کدام مکمل ها و ویتامین ها به درمان کرونا کمک می کنند؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : روشنک آزادی

کدام مکمل ها و ویتامین ها به درمان کرونا کمک می کنند؟

پس از گذشت بیش از یکسال از پیدایش و شیوع ویروس کرونا و با توجه به حجم مطالعات انجام شده در این خصوص با اطمینان بیشتری می توانیم از نقش تغذیه در درمان و پیشگیری از این بیماری صحبت کنیم.

 از جمله مطالعات تغذیه ای مطرح در این زمینه، مطالعاتی هستند که به بررسی نقش مکمل های غذایی و ویتامین ها در درمان و پیشگیری بیماری کرونا پرداخته اند.

در این محتوا سعی کرده ایم که به صورت کوتاه و ساده نتایج حاصل از این مطالعات را با شما در میان بگذاریم.

درصورت وجود هر گونه پرسش در این زمینه می توانید سوالات خود را از طریق نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مکمل ها و ویتامین ها برای کرونا

کورکومین و کرونا

کورکومین از ورود ویروس کرونا به سلول میزبان جلوگیری می کند

کورکومین دارای طیف گسترده ای از اقدامات بیولوژیکی است که یکی از موارد مطرح برای آن مبارزه با ویروس ها است.

مطالعات گذشته نشان می دهد که کورکومین علاوه براینکه یک آنتی اکسیدان و ضدالتهاب قوی است دارای قدرت بالقوه ی مبارزه با ویروس ها است.

نتایج حاصل از مطالعات جدید نشان می دهد که مکمل یاری با کورکومین می تواند در درمان و پیشگیری از ابتلا به کووید19 موثر باشد.

مکانیسم اثر پیشنهادی کورکومین در مبارزه با ویروس به شرح زیر است:

Covid19 با هدف قرار دادن گیرنده غشایی ACE2 وارد سلول میزبان می شود. کورکومین قادر است که این گیرنده را بلاک کند. به عبارتی کورکومین از ورود ویروس به سلول و درگیری آن جلوگیری می کند.

سایر مکانسیم های ضد ویروس مطرح برای کورکومین شامل موارد زیر می باشد:

  1. مهار پروتئین S ویروس. این همان پروتئینی است که به ورود ویروس به سلول میزبان کمک می کند.
  2. مهار پروتئاز ویروس
  3. افزایش توانایی بدن در مبارزه با ویروس ها با افزایش اینترفرون در بدن میزبان
  4. مبارزه با رادیکال های آزاد و کاهش استرس دستگاه تنفسی

منیزیوم و کرونا

کمبود منیزیوم ریسک ابتلا  به کرونا را افزایش می دهد

مطالعات نشان می دهند، کمبود منزیوم مقاوت بدن در برابر ابتلا به عفونت های ویروسی از جمله covid19 را کاهش و دوره ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

همچنین دیده شده است که افراد دارای کمبود منیزیوم دوران بیماری سخت تری را سپری می کنند.

افراد در معرض خطر کمبود منیزیوم شامل بیماران قلبی و عروقی، دیابت، بیماران تنفسی، افراد چاق و مسن هستند.

منیزیوم به کاهش التهاب ریه کمک می کند

فوت بسیاری از افراد مبتلا به covid19 به دلیل رخداد ARD می باشد.

طی ARD التهاب و پیش فاکتورهای التهابی در بدن افزایش پیدا می کنند که این مورد می تواند سبب آسیب بافت ها و وخیم تر شدن شرایط شود.

سولفات منیزیم به عنوان یک آنتاگونیست کلسیم معمولاً برای جلوگیری از انقباض عضله صاف برونش و تقویت اتساع برونش استفاده می شود.

همچنین باعث کاهش پاسخ التهابی  و استرس اکسیداتیو شده و در نهایت التهاب ریه را بهبود می بخشد.

سه مسیر برای این عملکرد پیشنهاد می شود. مهار مسیر IL-6 ، مسیر NF-κB و کانال های کلسیم نوع L.

و در نهایت به نظر می رسد سولفات منیزیم می تواند، چشم انداز خوبی برای کنترل علائم ریوی دارد.

گروه انترامیل ها و کرونا

از جمله مداخلات تغذیه ای مورد نیاز در مبارزه با ویروس کرونا، تامین کالری مورد نیاز بیمار و توزیع مناسب درشت مغذی ها (پروتئین، چربی، کربوهیدرات ها) است که بدین منظور و با توجه به پروتکل مداخلات تغذیه ای صادره از سمت وزارت بهداشت دو مکمل انترامیل استاندارد و انترامیل دیابتی گروه دارویی کارن پیشنهاد می شوند.

این دو مکمل به تامین کالری، پروتئین و ریز مغذی های مورد نیاز بیماران ، بهبود اشتها کمک می کنند و از کاهش وزن و تحلیل توده عضلانی بیماران جلوگیری می کنند.

انترامیل استاندارد

با توجه به پروتکل مراقبت های تغذیه ای در بیماران سرپایی و بستری در بیماران بستری مبتلا به کووید 19 که بدون نارسایی تنفسی هستند، نسبت کربوهیدرات به چربی دریافتی باید 70 به 30 باشد.

 با دریافت 1000 سی سی انترامیل استاندارد استاندارد ( حاوی 54 % کربوهیدرات و 32 % چربی است ) و 1000 سی سی سرم ، 1000 کیلوکالری انرژی ( 710 کیلوکالری از کربوهیدرات و 320 کیلوکالری از چربی ) تامین  می شود و نسبت 70 به 30 رعایت می گردد .

انترامیل دیابتی

در بیماران بستری مبتلا به کووید 19 با  نارسایی تنفسی که تحت ونتیلاتور  هستند نسبت کربوهیدرات به چربی دریافتی باید 50 به 50 باشد که با دریافت 1000 سی سی انترامیل دیابتی ( حاوی 36 % کربوهیدرات و 46 % چربی است ) و 1000 سی سی سرم، 530  کیلوکالری از کربوهیدرات و 460 کیلوکالری از چربی تامین می شود و نسبت 50 به 50 تقریبا رعایت می گردد .

گلوتامین و کرونا

مصرف مکمل گلوتامین مدت زمان بستری را کاهش می دهد

فراوان ترین اسید آمینه بدن گلوتامین است که در شرایط خاص مانند استرس های فیزیولوژیک، اسید آمینه ضروری مشروط محسوب می شود .

 این اسید آمینه منبع اصلی انرژی ( به جای گلوکز ) برای رونویسی DNA و RNA قبل از میتوز در سلول های اصلی سیستم ایمنی  ( پلاکت ها ، منوسیت ها ، ماکروفاژها و فیبروبلاست ها ) است و در تقویت سیستم ایمنی بیماران موثر است.

 در مورد اثر بخشی مکمل گلوتامین در بیماری کرونا مطالعات کمی انجام شده است .

در یک مطالعه دیده شد که استفاده از مکمل گلوتامین در  بیماران مبتلا به کرونا  با مهار پاسخ های التهابی باعث کاهش مدت زمان بستری در بیمارستان و عدم نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه شده است . برای اثبات قطعی اثرات مفید مکمل یاری با گلوتامین در بیماران مبتلا به کرونا به مطالعات بزرگتر و بیشتری نیاز است.

مصرف مولتی ویتامین مینرال و کرونا

به طور مشخص مطالعه ای درخصوص اثر مصرف مکمل های مولی ویتامین مینرال بر پیشگیری و درمان بیماری covid19 انجام نشده است اما براساس آخرین گزارشات می توان گفت مصرف مکمل های مولتی ویتامین به ویژه مکمل های حاوی ویتامین ث و ویتامین D، یکی از ایمن ترین، موثرترین و ارزان ترین راه های ارتقاء سیستم ایمنی در مبارزه با ویروس کرونا می باشد.

مصرف این مکمل در دوران بیماری به بهبود اشتها و وضعیت تغذیه ای بیماران کمک می کند و نیازهای روزانه بیمار به ریزمغذی هایی نظیر ویتامین های A، C، D ، E و املاح اهن  روی و سلنیوم و منیزیم تامین می کند.

لازم به ذکر است در گزارشات آمده است که به منظور کسب نتیجه دوز مصرفی باید بالاتر از توصیه های روزانه باشد.

امگا3 و بیماری کرونا

امگا3 می تواند از مرگ ناشی از کووید19 پیشگیری کند

امگا3 یکی از اسیدهای چرب ضروری بدن است. به عبارتی بدن قادر به ساخت آن نیست و باید از طریق مکمل و غذاهای حاوی امگا3 نیاز خود را رفع کند.

این ترکیب در دو فرم epa و dha قادر است تا ریسک بتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهد.

تا کنون مطالعه ی جامعه ای درخصوص اثر مکمل یاری با امگا3 بر بیماری کرونا انجام نشده است اما نتایج حاصل از یک مطالعه پایلوت نشان می دهد ریسک مرگ در بیماران مبتلا به کرونا که سطح بالاتری از امگا3 سرمی را دارا هستند، کمتر از افرادی است که این شاخص در آن ها پایین است.

نتایج حاصل از مطالعات گذشته بر روی نقش امگا3 و تاثیر آن بر روی سیستم ایمنی به شرح زیر می باشد:

امگا3 با کاهش التهاب به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند

سیتوکین ها پروتئین های خاصی هستند که توسط برخی سلول های ایمنی ترشح می شوند و سلول های ایمنی دیگر را جذب یا فعال

می کنند. تولید بیش از حد این پروتئین ها می تواند باعث واکنش های التهابی شدید مانند تورم ، درد و تب شود. در افرادی که میزان EPA و DHA خون بالاتر است سطح سیتوکین ها کاهش می یابد. یعنی سلولهای ایمنی و التهابی سیتوکینهای کمتری تولید و ترشح می کنند.

کاهش ترشح سایتوکین ها به معنی ارتقاء سیستم ایمنی بدن می باشد. نتیجه مطالعه بر روی افراد سالم نشان داد که مصرف ایکوزاپنتانوئیک اسید(EPA) به میزان 2.7 گرم در روز به طور قابل توجهی تولید PGE2 را کاهش می دهد.

سه مطالعه در مورد بررسی فرمولای حاوی EPA ، DHA و گاما-لینولنیک اسید، در بیماران مبتلا به سپسیس شدید ، سندرم دیسترس تنفسی حاد و آسیب ریه حاد نشان داد که این فرمولا می تواند باعث کاهش مدت زمان استفاده از ونتیلاتور و بهبود اکسیژن رسانی در این بیماران شود.

همچنین بدن می تواند EPA و DHA را (در صورت وجود) به مجموعه ای از مولکول ها تبدیل کند که از شروع پاسخ التهابی پیشگیری نمایند. بنابراین مکمل امگا 3 می تواند علائم بالینی بیماران مبتلا به عفونت ها و یا کووید 19 را در مرحله حاد بهبود بخشد.

اهمیت مکمل های پروتئینی در درمان کرونا

پروتئین ها به تقویت سیستم ایمنی و حفظ عملکرد بدن کمک می کنند

دریافت اسیدهای آمینه با کیفیت بالا در رژیم غذایی برای حفظ ساختار سلول های سیستم ایمنی بدن ضروری است. پروتئین آب پنیر یک منبع پروتئین شناخته شده و کامل است که تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن ما را تأمین می کند. پروتئین های آب پنیر همچنین حاوی پروتئین های منفردی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

مصرف ناکافی پروتئین می تواند منجر به ضعف عملکرد ایمنی بدن، کندتر شدن روند بهبود بیماری و از دست دادن توده بدون چربی بدن شود.

افراد در بیماری های مزمن و حاد دچار التهاب شده و در شرایط کاتابولیک قرار می گیرند. در این شرایط مصرف بیشتر پروتئین در رژیم غذایی برای حفظ عملکرد بدن ضروری است. شرایط کاتابولیکی شرایطی مانند استراحت مطلق ، سوء تغذیه، کم تحرکی و عفونت های ویروسی را شامل می شود.

راهنمای تغذیه برای بیماران آلوده به ویروس کرونا (که توسط CDC چین صادر شده است) به بیماران توصیه می کند که روزانه 200-150 گرم پروتئین (حدود 2-5/1 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن) مصرف کنند. میزان توصیه شده پروتئین بر اساس  DRI برای بیمار  تحت حمایت تغذیه ای2/2-2/1 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن در روز است. یکی از آسوده ترین و مطمئن ترین راه در جهت تامین این میزان پروتئین استفاده از مکمل های پروتئینی نظر پیورپروتئین می باشد.

پروتئین وی دارای خصیت آنتی اکسیدانی است

پروتئین آب پنیر دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است زیرا سرشار از اسیدهای آمینه سیستئین و متیونین است. غلظت بالای این اسیدهای آمینه، عملکرد ایمنی بدن از طریق تبدیل داخل سلولی به گلوتاتیون را افزایش می دهند. گلوتاتیون به عنوان جزء مهمی در سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی بدن عمل کرده از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد، آلودگی، سموم و عفونت محافظت می کند

پیشگیری و درمان عفونت های ویروسی

اسیدهای آمینه نقش مهمی در پاسخ های ایمنی از جمله تکثیر و فعال سازی لنفوسیت های T، لنفوسیت های B و ماکروفاژها دارند.

پروتئین دریافتی در بزرگسالان سالم 8/0 گرم بر کیلوگرم در روز و در بیماران با خطر عفونت ویروسی 1 گرم به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها تخمین زده می شود.

ویتامین ث و کرونا

ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند

ویتامین C ممکن است از طریق بهبود عملکرد فاگوسیت ها، تبدیل لنفوسیت های T و تولید اینترفرون، بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد. همچنین برخی شواهد نشان می دهد که ویتامین C ممکن است وضعیت سلامتی بیماران مبتلا به ذات الریه را بهبود بخشد.

ویتامین C می تواند در برابر عفونت ناشی از ویروس کرونا نقش محافظتی داشته باشد. یک آزمایش کنترل شده و تصادفی نشان داد که 200 میلی گرم در روز ویتامین C علائم تنفسی را بهبود می بخشد و میزان مرگ و میر را در بیماران مسن که به شدت بیمار هستند، کاهش می دهد.

 با این حال، یک متاآنالیز گزارش داد که تجویز ویتامین C هیچ تاثیری قابل توجهی بر زنده ماندن، مدت زمان ICU یا بستری در بیمارستان ندارد. برای بررسی ارتباط ویتامین C با COVID-19 به مطالعات بیشتری نیاز است.

2. دارای اثر آنتی اکسیدانی

ویتامین C به دلیل نقش در سنتز کلاژن در بافتهای پیوندی به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و در برابر عفونت ناشی از ویروس کرونا نقش محافظتی دارد . بنابراین ویتامین C می تواند یکی از گزینه های موثر برای درمان کووید -19 محسوب شود.

3. پیشگیری و درمان کرونا

برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند روزانه 200 میلی گرم ویتامین C برای پیشگیری از COVID-19 یا 2-1 گرم در روز برای درمان COVID-19 مصرف شود. همچنین به نظر می رسد دوزهای بالاتر 8 گرم در روز هیچ فایده ای ندارد. اگر تصمیم دارید ویتامین C را برای COVID-19 مصرف کنید ، حتماً از شیوه های زندگی سالم و روش های پیشگیری اثبات شده نیز پیروی کنید.

ویتامین d و تاثیر آن بر پیشگیری و درمان کرونا

به طور کلی دفاع اصلی بدن در برابر التهاب های غیرقابل کنترل و ویروس ها بر عهده سلول های T می باشد. دیده شده است که سطح سلول های T در بیماران مبتلا به کرونا پایین است و با مکمل یاری با ویتامین D افزایش پیدا می کند. کمبود ویتامین D در بدن با افزایش سایتوکین های التهابی، افزایش ریسک پنومونی و عفونت ویروسی دستگاه فوقانی در ارتباط است.

همچنین یده شده است که ریسک ترومبوز که در بیماری کووید19 نیز دیده می شود با کمبود ویتامین D افزایش پیدا می کند.

در مطالعات دیگر دیده شده است که ریسک مثبت شدن تست در افرادی که غلظت سرمی ویتامین D آن ها کمتر از 20 ng/ml است، 7.2% بیشتر است و در مطالعه ی دیگری دیده شد که 80% افراد مبتلا به کرونا دارای کمبود ویتامین d بوده اند.

ویتامین e و ارتقاء سیستم ایمنی بدن

تاکنون مطالعات مستقیمی درخصوص اثر مکمل یاری با ویتامین e و ویروس کرونا انجام نشده است. اما مطالعات اخیر نشان می دهند که این مکمل نقش موثری در پیشگیری و درمان بیماری های ویروسی و باکتریایی دارند.

ویتامین e با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و حفظ یکپارچگی سلول های T به ارتقاء سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

مطالعات گذشته نشان می دهد که ویتامین E طول دوره عفونت ویروس آنفولانزا را کاهش می دهد و افرادی که این ویتامین را دریافت می کنند به نسبت سایرین تعداد روزهای کمتری از سال را سرما می خورند.

 

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 محسن بهرامی ۱۴۰۰/۱/۲۳

آیا با خامگیاخواری می توان ویتامین ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی و مواد غذایی کافی برای بدن تأمین کرد؟

پاسخ کارن : سلام در این مورد بررسی کامل رژیم غذایی شما ضروری است و پیشنهاد می شود که تحت نظر کارشناس تغذیه به رژیم ادامه دهید. به طور کلی و بدون در نظر گرفتن ویژگی های رژیم فردی، نمی توان کفایت مواد مغذی را تعیین کرد.