تاثیر مکمل های بدنسازی بر بدن

زمان مورد نیاز مطالعه : 2 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/ مشاور تغذیه

تاثیر مکمل های بدنسازی بر بدن

این روزها استفاده از مکمل های بدنسازی در میان ورزشکاران رواج بسیاری پیدا کرده است. مکمل های بدنسازی تاثیرات مختلفی نظیر عضله سازی، چربی سوزی، افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد ورزشی دارند. متاسفانه در فضای مجازی شایعاتی در مورد تاثیرات و عوارض مکمل های بدنسازی مطرح شده است که در این مقاله به صورت علمی به بررسی آنها می پردازیم.

 

بررسی تاثیرات و عوارض مکمل های بدنسازی بر بدن

 

تاثیر مکمل های بدنسازی بر کلیه ها

یکی از نگرانی های اصلی ورزشکاران و افرادی که از مکمل های بدنسازی به ویژه مکمل پروتئین وی و کراتین استفاده می کنند، آسیب کلیوی است و معمولا این سوال برایشان پیش می آید که آیا زیاده روی در مصرف مکمل های بدنسازی به کلیه ها آسیب می رساند؟

در پاسخ به این سوال بایستی گفت که مصرف زیاد پروتئین وی و کراتین  با افزایش فشار داخل کلیه ها باعث افزایش میزان فیلتراسیون گلومرولی می شود که پاسخ طبیعی کلیه ها به شمار می آید. ولی این بدان معنا نیست که پروتئین وی و کراتین به کلیه ها آسیب می رساند.

همچنین شواهد علمی معتبری وجود ندارد که  نشان دهد دریافت زیاد پروتئین وی باعث آسیب کلیه ها در افراد سالم می شود اما اگر فردی مبتلا به نارسایی کلیه است بهتر است قبل از مصرف مکمل های بدنسازی با پزشک مشورت نماید.

 

تاثیر مکمل های بدنسازی بر کبد

مکمل های بدنسازی که مورد تایید وزارت بهداشت باشند و آلوده به مواد مضری نظیر استروئیدهای آنابولیک نباشند هیچ گونه آسیب و تاثیر منفی بر کبد افراد سالم ندارند. 

یک باور غلط در میان افراد وجود دارد که مکمل های بدنسازی نظیر پروتئین وی و اسیدهای آمینه بر کبد تاثیر منفی دارند اما باید گفت که سلول های کبدی برای بازسازی و ترمیم خود و تبدیل چربی ها به لیپوپروتئین ها به پروتئین ها نیاز دارند. در 11 مطالعه نشان داده شد چربی کبدی در زنان چاقی که از 60 گرم مکمل پروتئین وی به مدت 4 هفته استفاده می کردند 21 % و تری گلیسیرید خونشان 15 % کاهش پیدا کرده بود.

در مبتلایان به سیروز و نارسایی کبدی بهتر است قبل از استفاده از هر گونه مکمل بدنسازی با پزشک مشورت شود .

 

تاثیر مکمل های بدنسازی بر نعوظ

جالب است بدانید مکمل های بدنسازی نه تنها تاثیر بدی بر نعوظ آقایان ورزشکار و کاهش عملکرد جنسی شان ندارند بلکه به بهبود و حفظ نعوظ نیز کمک می کنند. 

مکمل های بدنسازی که افزایش دهنده نیتریک اکسید در بدن هستند نظیر مکمل نیترات، مکمل سیترولین مالات و مکمل ال آرژنین با تحریک ترشح نیتریک اکسید در بدن و افزایش خونرسانی به آلت تناسلی به بهبود نعوظ کمک می کنند و یکی از مکمل های رایج جهت درمان اختلال نعوظ هم به شمار می آیند.

 

تاثیر مکمل های بدنسازی بر اسپرم

برخی از ورزشکاران که از مکمل های بدنسازی برای بهبود عملکرد ورزشی شان استفاده می کنند، نگران اثرات منفی این مکمل ها بر کیفیت اسپرم و قدرت باروری شان هستند.

بر طبق مطالعات علمی انجام شده، مکمل های بدنسازی سالم که مورد تایید وزارت بهداشت و فدراسیون پزشکی ورزشی هستند و فاقد استروئید می باشند هیچ گونه تاثیر منفی بر کیفیت و سلامت اسپرم ندارند حتی برخی از مکمل های بدنسازی به افزایش تحرک و افزایش انرژی اسپرم نیز کمک می کنند

برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که مکمل کراتین می تواند با بازسازی ذخایر ATP به حرکت و زنده ماندن اسپرم کمک نماید اثبات قطعی این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

یکی دیگر از مکمل های بدنسازی که به افزایش کیفیت و سلامت  اسپرم کمک می کند، مکمل ال کارنیتین است. مکمل ال کارنیتین نقش مهمی در تولید انرژی و بلوغ اسپرم دارد.

 

تاثیر مکمل بدنسازی بر پوست

شاید شما هم جز کسانی باشید که با مصرف مکمل های بدنسازی دچار جوش و آکنه می شوید. یکی از باورهای غلط که در میان ورزشکاران وجود دارد این است که اگر با مصرف گینر یا مکمل پروتئین وی دچار جوش شدند یعنی در ترکیبات مکمل از استروئیدها استفاده شده است در صورتیکه  یکی از عوارض جانبی مکمل های بدنسازی به ویژه گینرها، مکمل های حاوی پروتئین وی و کراتین  برای افرادی که پوست حساسی دارند بروز جوش و آکنه است.

یکی از علت های جوش زدن هنگام مصرف مکمل های بدنسازی این است که برخی از مکمل ها نظیر پروتئین وی و کراتین به صورت غیر مستقیم با تغییر هورمون ها در بدن باعث افزایش چربی پوست می شوند و در افرادی که پوست های حساس دارند باعث چرب شدن پوست و بروز جوش می شود. علت دیگر جوش زدن بر اثر مصرف مکمل های بدنسازی، هم شیرین کننده ها و شکری است که در گینرها و یا مکمل های پروتئین وی استفاده می شود.

 

تاثیر مکمل بدنسازی بر حنجره

مکمل های بدنسازی هیچ گونه تاثیر منفی بر حنجره ندارند.

 

کلام آخر

 در این مقاله به بررسی تاثیر مکمل های بدنسازی بر بدن ورزشکاران پرداخته شد. بسیاری از تاثیرات منفی که به مکمل های بدنسازی نسبت داده می شود مربوط به استروئیدهای آنابولیک است که متاسفانه در برخی از  مکمل های بدنسازی زیرزمینی وجود دارد. برای اطمینان از سلامت مکمل های بدنسازی حتما از مکمل هایی استفاده نمایید که دارای تاییدیه از وزارت بهداشت و فدراسیون پزشکی ورزشی هستند و از هیچ گونه مواد مضری در داخل آن ها استفاده نشده باشد.


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 جان محمد خلیلی ۱۴۰۰/۴/۲۹

سلام آیا مایل هستید محصولات شما به خارج از کشور ؟صادرشود

پاسخ کارن : با سلام. لطفا در این خصوص با شماره 02126204283 الی 7 داخلی 312 تماس بگیرید . با تشکر