بهترین مکمل غذایی برای افزایش وزن کودکان

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : فاطمه عزیزیان | کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

بهترین مکمل غذایی برای افزایش وزن کودکان

چرا وزن گیری در کودکان مهم است؟

کودکان 4 تا 8 ساله در روز به 1200 تا 2000 کالری انرژی نیاز دارند که نیمی از آن باید از منابع کربوهیدرات، حدود 30 درصد از چربی و 20 درصد از منابع پروتئینی تامین شود. مقدار پروتئین مورد نیاز روزانه کودکان هم به صورت کلی حدود 1 گرم پروتئین به ازاء کیلوگرم وزن بدن است.

به دلیل آنکه کودکان در حال رشد و نمو اندام هایی مانند استخوان، دندان، عضلات و خون هستند به نسبت بزرگسالان به غذاهای مغذی تری نیاز دارند. کودکانی که برای مدت طولانی کم اشتها هستند، غذاهای محدودی می خورند یا قسمت اعظم برنامه غذایی آنها را خوراکی های غیرمغذی تشکیل می دهد، در معرض سوء تغذیه هستند.

تامین کالری و ریزمغذی های مورد نیاز کودکان و نوجوانان مهم تر از هر گروه سنی دیگر می باشد. چرا که نیاز این گروه به درشت مغذی ها و ریزمغذی ها بیشتر از سایر گروه های سنی بوده و از طرفی چون دوران رشد را طی می کنند با فرصتی یکباره روبه رو هستند.

چه زمانی باید درمورد کم وزنی کودک با متخصص مشورت کرد؟

  • کودک زیر وزن نرمال و طبیعی است و مطابق منحنی رشد نمی کند

  • کودک بدون دلیل خاصی وزن کم می کند

  • نگران عادات غذا خوردن کودک هستید

  • فکر می کنید کودک دچار حساسیت یا عدم تحمل غذایی است

  • کودک بیماری زمینه ای یا معلولیت دارد

  • درمان های خانگی و توصیه های کلی کمکی به افزایش وزن کودک نکرده است

چه کودکانی به مکمل غذایی نیاز دارند؟

در بعضی مواقع مصرف غذای سفره ممکن است برای کودک کافی نباشد. در این موارد استفاده از مکمل های غذایی که دارای مقدار کافی و مناسب از همه ویتامین ها و املاح به همراه پروتئین و کربوهیدرات هستند، می تواند راه حل مناسبی باشد.

کودکی که به دلیل بیماری مزمن، ژنتیک، کم اشتهایی یا عادات بد غذایی کم وزن است، در معرض خطر دریافت کم انرژی و بیماری است.

هدف از مکمل های افزایش وزن کودکان، کمک به کودک شما در دستیابی به توده بدون چربی است.

به همین دلیل استفاده از مکمل های غذایی کودکان و نوجوانان به منظور افزایش و تسریع رشد قدی و وزنی توسط متخصصین توصیه می شود

ویژگی های یک مکمل غذایی خوب برای افزایش وزن کودکان

  • بهتر است مکمل های افزایش وزن کودکان توسط برندهای معتبر تولید شده و فرمولاسیون آنها مخصوص کودکان باشد. استفاده از مکمل های بزرگسالان برای کودکان مناسب نیست.

  • مکمل های کودکان باید حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودکان باشند. علاوه بر داشتن مقادیر کافی پروتئین و منابع تامین کالری، این مکمل ها باید دارای ریزمغذی هایی که بر روی رشد کودکان تاثیر مستقیم دارند نیز باشد.

مکمل های پیشنهادی برای افزایش وزن کودک

گین آپ کودکان کارن

انترامیل اطفال

بیبی میل

ریزمغذی هایی که برای رشد کودکان ضروری هستند عبارتند از آهن، کلسیم، روی، ویتامین D و ویتامین A

  • به انرژی که هر سهم یا سروینگ مکمل تامین می کند باید توجه شود. بهتر هست این مکمل ها حاوی مواد مغذی پرکالری باشند تا برای رساندن انرژی کافی به کودک نیاز به مصرف حجم زیادی از آن نباشد.

  • مکمل های افزایش وزن باید به شکلی باشند که مصرف آن برای کودکان ساده بوده و آن را با رغبت مصرف کنند. اکثر این مکمل های به صورت پودر هستند که همراه با شیر به صورت شیک در می آیند و خوردن آن برای کودکان خوشایندتر می باشد.

  • طعم محصول باید برای کودکان مناسب باشد. مکمل هایی که طعم های بسیار قوی یا نا آشنا برای کودکان را دارند حتی اگر حاوی مواد مغذی بسیار خوبی هم باشند ممکن است مورد قبول قرار نگیرند.

  • بهتر است مکمل های غذایی افزایش وزن فاقد گلوتن، کم لاکتوز یا بدون لاکتوز باشند تا اطفالی که حساسیت غذایی هم دارند امکان استفاده از آنها را داشته باشند.


منابع :

sciencedirect.com

livestrong.com/

nhs.uk/live-well/healthy-weight/childrens-weight/

Krause and Mahan’s Food & The Nutrition Care Process, 15th edition

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *