معرفی دو برنامه غذایی برتر کم تر شناخته شده، ویت واچرز و ولومتریک،

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/کارشناس تغذیه

معرفی دو برنامه غذایی برتر کم تر شناخته شده، ویت واچرز و ولومتریک،

موسسه US NEWS & WORLD REPORT هر سال به بررسی رژیم های غذایی مختلف موجود در جهان می پردازد و آنها را بر اساس معیارهایی نظیر کیفیت تغذیه، سهولت اجرا، ایمنی و تاثیر آنها بر کاهش وزن، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت رتبه بندی می نماید.

در این مقاله به معرفی 2 رژیم غذایی برتر کاهش وزن در جهان می پردازیم.

رژیم غذایی weight watchers

اولین بار در سال 1963 سازمان weight watchers در آمریکا توسط شخصی به نام Jean Nidetch با هدف ارائه برنامه غذایی تحت عنوان weight watchers یا مراقبت از وزن، تولید محصولات رژیمی و کمک به حفظ وزن تاسیس شد. برنامه غذاییweight watchers با تاکید بر سالم غذا خوردن، فعالیت فیزیکی بیشتر و تغییر ذهنیت طراحی شد و در حال حاضر در 30 کشور در حال اجرا  می باشد. در این برنامه غذایی ممنوعیتی در انتخاب مواد غذایی نیست و بر اساس ارزش غذایی به هر ماده غذایی و نوشیدنی امتیازی تعلق می گیرد و افراد  به انتخاب غذاهای سالم و کم کالری تشویق می شوند. اجرای این برنامه غذایی آسان است و هزینه زیادی نیز ندارد. در این برنامه غذایی به هر ماده غذایی بر اساس میزان کالری، مقدار درشت مغذی ها و ریزمغذی ها امتیازی داده می شود و به افراد آموزش داده می شود که با تغییر ذهنیت خود انتخاب های غذایی سالم تری داشته باشند. مطالعات نشان داده است که طرفداران برنامه غذایی weight watchers 15% بیشتر از سایر افراد موفق به کنترل وزن خود شده اند.

در سال 2011 روی 772 فرد چاق مطالعه ای انجام شد، در این مطالعه افراد به 2 گروه تقسیم شدند،گروه اول برنامه غذایی weight watchers و گروه دوم سایر رژیم های غذایی استاندارد را رعایت می کردند. پس از 1 سال افراد گروه اول 3 کیلوگرم بیشتر از گروه دوم وزن کم کرده بودند.

نتیجه مطالعه مروری سال 2015 نشان داد افرادی که رژیم غذایی weight watchers را رعایت می کردند در مقایسه با گروه کنترل 2/6% بیشتر وزن کم کرده بودند.

عوارض جانبی خاصی با رعایت این برنامه غذایی گزارش نشده است ولی اجرای این برنامه غذایی برای کودکان، نوجوانان و زنان باردار توصیه     نمی شود. بهتر است افراد در کنار اجرای این برنامه غذایی از مکمل های مولتی ویتامین مینرال نیز استفاده نمایند.

جایگاه رژیم غذاییweight watchers  در مقایسه با  سایر رژیم های غذایی در جهان 

  • رتبه 4 در بین بهترین رژیم های غذایی جهان

  • رتبه 1 در بین بهترین رژیم های غذایی کاهش وزن

  • رتبه 3 در بین بهترین رژیم های غذایی دیابتی

  • رتبه 2 در بین آسانترین رژیم های غذایی

  •  رتبه 5 در بین سالم ترین رژیم های غذایی

  • رتبه 1 در بین رژیم های کاهش وزن سریع

    رژیم غذایی Volumetrics

    رژیم غذایی Volumetrics در رتبه 2 بهترین رژیم های غذایی کاهش وزن جهان قرار دارد. در این رژیم غذایی از مواد غذایی با حجم زیاد ولی با دانسیته کالری پایین برای کمک به احساس سیری و کاهش اشتها استفاده می شود.

    این رژیم غذایی اولین بار توسط پروفسور باربارا رولز طراحی شد. در این برنامه غذایی غذاها بر اساس میزان کالریشان به 4 گروه تقسیم     شده اند. گروه اول (مواد غذایی بسیار کم کالری) شامل میوه ها و سبزیجات بدون نشاسته، شیر و لبنیات بدون چربی، گروه دوم ( مواد غذایی کم کالری) شامل میوه ها و سبزیجات نشاسته ای، غلات، گوشت های کم چرب، حبوبات، گروه سوم (مواد غذایی با دانسیته کالری متوسط) شامل گوشت ها، انواع کیک ها، دسرها و گروه چهارم ( مواد غذایی پر کالری) مانند غذاهای سرخ کردنی، انواع پیتزا، مغزها و ..... می باشد.

    هدف از اجرای رژیم غذایی Volumetric تشویق افراد به انتخاب مواد غذایی گروه اول و دوم و به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی دسته سوم و چهارم است، همچنین انتخاب مواد غذایی با درصد بالای آب نقش مهمی دارند به عنوان مثال انتخاب انواع سوپ ها ( 95-80 % آب) ، ماست (75 % آب)، میوه ها و سبزیجات (95-80 % آب)

    مطالعه ای در سال  2007 جهت مقایسه این رژیم غذایی با رژیم غذایی کم چرب بر روی  97 زن چاق آمریکایی انجام شد. در این مطالعه این زنان به 2 گروه تقسیم شدند گروه اول رژیم غذایی کم چرب و گروه دوم رژیم غذایی Volumetrics را رعایت می کردند پس از 1 سال دو گروه موفق به کاهش وزن شدند ولی زنان گروه دوم در مقایسه با گروه اول وزن بیشتری از دست داده بودند.

    در مطالعه مروری سال 2016، ارتباط بین مواد غذایی با دانسیته کالری پایین و کاهش وزن بررسی شد. در این مطالعه برنامه غذایی 9500 نفر بررسی شد. افرادی که از مواد غذایی با دانسیته کالری پایین در برنامه غذایی خود استفاده می کردند BMI و اندازه دور کمر کمتری نسبت به سایرین داشتند. 

    جایگاه رژیم غذایی Volumetrics در مقایسه با  سایر رژیم های غذایی در جهان 

  • رتبه 5 در بین بهترین رژیم های غذایی جهان

  • رتبه 2 در بین بهترین رژیم های غذایی کاهش وزن

  • رتبه 3 در بین بهترین رژیم های غذایی دیابتی

  • رتبه 7 در بین آسانترین رژیم های غذایی

  •  رتبه 5 در بین رژیم های غذایی با الگوی سالم

  • رتبه 3 در بین رژیم های کاهش وزن سریع

    Reference

    https://health.usnews.com/best-diet


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *