گزیده ای از خواص کرفس

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : زهرا غلامپور ( کارشناس ارشد تغذیه )

گزیده ای از خواص کرفس

کرفس به عنوان یکی از کم کالری ترین مواد غذایی شناخته می شود در حالی که خواص کرفس واقعا فراتر از حد تصور است.

برخلاف بعضی از سبزیجات دیگر، کرفس حتی در صورت بخارپز شدن می تواند بیشتر مواد مغذی را در خودش نگه دارد.

در مطالعه ای که در ژورنال Food and Science Technology  به چاپ رسید، کرفس آبپز شده، بخارپزشده و خرد شده را مقایسه کردند و دریافتند که با 10 دقیقه بخارپز شدن 83 تا 99 % آنتی اکسیدان های کرفس حفظ می شوند. از طرف دیگر آبپز کردن و خرد کردن کرفس منجر به از دست رفتن آنتی اکسیدان های آن به میزان 38 تا 41 % شد.

 از آنجا که کرفس عمدتا از آب تشکیل شده است (تقریبا 95%)، از نظر هیچ ویتامین و ماده معدنی بصورت مشخص غنی نمی باشد. با این وجود کرفس منبع خوبی از ویتامین K بوده و یک فنجان آن می تواند 30% نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند. همچنین با مصرف کرفس می توانید مقادیر کافی فولات، فیبر و پتاسیم دریافت کنید. این سبزی حاوی مقادیر اندکی ویتامین C، و برخی ویتامین های گروه B نیز می باشد.

هر ساقه کرفس فقط 10 کالری دارد در حالیکه میزان کالری در هر فنجان از کرفس خرد شده فقط به 16 کالری می رسد.

به علاوه، هر فنجان کرفس حاوی 1/6 گرم فیبر غذایی است که با هوس هاس غذایی مقابله می کند زیرا این توانایی را دارد که آب را در دستگاه گوارش نگه دارد و احساس سیری طولانی تری به وجود بیاورد.

یکی از مطالعات اخیر ژورنال کرفس حاوی کالری ناچیزی است، اما نمی توان چنین ادعایی را درباره آن مطرح کرد. کرفس سرشار از مواد مغذی گیاهی مهم مانند آنتی اکسیدان ها می باشد که خاصیت ضد التهابی دارد. یکی از مطالعات نشان می دهد که کرفس، یکی از بهترین منابع برای دریافت آنتی اکسیدان های مهم مانند فلاونول ها و فلاون ها می باشد.

طبق گزارش World ‘s Healthiest Foods، مواد مغذی گیاهی موجود در کرفس عبارتند از : اسید فنولیک، فلاون ها مانند لوتئولین، فلاونول ها مانند کوئرستین و کامپفرول، دی هیدروستیل بنوئید، فیتواسترول و فورانوکومارین .

 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Karen Pharma (@karen_pharma) on Aug 3, 2020 at 10:15am PDT

همچنین آب کرفس یا عصاره کرفس می تواند فعالیتα -TNF   و NF-Kb که پروتئین های دخیل در مشکلات التهابی هستند را کاهش دهد.

لوتئولین موجود در کرفس نیز می تواند فعالیت آنزیم COX-2 که تحریک کننده التهاب است را مهار می نماید.

یکی از نکات جالب درباره کرفس، این است که 95 % کرفس از آب تشکیل می شود. بنابراین، مصرف کرفس می تواند راه مناسبی برای حفظ آب مورد نیاز بدن باشد. کرفس با توجه به آب فراوانش، یکی از بهترین میان وعده ها برای روزهای گرم تابستانی است چون از کم آبی بدن و مشکلات ناشی از آن جلوگیری نماید.

کرفس یکی از گیاهان دارویی قدیمی برای مقابله با سوزش سر معده است زیرا که اسیدیته پایینی دارد. یکی از مطالعات چاپ شده نشان می دهد که محققان، کرفس را در رژیم غذایی " کم اسید " برای افراد مبتلا به بیماری رفلاکس تجویز می کنند. البته با این که رژیم غذایی کم اسید برای این بیماران مفید است هنوز به بررسی های بیشتری برای تعیین نقش قطعی کرفس در مقابله با بیماری رفلاکس نیاز است.

فیبرهای موجود در کرفس با اتصال به مقادیر اضافی کلسترول در روده و دفع آنها، به کاهش سطوح کلسترول خون کمک می کنند. مطالعات انسانی در زمینه ارتباط بین مصرف کرفس و کلسترول بر روی انسان ها بسیار کم است. در مطالعه ای که در دانشگاه شیکاگو انجام شد محققان دریافتند که وجود ماده ای به نام فتالید در کرفس کلسترول بد را به میزان 7 % و فشار خون را 14 % کاهش می دهد. فتالید با کاهش هورمون های استرس در خون، منجر به شل شدن و انبساط عروق خونی شده و جریان خون را در بدن افزایش می دهد.

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *