عوارض ناگوار تکنولوژی

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : ساناز غلامحسینی/کارشناس ارشد تغذیه

عوارض ناگوار تکنولوژی

آیا دوستان فیس بوک و تلگرام از دوستان در دنیای واقعی جذابترند؟

آیا استفاده از اینترنت پرسرعت شما را در مقابل افراد آروم، عصبی و بی­قرار می ­کند؟

اگر جواب شما بله است، مواجهه با تکنولوژی به آهستگی باعث تغییر شخصیت شما شده است. برخی محققان براین باورند که استفاده بیش از حد از اینترنت، تلفن هوشمند و سایر تکنولوژی ها باعث ناشکیبایی، فراموشی و حتی خودشیفتگی می­ شود. ما زمان زیادی را با وسایل خود  سپری می­ کنیم و برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده بیش از حد از اینترنت و موبایل باعث وابستگی و اعتیاد می­شود.

در مطالعه ای که در مجله سایبرسایکولوژی، رفتار و شبکه های اجتماعی به چاپ رسیده است،  محققین دانشگاه ملبورن استرالیا  برروی 173 دانشجو خطرات مشکلات اینترنتی و رفتارهای قماربازی را آزمایش کردند. حدود 5% از دانشجویان مشکل قمار داشتند، اما 10% از آنها در معرض خطر اعتیاد به اینترنت بودند. استفاده از اینترنت به طور بارزی باعث اختلال زندگی روزانه دانشجویان شده بود. بنابر نظر نیکی دالینگ، روانشناس بالینی که این مطالعه را انجام داده است به جای واژه اعتیاد به اینترنت، وابستگی به اینترنت واژه مناسب تری است.

به طور معمول، نگرانی از وابستگی به تکنولوژی، کاسته شدن گذران زمان با خانواده و اقوام در زندگی واقعی است. اما روانشناسان اثرات موذی و مخرب تری از اینترنت را یافته اند. در دسترس بودن اینترنت، بهره­وری از گوشی هوشمند و گمنام بودن در چت روم ها باعث تغییر تدریجی ماهیت افراد شده است. این نتایج در کتاب دکتر ابوجوآد  "شمای مجازی: اینترنت و شکستن در خود" به چاپ رسیده است.

دکتر ابوجوآد معتقد است که حجم بالای ذخیره در ایمیل و سایر شبکه­های مجازی باعث شده است که از حجم زیاد اطلاعات نگذریم، در نتیجه این امر خاطرات بسیار قدیمی و غیرضروری نگه داری می شود. امروزه همه چیز ذخیره میشود.

اگر شما نمیتوانید این اطلاعات را فراموش کنید، چه اتفاقی برای توانایی شما در خاطرات جدید و به یادآوردن مسائلی که باید به خاطر بماند می­افتد؟ زمانی­که شما 500 عکس از تعطیلات خود در اینستاگرام و سایر شبکه های مجازی دارید، در مقابل با 5 عکس که واقعا برایتان معنادار است، آیا باعث تغییر حافظه شما در بیاد آوردن لحظاتی که واقعا می­ خواهید به یادآورید می ­شود؟

در واقع راه آسانی نیست که مغلوب وابستگی به اینترنت نشد. نیکولاس کر در کتاب "سایه: اینترنت چه بلایی بر سر مغز ما می­ آورد؟" اشاره کرده است که مسئولیت خانوادگی و اجتماعی ، شغل و سایر فشارها در استفاده از تکنولوژی تاثیر دارد و معتقدند که تکنولوژی با زندگی روزمره ما بافته شده است به ­طوریکه انتخاب اندکی در اینکه آیا و چگونه از اینترنت استفاده کنیم وجود دارد.

برخی محققین پیشنهاد می کنند که زمان استفاده از اینترنت و گوشی هوشمند را کم کنید مثلا گاهی اوقات تلفن همراه خود را در خانه بگذارید.

دکتر کیمبرلی یانگ، پروفسور دانشگاه  St. Bonaventure امریکا، معتقد است مشکل وابستگی و اعتیاد به اینترنت مشابه اختلال خوردن است. تکنولوژی، همچون غذا، بخش ضروری زندگی روزمره است و افرادی که از اختلال تکنولوژی رنج می برند نمی توانند کاملا از این رفتار دست بکشند و به جای آن استفاده کنترل شده و متوسطی داشته باشند.

مرکز بین المللی رسانه در دانشگاه مریلند از 200 دانشجو خواست به مدت 1 روز از رسانه های الکترونیک استفاده نکنند. نتایج بعد از مطالعه نشان داد که نه تنها این مسئله باعث زندگی لجستیکی دشوار شد بلکه باعث تغییر توانایی دانشجویان در ارتباط با سایر افراد گردید. به طوری که بعضی افراد اذعان داشتند که در ارتباط با دوستان از طریق تلگرام و وی چت و ... احساس راحتی بیشتری دارند و یا در نبود اینترنت و تلفن هوشمند احساس تنهایی می­ کردند و عدم ارتباط با سایر دوستان از طریق اینترنت برایشان غیرقابل تحمل بوده است.


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *