مصرف کراتین برای افراد لاغر

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/ مشاور تغذیه

مصرف کراتین برای افراد لاغر

کراتین یکی از بهترین مکمل های بدنسازی برای افزایش قدرت و حجم عضلات است که در میان ورزشکاران به ویژه ورزشکاران رشته های قدرتی  طرفداران بسیاری دارد.

این مکمل بدنسازی کاربردهای مختلفی نظیر افزایش عملکرد ورزشی، کمک به افزایش توده عضلانی و بهبود عملکرد مغزی دارد. همواره این ابهام در ذهن بسیاری از ورزشکاران وجود دارد که مصرف کراتین برای افراد لاغر موثر است و مکمل کراتین می تواند یکی از بهترین مکمل ها برای افزایش وزن باشد! در مطلب زیر به توضیح اثرات کراتین برای افراد لاغر می پردازیم :

آیا افراد لاغر می توانند کراتین مصرف نمایند ؟

اگر بخواهیم خیلی کوتاه و صریح پاسخ دهید بله، مصرف کراتین باعث افزایش وزن می شود . اگر برای اولین بار است که از مکمل کراتین استفاده می کنید و فاز بارگیری سریع را در مصرف این مکمل اجرا کردید ( مصرف روزانه 20 الی 25 گرم به مدت 5 الی 7 روز ) ممکن است 1 الی 2 کیلوگرم وزنتان اضافه شود. اگر خود را برای مسابقه ای آماده می کنید که وزن کشی دارد و حتما باید سر وزن خاصی باشید حتما این موضوع را مدنظر داشته باشید که مصرف کراتین می تواند وزن شما را کمی تغییر دهد.

بنابرای افراد لاغر در دوران حجم پس از گذشت 8 هفته از شروع ورزششان در کنار استفاده از گینر مناسب برای افزایش وزن و بهبود عملکرد ورزشی می توانند از مکمل کراتین استفاده نمایند.

آیا مصرف کراتین باعث افزایش توده چربی می شود ؟

افزایش توده چربی زمانی اتفاق می افتد که کالری دریافتی شما بیش از کالری مصرفی تان باشد. یک پیمانه ( 5 گرم ) کراتین کالری ناچیزی دارد و این طور نیست که با مصرف مکمل کراتین، به دلیل افزایش کالری دریافتی توده چربی بدن افزایش می یابد.

معمولا ورزشکاران در دوران کات و چربی سوزی از مصرف مکمل کراتین خودداری می کنند. بر اساس مطالعات جدید کراتین باعث افزایش توده چربی نخواهد شد و متابولیسم چربی ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بهتر است در دوران کات تنها 5 گرم کراتین استفاده کنید و دوره بارگیری را اجرا نکنید تا باعث احتباس آب در بدن و تغییرات وزنی شما نشود.

مصرف کراتین در دوران کات باعث می شود که توده عضلانی شما حفظ شده و دیگر نگران تحلیل عضلات خود نباشید و همچنین قدرت عضلات و استقامت بدنتان تضمین خواهد شد.

کراتین و احتباس آب در بدن

همواره این نکته را مدنظر داشته باشید که افزایش وزن بر اثر مصرف کراتین در افراد لاغر ناشی از احتباس آب در عضلات است . در واقع کراتین ماده ای اسموتیک است که باعث افزایش آب درون سلولی می شود و اگر در مقادیر بالا استفاده شود افزایش وزن به دلیل احتباس آب در بدن اتفاق می افتد.

کراتین و افزایش توده عضلانی

اگر از مکمل کراتین استفاده کرده باشید حتما متوجه می شوید که پس از چند روز استفاده انگار عضلاتتان حجیم تر شده است قطعا پس از چند روز استفاده توده عضلانی بدنتان بیشتر نشده و حجیم شدن عضلات ناشی از احتباس آب است. در واقع مکمل کراتین با افزایش قدرت و عملکرد ورزشی باعث می شود شما خوب تمرین کنید و از طریق وارد کردن فشار بیشتر به عضلات، بدن را مجبور به ساخت توده عضلانی بیشتر نمایید.

بهترین نوع کراتین برای افراد لاغر

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که کدام نوع کراتین برای افراد لاغر بهتر است. از نظر علمی هیچ گونه تفکیکی برای مصرف نوع کراتین برای گروههای مختلف با اهداف گوناگون وجود ندارد و افراد لاغر می توانند هر نوع کراتینی مصرف نمایند و برایشان اثر بخش است.

سخن پایانی

مکمل کراتین یکی از ایمن ترین و بی خطرترین مکمل های بدنسازی است که در روش بارگیری سریع ممکن است باعث افزایش وزن ناشی از احتباس آب در حد 1الی 2 کیلوگرم شود و افراد لاغر در دوران حجم در کنار مصرف گینر خود می توانند از آن استفاده نمایند.

 

 

 

References:

https://levelsusa.com/blogs/supplements/creatine-weight-gain

https://www.healthline.com/health/diet-and-weight-loss/does-creatine-make-you-fat#weight-gain


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 سینا پاشایی ۱۴۰۲/۱۱/۲۰

سلام خوبید من الان ۱۸۰ قدمه ۶۵وزنمه بعد هفته دوم باشگاه کراتین خوردم ولی الان دوستان فامیلا ک تجربه باشگاه بیشتر از من دارن میگن اگه لاغر باشی عضله نداشته باشی ،کراتین بخوریی عضله رو میسوزونه و نمیزاره رشد کنه چون اوایل باشگاه رفتنته

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز مصرف کراتین باعث عضله سوزی در افراد لاغر نمی شود بهتر است همراه کراتین از گینر نظیر گین آپ بزرگسال استفاده نمایید و یک رژیم غذایی پرکالری و پرپروتئین داشته باشید 

موفق و سلامت باشید 

 

 جواد ۱۴۰۲/۱۱/۱۷

سلام من الان بدنسازی میرم وتازه میخوام کراتین مصرف کنم و سوال من این است که اگر کراتین مصرف کنم عضلات بدنم حجیم ترمیشود

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز افزایش حجم عضلات به عوامل مختلفی نظیر برنامه تمرینی مناسب ، تغذیه مناسب ، خواب کافی و مصرف مکمل  وابسته است . کراتین نیز یکی از این عوامل می باشد که در تقویت توده عضلانی و افزایش قدرت و انرژی عضلات موثر است . 

موفق و سلامت باشید 

 شهاب ۱۴۰۲/۱۱/۰۷

سلام من کراتین رو به تنهایی استفاده کنم یعنی بدون مکمل گینر بازم وزن میده؟

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز برای افزایش وزن بهتر است مکمل کراتین را همراه یک رژیم غذایی پرکالری و پرپروتئین یا همراه یک ویت گینر استفاده نمایید 

موفق و سلامت باشید 

 امیر ۱۴۰۱/۳/۰۳

من برای تمرینات فوتبال خودمو آماده کنم و بدنسازی هم میرم و حدود ۲۰روز دیگه تست های فوتبالمان شروع می‌شود(وزن:۵۵ قد:۱۷۴ )به نظر شما اگه کراتین مونوهیدرات مصرف کنم فقط برای مدت خیلی کوتاهی کمک من می‌کند ؟ و روی فوتبالم تاثیره بدی دارد؟

پاسخ کارن : با سلام وقت بخیر بله دوست عزیز می توانید مصرف نمایید فقط برای حصول نتیجه سریعتر از روش بارگیری برای مصرف استفاده نمایید . با تشکر