آیا گلوتامین هدر دادن پول است؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : روشنک آزادی/ کارشناس تغذیه

آیا گلوتامین هدر دادن پول است؟

انتخاب مکمل یکی از سخت ترین و در عین حال مهم ترین مراحل ورود به دنیای ورزش است. در بین مکمل های موجود در بازار،  هستند مکمل هایی که خرید آن ها یعنی هدر دادن پول.

آیا ال گلوتامین هم این گونه است؟

اگر بخواهیم بی پرده و بدون مقدمه پاسخ بگوییم، جواب این است:

اگر مکمل گلوتامین را تنها به خاطر پتانسیل آنتی کاتابولیک بودن آن مصرف می کنید، پول خود را هدر داده اید. چرا که مکمل هایی بهتر از گلوتامین هم وجود دارد.

پس چرا ورزشکاران حرفه ای از مکمل ال گلوتامین نمی گذرند؟

 در این راستا ابتدا به معرفی اسیدآمینه گلوتامین و نقش آن در بدن می پردازیم و پس از آن به سوالات شما در خصوص این مکمل پاسخ می دهیم.

گلوتامین چیست؟

با سرچ ال_گلوتامین در گوگل بیشترین جمله ای که با آن برخورد می کنید این است:

گلوتامین فراوان ترین اسیدآمینه موجود در بدن است که در دسته اسیدهای آمینه غیر ضروری قرار دارد. به عبارتی بدن قادر به تولید این اسیدآمینه است و در نهایت از این جمله نتیجه می گیرند که بدن شما به دریافت مکمل گلوتامین نیازی ندارد.

جمله بالا اشتباه نیست اما در همه شرایط هم صحیح نیست.

حالا این جمله را بصورت زیر تصحیح می کنیم.

گلوتامین اسیدآمینه ای است که به وفور در پلاسما و عضلات اسکلتی یافت می شود. اگر چه گلوتامین در بدن از اسیدهای آمینه شاخه دار تولید می شود اما تحت شرایط خاص (مانند آسیب،جراحی و بیش تمرینی) بدن قادر به سنتز کافی گلوتامین نیست و نیاز بدن به خودی خود تامین نمی شود و در این شرایط گلوتامین تبدیل به یک اسیدآمینه ضروری می گردد. به عبارتی گلوتامین یک اسیدآمینه "ضروری مشروط" است.

تفاوت گلوتامین با ال گلوتامین

 گلوتامین در بدن به دو فرم ال-گلوتامین و دی-گلوتامین وجود دارد. اما تمام نقش هایی که ما از گلوتامین در بدنسازی می شناسیم به فرم ال برمی گردد. به همین دلیل پیشنهاد می دهیم که به برچسب محصولات توجه کنید و محصولاتی که بر روی آن 100% الگلوتامین خالص درج شده است را تهیه نمایید.

حال نقش ال گلوتامین در بدن چیست و چرا بدنسازان مکمل گلوتامین را استفاده می کنند؟

ال_گلوتامین نقش های متعددی را در بدن ایفا می کند. اما آنچه ال گلوتامین را برای ورزشکاران تبدیل به یک مکمل مهم کرده است و باعث شده این مکمل را به سبد مکمل های خود اضافه کنند، نقش آن در ارتقاء سیستم ایمنی است.

لنفوسیت ها و ماکروفاژها(سلول های ایمنی بدن) از گلوتامین به عنوان سوخت استفاده می کنند و در صورت کمبود گلوتامین سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود.

مطالعات نشان داده اند که سطح گلوتامین پلاسما پس از تمرینات سخت کاهش پیدا می کند و از جمله عوارض بیش  تمرینی کاهش ذخایر گلوتامین بدن، در گذر زمان است. کاهش غلظت گلوتامین سبب می شود سیستم ایمنی بدن سرکوب شود و بدن وارد فاز کاتابولیک طولانی مدت شود.

افت سیستم ایمنی یعنی عدم توانایی بدن در ریکاوری و خواباندن التهاب و در نهایت عدم کارایی تمرین های سخت و بر باد رفتن تلاش ها.

بیشترین سودمندی گلوتامین تحت شرایط استرس، اضطراب و تمرین های شدید است.

حال که با اهمیت مصرف گلوتامین آشنا شدیم به سوال های متعددی که در این خصوص پرسیده می شود پاسخ می دهیم:

نحوه مصرف گلوتامین و بهترین زمان مصرف آن

0.5-0.3 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن در روز مصرف شود. دوز مورد نیاز را به سه قسمت تقسیم کنید و آن را 2 تا نیم ساعت قبل از تمرین، نیم تا یک ساعت پس از تمرین و قبل از خواب مصرف نمایید.

مصرف گلوتامین در روزهای استراحت

مطالعات در این زمینه محدود است. عموما مطالعات 5 تا 56 روز به طول انجامیدند و دوز 3 تا 45 گرم مورد استفاده قرار گرفته است. به دلیل کمبود مطالعات دراز مدت نمی توان عدد خاصی را عنوان کرد اما گفته می شود که مصرف دوزهای بالا (40 گرم در روز) در دراز مدت به بدن آسیب وارد می کند و دوز تا 14 گرم در روز در کوتاه مدت ایمن است. البته آنچه عموما مصرف می شود دوزهایی حوالی 5 گرم است که بصورت مداوم هم موردی ندارد.

سوال های رایج مکمل گلوتامین

  • آیا می توان از هیلاژن بجای گلوتامین تنها استفاده کرد؟ بله، گلوتامین هیلاژن نیاز روزانه را تامین می کند.
  • آیا می توان گلوتامین در را در آب داغ حل کرد؟خیر، حل کردن گلوتامین در آب داغ سبب تولید یک ترکیب سمی به نام گلوتامیک اسید می شود.از طرفی توصیه می شود که گلوتامین را بلافاصله پس از حل کردن در اب مصرف نمایید.
  • آیا مصرف گلوتامین سبب افزایش وزن و چربی بدن می شود؟

ممکن است از طریق ساخت عضله سبب افزایش وزن شود اما سبب افزایش چربی بدن نمی شود.

  • مصرف آن برای کدام دوره است؟ حجم، تفکیک یا قبل از مسابقه ؟

در دوران حجم اهمیت بیشتری دارد. اما در دوران تفکیک نیز مصرف می شود و به تمامی افراد در سطوح مختلف پیشنهاد می شود.

  • به منظور ریکاوری اچ ام بی بهتر است یا گلوتامین؟

اچ ام بی(HMB).

  • آیا مصرف گلوتامین و کراتین تداخل دارد؟ خیر. بلامانع است.

آیا می شود با پیور پروتئین گلوتامین مصرف کرد؟ بسته به نیاز شما به گلوتامین دارد. اگر نیاز شما بیشتر از 14 گرم در روز به گلوتامین باشد بله مانعی ندارد.

 در حال حاضر نتایج حاصل از مطالعات نشان می دهند مصرف گلوتامین تا دوز 14 گرم در روز ایمن است و عوارضی ندارد اما مصرف گلوتامین برای افراد زیر منع مصرف دارد

عوارض مصرف گلوتامین چیست؟

 برخی افراد ممکن است به گلوتامين و یا مشتقات آن حساسيت داشته باشند. بنابراين مصرف آن بايد در طی دوران تمرينات ورزشی (پيش از انجام مسابقات) مورد آزمون قرار گيرد تا در صورت بروز حساسيت از مصرف آن خودداری گردد.

سالمندان، افراد زير 18 سال، زنان باردار و شيرده، افراد مبتلا به بيماريهای مزمن مانند ديابت يا نارسايي كليوي و نيز مصرف کنندگان داروهای بدون نسخه،  قبل از مصرف اين فراورده با پزشك خود مشورت کنند.

 

با تشکر از شما/ درصورت تمایل می توانید این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارین


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 امیررضا اکبر زاده ۱۴۰۰/۱۰/۲۱

ایا گلوتامین با سل پست تداخل دارویی دارد برای بیماران واسکولیت مغزی ضرری ندارد یا خوبست که مصرف کنن

پاسخ کارن : سلام پیشنهاد می شود با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید و با تجویز ایشان مکمل مصرف شود.

 معین ۱۳۹۹/۳/۱۴

ببخشید من الان میخام مصرف گلوتامینو شروع کنم تا چ زمانی باید مصرف شه یعنی دورش چطوره برای چن وخته ایا دوز مصرفش در هفته ی اول با هفته های بعد فرق میکنح؟؟ لدفا جواب بدین با تشکر

پاسخ کارن : با سلام. با تشکر از توجه و همراهی تان . دوست عزیز تا سه ماه پشت سر هم می توانید از این مکمل استفاده نمایید و دوز مصرف آن در هفته اول مصرف با هفته های بعد فرقی ندارد . موفق باشید

 محمدتیموری ۱۳۹۸/۱۰/۱۹

مصرف گلوتامین باشیر تداخل داره؟

پاسخ کارن : با سلام. خیر تداخلی ندارد . فقط گلوتامین نباید با مایعات داغ حل شود . موفق باشید