی
تحقیقات بر روی مواد معدنی به صورت تک و جداگانه به صورت شفاف در دسترس می باشد در حالیکه مطالعات بر روی مکمل های ترکیبی مواد معدنی بسیار نادر است.
به خاطر داشته باشید که کلسیم به طور مداوم با سلامت استخوان در ارتباط است و دریافت آن همزمان با منیزیم و روی نیز بی خطر است.
1) تامین سلامت استخوان
کلسیم- منیزیم- روی به روش های مختلف به استحکام استخوان کمک می کنند.
کلسیم ماده اصلی استخوان است که سبب حفظ ۹۹ درصد ذخایر کلسیم استخوانی می شود. بافت استخوانی به طور پیوسته در حال بازسازی می باشد. بنابراین دریافت مقدار کافی مواد معدنی اهمیت دارد.
روی به تشکیل بخش معدنی استخوان کمک می کند. علاوه براین از سلولهای سازنده استخوان در برابر سلولهای تخریب کننده استخوان حمایت می کند.
در نهایت منیزیم در تبدیل ویتامین D به فرم فعال آن و در نتیجه جذب بهتر کلسیم، نقش مهمی دارد.

2) بهبود روحیه 
منیزیم و روی برای سیگنالها و فعالیت های اساسی مغز ضروری هستند. اگر توصیه های روزانه این عناصر را رعایت نمی کنید، مصرف مکمل ها می تواند به افزایش روحیه شما کمک کند.
مطابق با نتایج ۱۸ مطالعه، مصرف منیزیم ممکن است احساس اضطراب افراد مستعد این بیماری را کاهش دهد. همچنین در مطالعه ای بر روی ۱۴۸۰۰ نفر نشان داده شد، افرادی که میزان توصیه شده روی را مصرف کردند، ۲۶ درصد کمتر از سایر افراد به افسردگی دچار می شوند. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

۳) تقویت سیستم ایمنی بدن 
منیزیم و روی ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و  التهاب را کاهش دهند. در حالیکه التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است، سطح مزمن آن می تواند به سلامتی آسیب برساند و بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی عروقی را تشدید نماید.
بررسی ها نشان می دهند که کمبود منیزیم با التهاب مزمن در ارتباط می باشد.
روی در رشد و عملکرد بسیلری از سلولهای ایمنی بدن نقش مهمی دارد. مکمل این ماده معدنی به بهبود زخم و پیشگیری از بروز عفونت ها کمک می کند.

کنترل سطح قند خون 
منیزیم و روی سطح قند خون را تنظیم می کنند.
نتایج بررسی ۳۲ مطالعه بر روی ۱۷۰۰ نفر نشان داد که مصرف روی میزان انسولین، قند خون ناشتا، قند خون بعد از غذا و هموگلوبین HBA1C  را کاهش می دهد.
همچنین بررسی ها نشان می دهند منیزیم با افزایش توانایی بدن در استفاده از انسولین، می تواند به کنترل قند خون در بیماران دیابتی کمک کند.

بهبود کیفیت خواب 
منیزیم و روی ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد. 
مطالعات نشان می دهند که منیزیم با تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن به شما کمک می کند تا احساس آرامش داشته باشید.
مطالعات حیوانی و انسانی مکمل های روی، سطح روی بالاتر خون را با کیفیت بهبود یافته خواب مرتبط دانسته اند.
یک مطالعه کوچک ۸ هفته ای در بزرگسالان مسن با بی خوابی نشان داد که رژیم روزانه حاوی منیزیم، روی و ملاتونین به افراد کمک می کند که سریعتر بخوابند و کیفیت خواب بهتری داشته باشند.
بنابراین تحقیقات نشان می دهند که کلسیم - منیزیم- روی سبب استحکام استخوان، افزایش روحیه، تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم قند خون و بهبود کیفیت خواب می شوند.

عوارض جانبی مکمل ترکیبی کلسیم- منیزیم - روی
در حال حاضر هیچ عوارض جانبی از مکمل کلسیم- منیزیم- روی گزارش نشده است. با این حال دوزهای متوسط تا زیاد از این مواد معدنی می تواند با عوارضی همراه باشد:
سردرد
حالت تهوع و استفراغ
اسهال
یبوست
انقباضات و درد شکمی
کاهش اشتها
ضعف عضلانی
بی حسی و گزگز

اگر هر کدام از این علائم را تجربه کردید، دوز مصرف را کاهش دهید و با پزشک خود مشورت کنید.
از آنجا که مصرف بیش از حد کلسیم با خطر بروز سنگ کلیه و بیماری قلبی مرتبط است، حتما مطابق با دوز توصیه شده رفتار نمایید.
هر چند این مکمل به طور کلی بی خطر است اما کلسیم، منیزیم و روی در دوزهای متوسط تا زیاد با عوارض مختلف همراه هستند. بنابراین نباید بیش از مقدار توصیه شده بر روی برچسب تغذیه ای استفاده کنید.


https://www.muscleandstrength.com/articles/5-non-stimulant-fat-burning-supplements


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *